Fyra tips för att få mera tid i din marknadsföring

Har du alltid för lite tid och svårt att få loss tid för att testa nytt inom marknadsföring och kommunikation? Här är fyra tips som kan hjälpa dig.

En vanlig reflektion som kommer upp när jag arbetar med kommunikatörer och marknadsförare är bristen på tid eller känslan av att tiden inte räcker till för att testa nya saker.

På sätt och vis är det en helt riktig insikt, många marknadsavdelningar luras t.ex av hur billigt det ser ut att arbeta med sociala medier därför att de inte tar med investeringen i tid. Andra har läst in för mycket i begrepp som marketing automation och trott att det ska vara ett självspelande piano, vilket det verkligen inte är. Allting tar tid och tid är en begränsad vara.

Jag har tre tankar kring vad man gör och hur man gör det på många marknadsavdelningar som kan leda till att man vinner tid snarare än att förlora den, vilket i sin tur gör det möjligt att bl.a testa nyheter.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

1. Städa ut det gamla

Känslan av att inte hinna med att testa något nytt är ofta baserat på vetskapen om att schemat redan är fullspäckat. Det finns planer att genomföra, innehåll att skapa och kanaler att fylla. Samt analysera, mäta och utvärdera – de där viktiga sakerna vi ofta aldrig når fram till. Det är inte bara tester som får vika då, utan stressnivån blir ofta hög.

Men det finns en logisk lucka i det resonemanget. Det faktum att vi brukar planera och göra saker på ett visst sätt, att vi brukar ta fram en viss mängd innehåll, att vi alltid ska fylla ett visst antal kanaler är inte något som är ristat i sten. Det går att förändra och effektivisera planeringsprocesser, det går att minska på mängden innehåll (inte minst genom att titta på vilket innehåll som faktiskt ger effekt, och vilket som inte gör det). Framför allt är mängden kanaler inte något som är konstant. Vi har ofta ett antal kanaler som är rester från gångna tider och inte riktigt gör jobbet. Vi har ofta kanaler som delvis överlappar varandra och kanske till och med kliver på varandra ibland. Här finns det rejäla vinster att göra, både i tid och pengar, att analysera vilka kanaler som fortfarande levererar och om de gör det till en rimlig kostnad i insats och budget.

Och gör de inte det är det hög tid att ta fram kvasten.

 

2. Identifiera dubbelarbetet

Det här är en av mina favoritkäpphästar, men den håller ett varv till. Ju mer din marknadsavdelning eller själva företaget är uppdelad i olika stuprör, desto större är risken att ni dubbeljobbar kring planering, produktion, uppföljning mm. Det är oerhört lätt att man bara ser behovet i den egna funktionen (t.ex PR, internkommunikation, event mm) eller i den egna kanalen, och därmed börjar planera och producera utan att ta in att andra funktioner och kanaler kan ha exakt samma behov.

Lösningen är många gånger att ta bort stuprören. Om detta inte går kan det vara ett steg på vägen att skapa en roll med ett övergripande ansvar för planering och produktion. Även här finns konkreta tidsvinster att göra, och även kvaliteten på det ni gör brukar öka ett par snäpp.

Fler nyttiga tips – ladda ned e-boken Sju sätt du kan minska kostnaderna och öka effektiviteten i din innehållsproduktion helt gratis

3. Filtrera kraven från andra delar av företaget

I både större och mindre företag har jag ofta stött på situationen att marknadsförare och kommunikatörer ses av andra i organisationen som främst producenter av olika typer av innehåll. Säljarna vill ha ”säljstödjande material”, produktägare vill fylla kataloger, HR vill ha rekryteringsannonser osv. Allt det här är givetvis viktigt, men inte alltid i den omfattning och frekvens som beställarna vill ha. Det är lätt för dem att känna att de gjort sitt jobb när de fått en matig powerpoint eller ett antal landningssidor levererade, på samma sätt som marknadsföraren kan känna att nu är jobbet gjort. Detta innebär dock inte att allt det där materialet verkligen behövdes eller att det var så bråttom att få fram det.

Lösningen, som jag skrivit mer om tidigare, är att marknadsavdelningen börjar agera mer som experter än enbart utförare. Då har man en större möjlighet att ifrågasätta och filtrera bort produktion som är slentrianmässig och i slutändan inte tillför något.

 

4. Färre och kortare möten

Mitt sista tips kan vara mer eller mindre användbart beroende på vilken slags organisation du jobbar i. För egen del har jag både jobbat i och för organisationer där långa, icke-produktiva möten tagit mycket tid och energi. Om så är fallet även där du jobbar så kan det finnas anledning att syna närmare varför det är så. Finns det en anledning till varför det blir så, gammal vana, en känsla av att man gör något, en önskan att säkra sin rygg osv. Och går det i så fall att ändra på kulturen så att behovet av den sortens möten försvinner?

Möten är inte något negativt i sig, men det är lätt att skapa en kultur där de ofta förekommer utan att egentligen leda till något som för arbetet framåt. Och därmed blir en stor tidstjuv.

 

Där har du mina fyra tips för att få loss mer tid till din marknadsföring. Har du fler? Dela dem i en kommentar eller mejla mig.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Fyra tips för att få mera tid i din marknadsföring

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.