YouTube starkt i Svenskarna och Internet 17 – Vad du kan lära av det

Företag och organisationer har all anledning att titta närmare på YouTube som kanal för utbildande och expertisbyggande innehåll. Det min slutsats av videokanalens fortsatta tillväxt och omfattning. 

Årets upplaga av Svenskarna och Internet hade en hel del intressant i sig. Jag har redan gjort en snabb överflygning och här är den första djupdykningen. I fokus står YouTube, som fortsätter att ha en mycket stark position inom användningen av rörligt innehåll.

Många företag har länge haft närvaro på YouTube, men då ofta mer så att man laddat upp filmer från kampanjer, event mm och sedan delat dem vidare. Arbetet med kanalen har inte i så hög grad handlat om att använda den för att nå olika målgrupper direkt eller skapa innehåll som i hög grad hör hemma där.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Parallellt med detta har YouTube under flera år stått i centrum för en utveckling där innehåll skapas främst för videokanalen och där interaktionen med tittare är hög. Vi har myntat begreppet YouTubers, och idag är många av de största påverkarna inom olika områden och ämnen exempel på arbetet med innehåll direkt på YouTube.

I Maktbarometern 2017 kan du läsa mer om vilka som har störst genomslag på YouTube i Sverige idag. Här är ett subjektivt exempelt – humorgruppen I just want to be cool:

Om vi borrar ned lite i Svenskarna och Internets statistik kring YouTube så hittar vi det här:

YouTube starkast bland rörliga kanaler

Det är främst till YouTube svenskarna går för att titta på rörligt innehåll. 86% gör det någon gång varje månad, 27% gör det dagligen.

Tittandet på YouTube fortsätter öka

Både den dagliga användningen och den större, mer oregelbundna användningen har ökat för varje år, särskilt den senare.

Upp till 25 tittar en majoritet dagligen

För användare mellan 12 och 25 år är YouTube en kanal som de flesta besöker dagligen. Därefter sjunker daglig användning, men veckoanvändning ligger kvar på starka siffror fram till 55 år.

Detta betyder att även om man har en målgrupp som ligger över 25 år finns det fortfarande en stabil andel av dem som besöker YouTube regelbundet upp till 55-60 år.

Vad gör vi på YouTube?

Självklart står underhållning i fokus, men det är även många som söker sig till YouTube för att lära sig hur något görs eller lära sig om något. Intressant är också att 29% prenumererar – ett av YouTuberns starkaste vapen för att bygga sin publik är just den möjligheten. Mer om detta nedan. Också värt att komma ihåg är att många använder YouTube som en sökmotor när de ska lösa ett problem eller lära sig något.

Prenumerera eller skapa själv

Det är tydligt att det är fr.a yngre användare som utnyttjar möjligheten att prenumerera på sina favoritkanaler. Siffran faller rejält kring 30-strecket och är närmast obefintlig över 50. På samma sätt är postandet av eget innehåll störst bland unga, många av dem skapar sina egna kanaler med gaming-filmer eller annat kring 12-14 för att något år senare överge dem. Över alla åldrar är det ”bara” 6% som lägger upp eget innehåll, men det är inte så anmärkningsvärt – så ser det ut i de flesta kanaler.

Vad kan företag lära sig av detta

Om du, liksom jag, mest sett på YouTube som främst en plats att posta videos gjorda i olika sammanhang på för att enkelt kunna lägga upp dem på olika sajter eller i sociala medier så kan det vara dags att byta synsätt. Du kan fortfarande publicera dina filmer där, men tänk då på att posta dem direkt i olika sociala medier för att mesta möjliga genomslag.

Istället kan det vara intressant att titta närmare på YouTube som kanal för att sprida kunskap och bygga rollen som expert. Ett exempel som jag skrivit om tidigare är SEO-firman Brath AB som lade upp filmer där de besvarade grundläggande frågor kring sökmotororptimering:

En annan typ av innehåll som gör sig bra på YouTube är så-gör-du-filmer, recept och andra tips. Här ett exempel från Mathem:

.

Du kan även lära av YouTubers och ihärdigt tipsa den som ser en av dina filmer att prenumerera, då börjar du bygga en publik även i detta forum som du sedan kan utveckla och fördjupa på andra sätt. Men kom då ihåg att du måste posta innehåll regelbundet, annars går poängen med att prenumerera förlorad.

Ett tredje tips är att titta närmare på samarbeten med YouTubers och andra influencers, men då rekommenderar jag en ordentlig analys först – inte bara göra något med första bästa kändis.

Det sista tipset är att även titta närmare på YouTube som kanal för livestreaming. Även om Facebook har fler användare är trots allt förberedelsen hos målgruppen för att titta på rörligt större än så länge på YouTube, så det finns all anledning att testa det.

 

Vad tror du om möjligheterna med YouTube? Lämna en kommentar eller mejla mig

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på YouTube starkt i Svenskarna och Internet 17 – Vad du kan lära av det

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.