Sociala medier från grunden – Guide för marknadsförare

Så här fungerar de största sociala medier-nätverken, utifrån ett företagsperspektiv. Den här posten är för marknadsförare och kommunikatörer som behöver grundläggande kunskaper. 

Det händer då och då när jag är ute och föreläser att jag träffar på kommunikatörer/marknadsförare som känner att de inte har ett grepp om sociala medier. De vill inte bli ”sociala medier-experter” utan mer ha en grundläggande insikt om vad som finns. Den här artikeln är ett försök att fylla det behov, i alla fall lite grann, Om du tycker det är svårt att få grepp om alla olika sociala medier-nätverk, vad som utmärker dem och vad de kan göra för nytta för ett företag eller en organisation så hoppas jag den här guiden ska hjälpa dig lite.

Sedan är det förstås så att det vi kallar sociala medier förändras och utvecklas hela tiden. Se därför detta som en startpunkt – härifrån kan du sedan gå vidare och hålla dig uppdaterad.

Jag tipsar lite om vilket innehåll som fungerar bäst i de olika sociala medier-nätverken, men om du vill lära dig mer om visuellt innehåll rekommenderar jag att du laddar ned min e-bok Använda bilder och film i sociala medier.

Och om du vill veta mer om användningen av sociala medier i Sverige är den årliga undersökningen Svenskarna och Internet oslagbar.

Facebook

Facebook är världens största sociala nätverk, med över 1,6 miljarder användare (kring 7 miljoner i Sverige).  Många som använder Facebook regelbundet gör det idag mest från sina smartphones.

Vad gör man där: lägger ut egna bilder, länkar eller uppdateringar. Delar, gillar och kommenterar uppdateringar från kontakter och företag man följer. Du kan även sända live till alla dina följare

Nytta för företag: På Facebook finns ”alla” dina målgrupper i olika åldersgrupper, men de under 30 år är sällan aktiva. Bäst når du konsumenter med innehåll som är enkelt att ta till sig och tycka om. Du kan ofta även hitta specialiserade grupper där din målgrupp finns, och det gäller även B2B-företag.

Utgångspunkten på Facebook för företag är att skapa  en egen sida, en företagssida. Där kan du posta ditt innehåll, svara på frågor och kommentarer från din målgrupp, och även annonsera. Det senare sker ofta i form av att du antingen sponsrar en post eller själva sidan. Det behöver du göra för att den ska synas, inte ens de som väljer att gilla och följa din sida kommer att se allt du postar utan att du betalar.

Innehåll: Rörligt innehåll fungerar bra här, och även bilder. Allt fler företag testar att sända live. Poster med enbart text och en länk har svårt att nå fram. Tänk på att eftersom Facebook har så många användare ser de flesta en blandning av innehåll från familj, vänner och ytliga bekanta. Ditt innehåll måste fungera i en bred blandning där de flesta snabbt scannar av sitt nyhetsflöde. Gå inte på djupet, satsa på något som ger synlighet men inte för nischat.

Instagram

Instagram är det näst största sociala nätverk , med över 600 miljoner användare världen över (kring 5 miljoner i Sverige). Till skillnad från Facebook används Instagram främst av unga. Över 50% av 12-25-åringar har konton, sedan går det snabbt nedåt.

Vad gör man där: Det är en fotoapp som du laddar ned till din smartphone. Du kan ta bilder eller korta filmer, använda olika filter för att fixa med dem och sedan posta. Andra kan följa dig, gilla dina bilder och kommentera – och du kan förstås göra detsamma. Du har även möjlighet att ladda upp andra bilder till din smartphone och sedan posta dem. Användningen av hashtags (#) för ord, begrepp mm är mycket vanligt, och gör det lätt att söka på Instagram.

Nytta för företag: På Instagram finns fr.a ungdomar upp till 30 år. Det betyder att om de är din målgrupp kan du nå dem där, inte minst om det du säljer gör sig bra visuellt – kläder, möbler osv. Många e-handlare har Instagram som sin främsta kanal. Men även B2B-företag använder den för t.ex employer branding.

Företag kan ha egna konton, och precis som på Facebook kan du annonsera med bilder eller filmer.

