9 trender inom marknadsföring för 2024 – och vad du ska ta med dig

Utvecklingen inom AI, hur lagar och regler påverkar vårt arbete, förändringen av sök. Där har du tre trender inom marknadsföring som kommer att påverka oss under 2024 (och sannolikt under längre tid). Jag har samlat ihop sex saker till som jag tror har betydelse. I allt alltså nio spaningar om trender inom marknadsföring.

Nytt år – nya möjligheter brukar man ju säga. Så jag tänkte att vi skulle titta lite närmare på möjligheter och utmaningar som marknadsförare står inför – under 2024 och även kommande år. Jag kommer utgå mycket från innehållsmarknadsföring, eftersom det är mitt expertområde, men det mesta av de trender jag tar upp är relevanta för alla sorters marknadsförare.

Jag blandar som sagt både sånt som kan hjälpa oss göra bättre marknadsföring och utmaningar typ regleringar som vi måste förhålla oss till – en omfattande trend på senare är ju utvecklingen av såväl lag-drivna förändringar och självregleringar som t.ex användningen av tredjepartskakor.

Därmed kastar vi oss över trenderna:

1. AI – verktyg och processer

Den största och mest omfattande trenden under 2023, som lär fortsätta 2024 och under många år, är genomslaget för olika AI-verktyg, inte minst generativ AI som ChatGPT. De flesta marknadsförare står fortfarande i startgroparna kring den här utvecklingen, så 2024 lär bli ett år av lärande och testande. Det är bra, så ska man jobba. Men det jag vill föreslå är att inte bara titta på AI som ett sätt att producera innehåll utan fr.a titta på möjligheterna att ta in verktyg och utveckla processer där AI kan göra ditt jobb mer effektivt och mindre rutinmässigt.

2. Våga ha åsikter – stå ut gentemot AI

Det stora genomslaget för AI inom innehållsproduktion innebär att ännu mer content kommer att vara beskrivande. Listor likt den här du läser nu, där någon ställt frågor till ett verktyg som ChatGPT och sedan publicerat resultatet. Här finns en uppenbar risk att kvaliteten blir låg och värdet i det närmaste obefintligt för mottagaren. Det du kan göra för att göra ditt innehåll bättre är att bygga mer på egna åsikter och erfarenheter – personliga upplevelser som inte kommer från en scanning av befintligt innehåll.

3. Personalisering

I stigande grad byggs AI in i många av de verktyg som används inom marknadsföring, inte minst i CRM/Marketing automation-lösningar. Detta innebär att vår möjlighet att personalisera utskick och kontakter kan gå långt bortom att börja ett meddelande med rätt förnamn. Data på aktiviteter, intressen, köp mm kan användas för att segmentera utskick och kombineras med kontextuell information från omvärlden (årstider, högtider, väder mm). Och tack vare AI-verktygens mer pedagogiska utformning kommer det att bli lättare för oss att få hjälp med segmenteringen. Detta är ett viktigt område för alla marknadsförare att börja använda.

4. Håll öga på sök

Möjligheten att med hjälp av sökmotorer få fram den information vi letar är kanske den största beteendeförändringen internet fört med sig. Och den ligger till grund för många aktiviteter inom marknadsföring. Men nu utmanas sök på minst tre sätt:

1. Mer och mer av sökresultaten presenteras direkt utan att vi behöver klicka.

2. Yngre generationer föredrar i många fall att söka via Instagram och TikTok.

3. I takt med att användningen av AI-verktyg ökar kan en del av sök flyttas dit. Detta är långt från en faktor för Google ännu, och dessutom går det inte att lita på alla de resultat som kommer fram, men utvecklingen går snabbt och det betyder att vi måste ta med det här.

Min slutsats är att sök fortfarande är en oerhört viktig del av vårt digitala beteende, men att det kommer att hända ännu mer på detta område under 2024 och framåt. Så håll ett skarpt öga på hur det påverkar dig.

