10 steg för att anpassa din content marketing till 2018 och framåt

Gör du content marketing för 2018, eller sitter du fast i vad som fungerade för sju-åtta år sedan? Jag har satt ihop 10 saker du behöver göra för att anpassa dig till dagens krav.

Idag skulle nog de flesta företag och många organisationer säga att de arbetar med content marketing. Begreppet har funnits med oss i över tio år och även om det fortfarande diskuterats exakt vad det är så har vi nu gått över i ett läge där content marketing är en väl etablerad del av marknadsföringen.

Det är goda nyheter att så många vill ge sina målgrupper värdefullt innehåll, men det är också viktigt att påminna om att ingenting är konstant. Den content marketing som gjordes för 8-10 år sedan fungerar inte lika bra idag. Delvis beroende på att vår kunskap har utvecklats och förbättrats, delvis för att mycket av förutsättningarna har förändrats.

Så hur kan vi säkra att den content marketing vi gör idag faktiskt är anpassad till vad som gäller 2018, och inte sitter fast i det förgångna?

Här är tio saker du kan göra:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Utveckla din plan

Har ditt företag en strategi för er content marketing? Grattis, det ger er bättre chans att lyckas än många andra.

Men har den uppdaterats och utvecklats sedan ni började? Om inte är det hög tid. Strategi är färskvara numera och det har hänt mycket inom de flesta områden som en bra strategi ska täcka.

Tips: Sätt av tid för att gå igenom strategin och uppdatera den.

Läs mer om strategi här

Tydliga mål

Har ditt företag en klar bild av vad ni ska åstadkomma med er content marketing? Känner alla som jobbar med content marketing till den? Och lirar de fortfarande med affärsmålen?

Avsaknad av tydliga mål gör det svårt både att veta vad man ska göra och att mäta på om man nått fram. Dessutom förändras målen över tid som en del av att företaget eller organisationen förändras i stort. Det gäller att uppdatera dem regelbundet så de fortsätter att vara relevanta.

Dessutom är det alltid värt att reflektera över hur realistiska och väsentliga de är – Kanske kan det vara en bra idé att trimma dem lite?

Tips: Gå igenom målen för företagets content marketing och stäm av om de är relevanta, mätbara och går att uppnå.

Vässa budskapet

Har ditt företags content marketing tydliga budskap, som guidar målgruppen vidare i deras köpresa? Använder ni call to action och arbetar strukturerat med innehållet så det alltid finns ett nästa steg?

Mycket content marketing genom åren har varit underhållande, men saknat ett tydligt syfte. Det har ofta varit viktigare att skapa innehåll än att det verkligen förmedlar budskap som stöttar affärsmålen.

Idag gäller det att kunna ta fram konkreta budskap som får genomsyra allt innehåll som produceras. Och att dessutom uppdatera dem vartefter ni lär er mer om målgruppens behov och situation

Tips: Se till att alla som arbetar med content marketing kan budskapen ordentligt och använd tydliga briefer för att säkra att inget innehåll produceras utan att ha ett call to action.

Lär dig mer om briefer här

Koll på målgruppen

Du och kollegorna har säkert gjort er målgruppsanalys, kanske tagit fram personas och har full koll på deras behov och möjligheter. Men är målgruppen likadan idag som den var när ni gjorde det jobbet? Och har ni avgränsat den ordentligt, arbetat med segmentering och personalisering av innehållet?

Det är lätt att glömma bort att precis som vi utvecklas och förändras så gör vår målgrupp det också. Inte minst för att vi gör dem mer kunniga genom vårt content-arbete. Därför är det viktigt att regelbundet se över de målgrupper ni har identifierat och prioriterat. Är de fortfarande rätt? Har deras behov förändrats? Finns de i samma kanaler?

Tips: En målgruppsanalys är levande materia, som hela tiden måste utvecklas och förbättras. Se till att du har tid och resurser att göra det.

Rätt innehållsproduktion

Handlar er content marketing fortfarande om att producera så mycket innehåll som möjligt, utan att titta så mycket vare sig på användning eller om det leder till något? Och jobbar ni fortfarande i silos och producerar innehåll för olika kanaler utan att ha en gemensam planering?

