Byt inte budskap för ofta

Är du rädd för att verka tjatig och tråkig när du postar samma innehåll flera gånger eller håller fast vid samma budskap? Var inte det, du gör helt rätt!

En sak som jag ofta tar upp när jag föreläser för eller utbildar marknadsförare är vikten av att hålla fast vid samma budskap – att vi måste upprepa det igen och igen till dess att det verkligen får fäste hos dem vi försöker nå fram till. Detta kan låta som en självklarhet, men är faktiskt en av de största utmaningarna inom kommunikation och marknadsföring.

Egentligen är det rätt självklart varför det är så svårt.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Ingen vill vara en tråkmåns

Vi har alla i bekantskapskretsen den där personen som pratar om samma sak hela tiden. Det kan vara en hobby, en särskild fråga eller bara samma gamla tråkiga vits som dyker upp varenda gång man träffas.

Klart ingen av oss vill bli sedda som en sådan. Vi vill ju vara den där intressanta typen som alltid har något nytt att komma med. För många är det även viktigt att vara först med det senaste, och inte tugga om gamla saker.

Det där är ju goda avsikter för dig som privatperson, men de fungerar inte lika bra för dig i din yrkesroll som kommunikatör eller marknadsförare. Där ska du sällan vara den som hela tiden berättar någonting nytt – åtminstone inte i betydelsen att du byter ut hela ditt budskap. Du kanske förfinar och utvecklar det utifrån förändringar, men du ska också upprepa det rakt av många, många gånger.

 

Nej, du tjatar inte

Rädslan för att bli sedd som en tråkmåns som hela tiden upprepar samma sak håller tillbaka en del av oss. Oron för att upplevas som tjatiga är det som får andra att tystna. Men bägge delarna bygger på en missuppfattning.

De du vill nå fram till är inte gäster på samma tillställning som dig, tvingade att artigt lyssna på vad du har att säga. De är snarare jäktade stadsbor på väg över ett torg, mitt i rusningstrafik, medan de utsätts för en mängd olika budskap och upplevelser. Om du bara säger det du har att säga en gång så kommer de mycket troligt att missa det. Det är en av anledningarna till att du måste upprepa det.

En annan är att våra målgrupper inte är fullt så intresserad av det vi har att säga som vi gärna vill tro. De kommer inte att besöka våra webbplatser eller sociala medier-sidor mm om vi inte först har lyckats visa dem att det är värt deras tid. Därför måste vi också upprepa samma budskap gång på gång, och göra det på en plats där de befinner sig – t.ex i deras sociala medier-flöde eller på köpta ytor.

För det tredje är det också en fråga om timing. Om du sprider ditt budskap under en begränsad tid så kommer många av dem du vill nå inte att vara mottagliga – det kommer vid fel tillfälle för dem. Jag har märkt detta själv många gånger när jag har delat samma bit innehåll via sociala medier eller andra sammanhang. Det finns alltid några som reagerar positivt och vill höra mer. Om jag bara hade delat den en gång hade jag gått miste om dem.

Konsekvens och tydlighet

Du har mycket att vinna på att göra likadant. Utgå från dina budskap, baserade på vad du vill åstadkomma, och skapa innehåll som du sedan sprider i olika sammanhang och vid olika tidpunkter  – gång på gång, med smärre variationer och justeringar, men aldrig så att det grundläggande budskapet blir otydligt.

Rent konkret innebär det just att posta samma innehåll gång på gång i sociala medier, att säga samma sak på lite olika sätt i dina egna kanaler och försöka få ut samma budskap i köpta och förtjänade medier över tid. Utan att bli less på dem, eller börja säga helt andra saker för att vara mer underhållande eller inte säga något alls för att du tror att du tråkar ut mottagarna eller är tjatig.

Om du vill få uppmärksamhet från dina målgrupper, och framför allt få dem att vilja ta del av det du har att säga – då måste du upprepa det gång på gång över tid och vara både konsekvent och tydlig.

Det är varken att vara en tråkmåns eller tjata – det är att vara en bra marknadsförare eller kommunikatör.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på Byt inte budskap för ofta

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.