Vad är gamification?

Genom att använda spelelement kan du öka din målgrupps engagemang och intresse. Gamification kallas det ofta, och här får du veta mer om vad det är och hur du kan använda det

Vi har pratat om gamification – spelifiering – länge, men ändå är det fortfarande många företag som inte har en tydligt bild av vad det är, och inte är. Om du känner dig osäker på vad begreppet faktiskt står för, då är det här en artikel för dig.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Förstärka med spel

En enkel definition av gamification är att det är ett sätt att plocka in spelmoment i något som redan existerar för att motivera människor att bli mer delaktiga, engagerade och lojala. Det kan användas inom försäljning, rekrytering eller marknadsföring och du kan ha det i olika digitala kanaler, som webbplatser och sociala medier.

Vad gamification går ut på är alltså att göra uppgifter, information osv roligare och enklare att ta till sig för användaren genom att ta in inslag av spel. Det kan vara tävlingar, att uppnå något, status mm som uppmuntrar till att gå vidare eller göra mer genom positiv feedback.

Mitt intryck är att många företag tror att gamification innebär att man skapar hela spel som ska användas på webbplatser osv. Det är något helt annat. Istället handlar det om att förstärka eller förbättra något som redan existerar, t.ex en tjänst, genom att göra det mer spännande/tillfredställande att utföra den eller ta sig vidare från ett ställe till ett annat.

Hur det kan användas

I en artikel på Small Business Trends går Michael Guta igenom både olika typer av gamification och även vad nyttan kan vara för företag.

Här är några av de spelelement som kan användas:

  • Mål – alltså att du når fram till något
  • Märken – symbol som visar att du erövrat en viss kunskap eller färdighet
  • Avancera – t.ex att du tar dig upp från en nivå till en annan
  • Borda – Ta dig ombord på ett nytt område, t.ex en anställning
  • Tävling – att du kämpar för att uppnå eller vinna något
  • Samarbete – att du måste arbeta tillsammans med andra för att nå ett mål
  • Poäng – du får poäng för handlingar du utför

Varför använda gamification?

Jag ser några olika områden där du kan använda spelifikation:

1. Ökad användning/besök

Inslag av spel kan få din målgrupp att använda din sajt, app eller annan plattform oftare, eller tillbringa mer tid där. Bägge delarna ger dig möjlighet att fördjupa relationen med dem.

2. Göra moment roliga

Om du har uppgifter som dina användare/kunder behöver utföra och som inte är så roliga kan spelinslag öka möjligheten att de faktiskt löser dem. Men se till att det inte blir ett hinder för att de ska nå fram, utan en krydda.

3. Överföra information

Spel och tävlingar är oftast bra sätt att ge användare information som de annars inte vill ägna tid åt. Genom att låta dem testa kunskaper, eller erövra nivåer kan du locka dem att ta till sig mer information.

Exempel

Så här har ett antal företag använt gamification i digitala sammanhang:

Nike lade till zombies i en träningsapp

TravelZoo använde en litteraturtävling på sin sajt:

På Free Rice kan du tävla i språkkunskaper och samtidigt donera ris till svältande:

Till sist, öl-appen Untappd använder märken som användarna kan samla:

Stora möjligheter

Spelmoment är en metod sätt att skapa större intresse och engagemang kring det du erbjuder eller vill skapa kännedom kring. Som du sett av exemplen finns det flera olika sätt du kan göra det på. Jag tycker det är väl värt för företag både inom B2B och B2C att fundera över om spelifiering kan vara ett sätt att få ökat genomslag och fördjupas relationer.

Här är några saker som kan vara bra att tänka på när du börjar fundera på vad ni kan göra:

Tydlig koppling till affären

Det är lätt att komma på spelinslag som är roliga men inte har någonting alls med det du försöker åstadkomma. Det gapet kommer din målgrupp också att lägga märke till och fundera över varför de ska lägga tid på något oväsentligt.

Håll det enkelt

Börja med att testa begränsade och lätta gamification-inslag, så du snabbt får se om det ger resultat. Det är ingen idé att utveckla något stort och dyrt innan du vet att målgruppen gillar konceptet.

Lätt att använda – och välja bort

Du vill inte att ditt spelmoment ska stoppa användaren, antingen genom att vara för komplicerat eller genom att hindra den som vill komma vidare. Det får inte bli en tröskel eller ett friktionsmoment. Och ifall du vill använda ett tävlingsmoment för att välja ut en särskild grupp så är det bättre att göra det i annan form.

 

 

Nu vet du förhoppningsvis lite mer om vad gamification är, och vad det kan tillföra din digitala närvaro och affär. Har du frågor eller funderingar kring spelifikation? Lämna en kommentar här nedan eller mejla mig.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring och utveckling? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Vad är gamification?

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.