 

5. Interaktivt innehåll

En typ av innehåll som växer i populäritet är content vi kan interagera med. Svara på frågor, dra i spakar eller beräkna effekten av något (CO2, ROI, nyttan ditt bidrag gör till en hjälporganisation). Om du har möjlighet att koka ned något av det ditt företag säljer till innehåll där kunder och prospects kan lägga till sin egen information eller utgå från den egna situationen så är det väl värt att testa. Mitt tips är att inte göra den för komplex, du vill ha något som får användaren att gå vidare och ta kontakt, inte som ger hela lösningen direkt.

 

6. Kreativitet – Varumärke

Inom t.ex content marketing är det lätt att innehåll skapas utifrån ungefär samma kriterier i olika företag. Baserat på sökvolymer skapas utbildande innehåll som inte är särskiljande. Därför är det viktigt att komma ihåg varumärket – den position som vi vill fylla i våra köpares liv – i all kommunikation. Även innehåll som ska utbilda och inspirera. Detta tror och hoppas jag kommer att bli en av de stora trenderna under 2024. Nu mer än någonsin behövs innehåll som står ut från mängden – det går inte längre att konkurrera med generellt content i ett marknadslandskap som överflödar av den sortens innehåll.

 

7. Påverkan från lagar, regler och förändringar

Många företag kämpar fortfarande med att ta till sig GDPR (som fyller 6 år i år). Utöver den finns det andra EU-regulationer att hålla koll på, t.ex The European Digital Markets Act, som börjar gälla i år. Sedan har vi åtgärder som att tredjeparts-kakor försvinner allt mer – något som gör data vi själva kan samla in och använda ännu mer värdefullt. Samt att det inom EU förbereds reglering av vad vi kan säga om hållbarhetsfrågor i kommunikation/marknadsföring.

Det är två övergripande trender på gång här, som båda bottnar i ökad medvetenhet om vår datamässiga integritet: Aktörer som Google, Apple m.fl begränsar insamling av data för att behålla förtroendet hos sina kunder. Medan myndigheter inom t.ex EU inför regleringar för att skydda sina medborgare. Allt detta gör marknadsförarens möjligheter att samla in och använda data mer komplext. Men det går fortfarande, och det viktigaste perspektivet är att detta är av godo för oss som individer.

 

8. Tappa inte bort video

En bred trend som pågått i flera år är att video tar större plats i marknadsföring, på bekostnad av text. Men detta betyder inte att alla företag använder alla de möjligheter video erbjuder. Företagskonton på YouTube är ofta video-kyrkogårdar utan kraft eller tanke. Samma video som ska användas på en webbplats skjuts ut i sociala medier. Video ses ibland fortfarande som ett dyrare format. Dags att tänka om och låta video ta plats både i vardagen och med rätt förutsättningar.

 

9. VR och AR utvecklas fortfarande

Något det har talats mindre om under 2023 än tidigare, vad jag kan se, är utvecklingen inom VR (virtuell verklighet) och AR (förstärkt verklighet). Kanske mest beroende på att det har pratats AI överallt. Men jag tror inte det betyder att vi ska glömma bort de här teknologierna. Det sker fortfarande mycket inom dem, och många stora aktörer är inblandade. Kanske blir 2024 året när vi får se mer av de möjligheter förstärkt och virtuell verklighet kan erbjuda.

 

Vad du ska ta med

Trendspaningar kan lätt förväxlas med att göra-listor. Så är inte fallet. Det jag tycker du ska fokusera på i min text är att AI ger dig stora möjligheter samt att få koll på lagar och regler. Har du mer kapacitet så jobba med att få in varumärket och egna åsikter i det innehåll ni gör. Om ditt företag kan ta några steg framåt under året inom dessa områden så har ni gjort ett riktigt bra jobb.

 

Ta hjälp av ett proffs

Tycker du det är svårt att få ihop alla trender, måsten och möjligheter till en sammanhängande marknadsplan? Jag kan hjälpa ditt företag, med strategier, med utbildning och med konkret arbete. Jag har stor erfarenhet av att hjälpa fr.a B2B-företag att bli bättre på marknadsföring.

Hör av dig till mig på mejl så kan vi prata mer om vad ni vill åstadkomma. Du hittar mig även på LinkedIn.

0 kommentarer på 9 trender inom marknadsföring för 2024 – och vad du ska ta med dig

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.