9 saker du måste berätta för din chef om sociala medier

Jobbar du med sociala medier åt ett företag och har svårt att få ledning och kollegor att förstå vad du gör? Här är nio grundläggande saker som du måste förklara för dem. De kanske är självklara för dig, men dina chefer har ofta ingen koll på dem.

Många marknadsförare sliter med att förklara hur sociala medier fungerar för andra i organisationen. Inte minst på ledningsnivå. Det kan finnas flera anledningar till det här, från ointresse till en övertro på den egna kollen, men oavsett vad orsaken är så ställer bristen på kunskap till problem.

Om du jobbar med marknadsföring och tycker du har svårt att få genomslag för dina förslag och idéer, så har jag satt ihop en lista över saker som du behöver förklara för att mottagaren bättre ska förstå vad du vill göra. Den är mest tänkt för en VD, en säljchef eller liknande som tycker det är krångligt med sociala medier. Men den fungerar förstås generellt i företaget också. Ofta är det nyttigt att få en del grundläggande insikter på plats i hela organisationen.

Det finns förstås fler saker du kan behöva gå igenom, men det här är en bra början.

Redo? Då kör vi igång.

1. Sociala medier är inte en gratiskanal

Många som inte jobbar med sociala medier är kvar i den förlegade idén att sociala medier är gratis. Att det inte kostar något att arbeta med den ”kanalen”. Till skillnad från det mesta annat inom marknadsföring och kommunikation. Det här leder till att du inte får budget för verktyg, innehållsproduktion eller annonsering.

Om du känner igen den här bilden så är det här du behöver börja. Sätt dig ned med cheferna och förklara att bristen på budget och mandat gör att er sociala medier-närvaro är betydligt sämre än andra företag. Att det behövs såväl tid som pengar för att jobba framgångsrikt med sociala medier. Och att ifall de fortsätter att se detta som en gratiskanal så är det bättre att lägga ned. Hur duktig du än är så kan du inte göra ett ordentligt jobb utan budget.

2. Alla plattformar fungerar på sitt sätt – de är inte en enda sak

Det grundläggande felet är att vi pratar om sociala medier som en enda sak. Så det är inte konstigt att de flesta människor tror att det är en helhet. Men i verkligheten är det så pass stora skillnader mellan hur de olika plattformarna fungerar att de borde betraktas som unika kanaler. Till och med Facebook och Instagram, som har samma ägare och är ihopkopplade, uppvisar rejäla skillnader.

Du måste förklara detta av två orsaker: Det blir orimligt om du förväntas hantera alla sociala plattformar. Och det är sannolikt så att ditt företag inte ska vara aktivt på alla plattformar. Det här är början på en diskussion om att avgränsa och prioritera.

3. Ingen sitter och väntar på ditt företags poster

Det finns en illusion om att bara vi postar något så kommer vi att få läsare/tittare. Det stämmer inte. Bara om vi regelbundet skapar innehåll som talar till våra målgrupper och lirar med de algoritmer som finns på alla plattformar är vi ens med i loppet. Om vi sedan lyckas skapa engagemang beror på ytterligare faktorer.

Du behöver se till att dina chefer och kollegor förstår att användarna och algoritmerna har makten att lyfta ett inlägg. Om vi vill vara säkra på att nå fram behöver vi annonsera.

 

4. Det interna perspektivet avgör inte

För att ha en chans att nå fram måste vi skapa värde för mottagarna. Det gör vi inte om vi pratar om sånt som bara är relevant för de som jobbar i företaget. Vad vi än vill göra – sälja, bygga varumärke, skapa engagemang, måste vi utgå från mottagarens behov. Och tala deras språk.

Mottagarnas värdering av vad som är viktigt avgör helt och hållet hur bra ditt företags postande kommer att gå. Ifall detta inte är tydligt för alla på företaget måste du utbilda och tjata fram den förståelsen.

 

5. Intäkter styr, algoritmer rensar upp.

Alla sociala plattformar har ägare som vill maximera sina intäkter. Det betyder att varje posts granskas utifrån om den kommer att få användare att engagera sig i den. Engagemang betyder fler som skapar konton och tillbringar mer tid där. Ett av de viktigaste syftena med algoritmer (små, automatiserade skript) är att göra innehåll som inte uppfyller plattformens definition av vad som är ”bra” innehåll. Om ditt företag inte gör poster som spelar med algoritmerna och skapar värde kommer er synlighet alltid att vara låg.

