Webbplatsens framtid diskuteras mycket och gärna. Här ger jag dig tre skäl till varför du ska stänga ned företagets webbplats, men framför allt beskriver jag det ekosystem som den bör ingå i framöver.
Just nu pågår det en intensiv diskussion kring webbplatsens vara eller icke vara. Med jämna mellanrum kommer innehåll som säger att nu är det dags att stänga ned den för gott, istället ska vi flytta över till andra plattformar – sociala medier, widgets, appar eller Google. Här är ett färskt exempel.
Och från andra sidan kommer argument om vikten av att äga sin domän, om webbplatsens vikt i sök mm.
Vad ska man tro? Och vilket perspektiv ska du lita på?
Här är ett försök från min sida att göra frågorna lite tydligare. Och låt mig börja med att skärpa till dem lite. Här är tre orsaker till varför du omedelbart ska stänga ned din webbplats:
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
1. Det har egentligen inte hänt något sedan 1990-talet
Om du fortfarande ser på webbplatsen som en digital tidning, och förväntar dig att dina besökare ska ”bläddra” runt på den tills de hittar vad de söker. Eller du tror att de vill titta på karuseller med märkliga bilder eller mötas av ett stort antal puffar på en startsida, som fortfarande är den enda adress du anger.
Då är det lika bra att du stänger ned din sajt. Du får sannolikt ingen trafik till den ändå, och den fyller ingen som helst funktion.
2. Du lägger inte ned någon tid på att göra innehållet sökbart eller delar det i sociala medier
Om du fyller din webbplats med osorterat innehåll utan att vare sig strukturera det eller göra det tydligt för sökmotorer vad som finns där. Eller om du aldrig delar något innehåll i sociala medier – Ja, då kan du lika gärna lägga ned sajten. Söktrafik är idag – och kommer fortsatt att vara – en oerhört viktig del av trafiken till din webbplats, och det gäller även för trafik du får från sociala medier.
Ifall du inte arbetar med att vare sig bli synlig eller dela värdefullt innehåll, då bör du stänga din sajt.
3. Du tycker att webbplatsen bara är till för att hitta nya kunder
Om det mesta av det du gör på din webbplats handlar om att locka nya kunder, och inte på att ta hand om dina befintliga – då tycker jag också att du kan stänga till den. Självklart ska du använda delar av din sajt för att landa prospects och guida potentiella kunder in i en köpresa. Men för många företag är en stor del av användarna befintliga kunder, och det är viktigt att du tar väl hand om dem.
Det nya ekosystemet
Jag tror att få företag helt och hållet uppfyller någon av de här tre orsakerna. Istället är det ofta så att de har delar av synsätten, och inte har hängt med helt i utvecklingen. Då finns det ingen anledning att stänga ned sin sajt – men all anledning att tänka om på flera punkter.
Så här skulle jag föreslå att du ser på företagets webbplats:
Den är en del i en större helhet där du möter dina olika målgrupper och intressenter. På sätt och vis är den ett nav i din digitala tillvaro, men det är inte längre så att du enbart kan styra användare dit från olika håll. Du kommer att få trafik till sajten via sök, socialt, direkt m.fl källor – men du kommer även att ha kunder och andra som hellre vill interagera med dig direkt i sociala medier eller i en meddelandeapp osv.
Företag måste idag skapa ett ekosystem av innehåll som talar till och med målgruppen i olika kanaler och kontexter, men utan att insistera på att de klickar på en länk för att få tillgång till innehållet. Och det är i det perspektivet du måste se webbplatsen – som en möjlighet att kommunicera med dina användare, men inte dit de till varje pris ska drivas.
Utmaningen för många företag blir att skapa en lika bra närvaro för sina användare i andra kanaler, oavsett var de vill interagera, och att göra detta på ett sätt som både håller ihop ur ett varumärkesperspektiv, är kostnadseffektivt och kan hanteras. Det är inte helt lätt att leverera t.ex innehåll eller skapa kontaktytor som känns unika för t.ex sociala medier, Googles sökresultat eller den egna sajten på ett sätt som både känns genuint och inte kostar skjortan.
Några saker som jag tror kommer krävas av företag för att lyckas med detta är en större insikt bland medarbetarna om vad som fungerar i olika kanaler, och att dessa insikter sedan förs samman i en central planeringsprocess för innehåll. Då går det att arbeta kostnadseffektivt åtminstone med innehållet. Och insikt samt kompetens blir avgörande för den andra utmaningen – att kunna arbeta framgångsrikt direkt i det olika delarna av ekosystemet.
Ägd, köpt och förtjänad
Men för att återvända till webbplatsens roll så är det i mina ögon fel att avfärda den. Det kan mycket väl bli så att i en snar framtid handlar vid direkt via Google eller Amazon (via röst och assistenter), vi konsumerar innehåll främst i sociala medier, utför allt från jobbsök till deklarationer via funktioner i Messenger och WhatsApp och så vidare, men det kommer fortfarande att finnas tillfällen och interaktioner med målgrupper där webbplatsen är vår bästa möjlighet. För en del företag kommer det att vara kundkontakter, för andra relationen till investerare, och för ytterligare andra kommer det att vara servicefunktioner.
Inom marknadsföring har vi länge pratat om ägda (egna), köpta och förtjänade medier. Vi kommer att fortsätta göra det ett bra tag till och där kommer webbplatsen fortsatt att ha sin roll att fylla.
I ett bredare perspektiv är det så att vad som fungerar bäst i hög grad beror på – det beror på bransch, kunder, geografi , förändringsbenägenhet och en hel mängd andra faktorer. Konkret uttryckt är verkligheten för komplex och varierande för att det ska fungera med ett svepande påstående – oavsett om det är webbplatsen kommer att försvinna eller webbplatsen kommer alltid att finnas kvar.
Så tror jag – Vad tror du? Lämna en kommentar eller mejla mig
Här är ett par tidigare artiklar jag skrivit om webbplatsens framtid
Webbplatsens framtid – ett hett ämne
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
Pingback: Webbstrategen är död, leve webbstrategen! – Webbstrateg.nu
Pingback: Hanna
Pingback: admin