Råkar du ut för oväntade stopp i din innehållsproduktion? Det kan vara skrivkramp, ett tillstånd som drabbat många kända och okända skribenter genom århundradena. Här är sju anledningar till skrivkramp och tips på hur du kan lösa problemet.
Alla kan drabbas av skrivkramp – den där situationen där vi vill göra innehåll, men det bara låser sig. Ingenting användbart kommer fram. Och när det händer är det lätt att bli ännu mera stressad, pressen ökar och så blir det ännu svårare att få ur sig något.
Det här är en situation de flesta innehållsproducenter känner igen sig i. Och det spelar ingen roll om du jobbar med text, film, bild eller något annat format. Skrivkrampen kan dyka upp ändå, och ställa till det i din produktionsprocess.
Men däremot kan orsaken variera. Det finns inte en enda anledning till varför vi får svårt att ta fram content. Tvärtom finns det flera olika orsaker, och därmed olika saker du kan göra för att lösa upp knuten och komma vidare i produktionen.
I den här artikeln listar jag sju vanliga anledningar, och ger dig tips på vad du kan göra för att komma tillrätta med de olika orsakerna.
1. Dåligt självförtroende
Det här förstås något som inte bara ställer till det när vi ska göra innehåll, utan det påverkar alla delar av vårt liv. Men om vi håller oss till att ta fram olika typer av innehåll så är det viktigt att du inte lyssnar till inre röster som påstår att du inte är tillräckligt bra. Det är nämligen inte de som bestämmer den saken, utan dina mottagare. Ifall de har nytta eller glädje av det content som du tar fram så kan dina röster sätta sig ned och hålla tyst.
Gör så här: Börja skriva eller rita, vad som helst som får dig att komma igång. Ifall du använder AI-verktyg så använd det till att ta fram något du kan ta avstamp i. Den enda sättet att inte låta dåligt självförtroende stoppa dig är att jobba på.
2. Överskattar kunskap
Det är lätt att tro att det vi är bra på är så självklart att alla andra redan kan det. Eller att du inte kan göra mera grundläggande innehåll eftersom alla andra nått högre höjder. Bägge idéerna är fel – det finns ett stort behov av grundläggande kunskap och för det mesta kan de du vänder dig till betydligt mindre än du tror. Det viktiga är att du tar fram innehåll för flera nivåer eller faser, så att du kan fortsätta utbilda din målgrupp.
Gör så här: Börja från grunden och berätta det du vill förmedla så tydligt du kan. Dela upp din kunskap på flera nivåer, så att det både finns något för novisen och experten. På så sätt kan du avfärda din felaktiga bild av vad alla andra kan.
3. Stress
För många innehållsproducenter är det viktigt att ha ordentligt med tid för produktion. Blir det för stressigt och stökigt så får de svårt att fokusera på vad de ska ta fram. Ifall du mest jobbar med att göra content har du sannolikt större möjligheter att styra om din tid till produktion. Men om du har en mixad roll eller är ensam kan det vara svårare att lösa. Därför är mina tips mer till dig.
Gör så här: Försök i första hand blocka tid för produktion. Om det är svårt så se ifall det finns tider på dagen när du har lättare att fokusera. Och i tredje hand kan du dela upp det du ska producera i mindre stycken och försöka ta fram ett sådant stycke i taget.
4. Ingen inspiration
Sitter du där framför datorn och väntar otåligt på att en blixt av kreativitet ska slå ned? Kort sagt på att du ska bli inspirerad? Sluta med det. Som Pablo Picasso sa ”Inspiration finns, men den måste hitta dig arbetande”. Det betyder att om du redan är igång och skriver så är chansen oerhört mycket större att du kommer hitta kreativa lösningar än om du sitter och väntar.
Gör så här: Börja skriva, skissa, spela in eller vad som nu får igång dig. Det kommer inte att vara perfekt från början, men först när du börjat få ur dig innehåll kan du förbättra och utveckla det.