Och denna bedömning görs på varenda post. Sagt med andra ord, varje post mäts på egna meriter. Det betyder att dina chefer och andra måste förstå att en svag post innebär att nästa gång börjar ni med lite mindre synlighet. Ifall de insisterar på att en post ska gå ut kan de skada kontots möjlighet att skapa engagemang rejält.

 

6. Är det viktigt, öppna plånboken

Myten om att sociala medier är gratis gör att många företag fortfarande inte tar annonsering seriöst. Det håller inte längre. Kombinationen av att bara en liten del av följarna ser det som postas ordentligt, och att det är svårt att nå en definierad målgrupp i bruset gör att annonsering idag är ett måste.

För när du annonserar får du precis den synlighet du betalar för, hos den målgrupp du vill nå. Inga algoritmer eller annat står i vägen. Så du behöver prata med dina chefer om att få en ordentlig annonseringsbudget och möjlighet att utveckla din kompetens inom paid social.  Eller att ni börjar arbeta med experter på annonsering i sociala medier.

 

7. Ta innehåll på allvar

Det finns en lång, förlegad attityd hos många företag att se sociala medier som i första hand trafikdrivare till egna webbplatser. Vilket gör att de flesta poster innehåller en länk. Men det var länge sedan sociala medier fungerade på det sättet. Satsa istället på innehåll som engagerar era målgrupper och får dem att interagera. Allt detta kräver bra och varierat innehåll.

Här behöver du göra tydligt för chefer och andra att utan kvalitativt och anpassat content kommer er närvaro i sociala medier aldrig att bli framgångsrik. Och då blir den naturliga frågan varför ni ska vara där över huvud taget?

 

8. Interaktion ger genomslag

Det är inte ovanligt att se företagskonton med väldigt lite interaktion. Det kan till och med finnas obesvarade kommenterar – ibland har de inte ens fått en reaktion. Det är ett osocialt sätt att arbeta med sociala medier. Och konsekvensen blir att inget händer.

Framgångsrikt arbete med företagskonton kräver att det finns tid och pengar avsatta till interaktion. Så att företagets sociala medier inte bara blir konton där man postar och drar. Det här behöver vara tydligt för ledningen.

 

9. Det är skillnad på egna konton och företagskonton

Den som sköter sociala medier på ett företag får ofta ta emot frågor om varför enskilda konton har fler följare eller större interaktion. Men det går inte att jämföra äpplen och päron. Företagskonton har sin egen dynamik och ofta lägre synlighet än privata konton (så är det på LinkedIn till exempel).

Vad du behöver förklara för chefer och kollegor är att företagskonton kräver mer arbete än privata konton. Det är inget man kan sköta med vänsterhanden och dyka upp någon eller några gånger i veckan. Det behövs ett systematiskt och genomtänkt arbete, där det dessutom ingår behovet av att få medarbetare att engagera sig på olika sätt.

 

Vad du ska ta med dig

Utgå inte från att företagsledningen och dina kollegor har koll på hur sociala medier fungerar. De kan vara allt från oengagerade till att sakna uppdaterad kunskap. Oavsett vad det beror på så ställer bristen på kunskap till problem.

Ta dig tid att utbilda och instruera din omgivning i hur sociala medier fungerar. Inte i detalj, men för att se till att de värsta feltänken försvinner. Och se till att de viktigaste delarna finns dokumenterade i strategier, och reflekteras i de mätpunkter ni sätter upp.

I slutändan handlar det dessutom om att du ska ha mandat att kunna arbeta med sociala medier utifrån vad som fungerar, inte utifrån vad någon fått för sig.

 

Ta hjälp av ett proffs

Tycker du det är svårt att få gehör för arbetet med sociala medier inom din organisation? Ibland är det bättre att ta in en extern person som utbildar och förklarar. Låt mig hjälpa dig, jag har stor erfarenhet av att hjälpa B2B-företag att jobba mer effektivt med sociala medier.

Hör av dig till mig på mejl så kan vi prata mer om vad ni vill åstadkomma. Du hittar mig även på LinkedIn.

 

 

 

0 kommentarer på 9 saker du måste berätta för din chef om sociala medier

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.