Content marketing handlar inte om att producera mycket innehåll. Det handlar om att producera rätt innehåll, använda det så mycket som möjligt och se till att allt detta görs på ett effektivt sätt, både i arbetsprocessen och i kostnaderna.

Tips: Se över hur ni producerar innehållet och inte minst hur ni planerar vad som ska göras.

Läs mer om effektivt innehållsarbete

Lyft innehållet

På samma sätt som det finns för mycket innehåll finns det också gott om innehåll som inte är särskilt relevant för målgruppen, eller ens särskilt bra hantverk.

Riktigt bra innehåll kommer från en ordentlig kunskap om målgruppen och en vetskap om att man inte kan tala till alla. Ju mer du och dina kollegor anpassar innehållet för dem ni verkligen vill nå fram till desto bättre kommer det att bli. Kombinera det med viljan att hålla hög kvalitet så har ni content som verkligen kan göra skillnad.

Tips: Skapa innehåll utifrån verkliga insikter om er målgrupp och lär av hur det tas emot. Och försök inte vara alla till lags.

Flera format

Idag är inte content marketing detsamma som att skriva texter. Ändå fastnar vi alltför ofta i samma gamla hjulspår och produktion blir detsamma som skrivande.

Tvärtom är det viktigt att arbeta med video, bilder, ljud och grafik också. Det bästa sättet att göra det på är att sätta ett tema eller ett ämne och sedan ta fram innehåll i olika format utifrån det. Då får du både flera format och content som hänger ihop med budskap och affärsmål.

Tips: Testa olika format och analysera vad som ger bäst resultat hos just din målgrupp.

Bygg ett ekosystem och sprid innehållet där

Den gamla logiken i content marketing gick ut på att publicera i egna kanaler, och sedan försöka dra trafik dit – främst via sök och sociala medier.

Idag måste du arbeta mycket mer med innehåll där din målgrupp finns, du kan inte längre lita på att de ska följa med dig till dina kanaler. Och du måste göra det med innehåll som fungerar bra just i den kanalen, inte en one size fits all-modell.

Se det som att du bygger ett ekosystem där du gör ditt content tillgängligt både i kanaler du äger eller styr över, i medier där du förtjänar utrymmet och i medier där du köper plats.

Tips: Kartlägg vilka kanaler det är viktigt för er att synas med content och lägg krut på att ta fram innehåll som verkligen fungerar just där.

Läs mer om ekosystemet här.

Följ upp och analysera

Hinner du och dina kollegor aldrig fram till att kolla hur det går för er content marketing eller analysera vilket innehåll som fungerar bäst?

Då är det dags att slå av på produktionstakten och börja jobba smartare. Att ta sig tid att regelbundet titta på den data du har kring användning, spridning, kanaler och så vidare.

Samt att inte bara copy+pasta in lite siffror och skicka vidare utan verkligen lära dig av den och ställa frågor för att hela tiden bli bättre.

Tips: Sätt av tid varje vecka för att studera vad som händer i din content marketing, och se till att alla dina kollegor har tillgång till den kunskapen också.

Ha koll på tekniken

Marknadsföring i allmänhet blir allt mer en materialsport, och content marketing är inget undantag. I alla delar av processen, från planering och produktion till spridning och uppföljning finns det verktyg som kan hjälpa dig och dina kollegor att göra ett bättre jobb. Använd dem!

Samtidigt är det viktigt att du utvärderar vad som verkligen kan göra nytta för just ditt företags content marketing, och vad som är överflödigt. Bara för att det finns ett nytt häftigt verktyg är det inte säkert att ni behöver det. Därför måste du lära dig vad som händer inom teknikutvecklingen och fortsätta hålla dig uppdaterad.

Tips: Testa verktyg, prata med andra marknadsförare och håll dig uppdaterad kring vad som är på gång, men analysera verktygen ordentligt innan du köper in något.

 

Där har du mina tio tips för att uppdatera din content marketing till vad som krävs idag, och under de närmaste åren. Saknar du något? Lämna en kommentar och berätta!

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

2 kommentarer på 10 steg för att anpassa din content marketing till 2018 och framåt

  1. Pingback: Carina

    • Pingback: admin

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.