5. Oklart ämne
Skrivkramp kan ibland dyka upp när du plötsligt känner dig osäker på vad du vill säga. Du har redan börjat producera och så säger det bara stopp. En vanlig orsak till detta är att du inte avgränsat vad du faktiskt ska ta fram – vad ditt innehåll ska handla om, och vad som inte ska vara med. Ifall det fortfarande är otydligt behöver du gå tillbaka till din brief eller plan. En annan orsak kan vara att du inte har tillräckligt underbyggda argument och då kan du behöva göra ytterligare research.
Gör så här: Det mest sannolika är att du börjat producera för snabbt. Vad du behöver göra istället är att jobba igenom ditt utkast ordentligt. Ett utkast är när du tömmer ur dig allt du vill säga om ett ämne. Ifall det inte är tillräckligt tydligt blir nästa steg att avgränsa bättre, och lyfta över det som inte hör hemma här till ett annat utkast. Och om det känns som du inte har hittat själva grunden eller poängen så lägg tid på research. Antingen för att få fram mer fakta eller för att få lite inspiration.
6. Brist på tålamod
Ibland kan innehållsproducerandet tvärt ta slut för att du inte orkar fullfölja något du har påbörjat. Själva idén finns på plats, och du vet ungefär vad du vill åstadkomma – men lusten att ta sig dit finns inte på plats. Istället känner du pressen av en deadline som kommer allt närmare.
Gör så här: Detta är ett perfekt tillfälle att ta hjälpa av din AI-kompis. Skriv in lite anvisningar och ta sedan den utarbetade texten och jobba vidare ifrån. Även om du i slutändan säkert kommer att skriva om det mesta så har den digitala hjälpen lyft dig förbi puckeln när allt känns jättejobbigt.
7. Perfektionism
Det här är en av de vanligaste orsakerna till skrivkramp – du ställer för höga krav på dig själv. Allt ska vara perfekt och du blir aldrig nöjd. Även om det är bra att ha höga krav så är detta inte hjälpsamt på något sätt, inget av det du gör kommer att förbättras av att tänka så här. Här hjälper bara att sänka kraven, och omfamna den gamla devisen ”gjort är bättre än perfekt”.
Gör så här: Om det är ämnesnivån som stör dig, dela upp det du vill ha sagt i olika nivåer. Då är det ok att förenkla. Om det å andra sidan är hantverket eller formuleringarna du är missnöjd med så fokusera enbart på att vara så begriplig som möjligt. Släpp alla andra krav.
Vad du ska ta med dig
Som sagt, skrivkramp är något vi alla kan råka ut för. Det viktiga är att ta reda på varför det händer. De vanligaste orsakerna är dåligt självförtroende eller att vi ställer för höga krav på oss själva. Andra vanliga orsaker är att vi inte ringat in vad vi ska göra innehåll om ordentligt och därför får problem. Ytterligare orsaker kan vara stress eller att vi övervärderar kunskaperna hos våra mottagare.
Om du råkar ut för skrivkramp, försök identifiera vad det är som påverkar dig. Men framför allt – fortsätt jobba med ditt innehåll. Ta hjälp av AI, skriv ned sånt som är viktigt. Allt du kan göra för att fortsätta producera kommer att hjälpa dig. Du ska vare sig ge upp eller sitta och vänta på inspiration.
Ta hjälp av ett proffs
Känns det som om du och dina kollegor ofta hamnar i situationer där skrivkrampen slår till? Då kan en workshop om innehållsproduktion vara det som behövs. Jag har stor erfarenhet av att hjälpa fr.a B2B-företag med att ta fram olika sorters innehåll och få igång produktionen.
Hör av dig till mig på mejl så kan vi prata mer om vad ni vill åstadkomma. Du hittar mig även på LinkedIn.
0 kommentarer på 7 orsaker till att du får skrivkramp – och vad du kan göra åt det