Innehåll: Att du måste använda bilder eller filmer är förstås en självklarhet. Men lägg tid på att hitta sådana som är visuellt starka och/eller tagna direkt med en smartphone. Med andra ord kommer bilder/filmer som du använder i vanlig reklam sannolikt inte att fungera bra.

LinkedIn

LinkedIn är världens största sociala medier-nätverk med fokus på yrkeslivet. Det närmar sig 500 miljoner användare globalt, och har över 2 miljoner i Sverige. Men till skillnad från många andra sociala medier är det många användare som går in på LinkedIn relativt sällan. Majoriteten av användarna i Sverige är mellan 35-55 år, och återfinns fortfarande mest inom branscher som IT/kommunikation, Finans, Media osv.

Vad gör man där: För många är LinkedIn fortfarande främst en plats där man lägger upp sitt CV och blir aktiv när man letar nytt jobb. Därav att många är där sällan. Allt fler använder det dock för att nätverka, positionera sig själva, dela innehåll mm – mer eller mindre arbetsrelaterat. Det finns även ett stort antal grupper inom olika områden som är mer eller mindre aktiva. Man lägger till personer i sitt nätverk (s.k kontakter) eller blir inbjuden att skapa en kontakt. Du kan dela bilder, film, text och/eller länkar och få gillanden, kommentarer och delningar på detta. Och du kan göra samma sak med andras poster.

Nytta för företag: Många företag ser LinkedIn fortfarande som en kanal för att annonsera lediga jobb eller för employer branding. Men allt fler, främst inom B2B, använder det för att bygga sitt varumärke, visa på expertis inom utvalda områden samt även för s.k social selling.

Företag kan ha egna konton där de postar innehåll – text, bild/film med eller utan länkar.  Sådana poster kan även sponsras för ökad synlighet eller så kan man sponsra att själva sidan visas.

Innehåll: På LinkedIn kan fortfarande poster med text och en länk fungera, men du får större genomslag om du blandar upp dem med bilder, microcontent och annat innehåll. Pröva även med frågor eller påståenden som kan sätta igång diskussioner. Bilder och korta texter från event fungerar också bra. Det finns även möjlighet att skriva egna bloggposter direkt på LinkedIn eller posta bildspel på Slideshare (som LinkedIn äger).

Snapchat

Snapchat är det snabbast växande sociala medier-nätverket i världen. Det har närmare 160 miljoner dagliga aktiva användare och över 300 miljoner konton. I Sverige ser användningen ut så här enligt undersökningen Svenskarna och Internet ”Upp till 25 år är det minst 75 procent som använder Snapchat och minst 58 procent som gör det dagligen. Över 56 år finns det knappt några användare alls och de dagliga användarna är så få att de inte går att mäta.” Det sägs också att 97% av alla flickor i gymnasieåldern använder Snapchat.

Vad gör man där: Snapchat är en app för smartphones där du tar bilder och korta filmer. Dessa skickar du sedan till en eller flera mottagare – du väljer helt vem som ska se dem. Det som från början var unikt för Snapchat var att bilderna försvann efter att mottagarna tittat på dem. Senare kom en Stories-funktion där bilderna/filmerna fanns kvar under ett dygn och visades för alla dina följare (något som både Instagram och Facebook kopierat). Du kan lägga olika filter på dina bilder samt även skriva och rita på dem. De som ser dina bilder kan svara på dem. Du har följare och följer även andra.

Nytta för företag: Om du har en målgrupp som är under 25 är Snapchat med största sannolikhet en del av deras vardag. Är den över 30 är det än så länge inte så relevant. Företag kan dels posta egna snaps till följare och använda Stories-funktionen, dels annonsera med t.ex Stories, särskilda filter osv.

Innehåll: Informellt innehåll av typen ”bakom kulisserna” fungerar bäst, och går att kombinera med vad du gör i andra kanaler. Snapchats användare är där mycket, snapar ofta och ett tips är att verkligen lägga ned tid och kraft för att lära vad som fungerar för just dem för att bli framgångsrik.

Twitter

Twitter är ett av de äldre nätverken, nästan lika gammalt som Facebook, men har haft svårt att hitta sin roll på senare år. Man har över 300 månatliga användare, och runt 100 miljoner dagliga användare, globalt. I Sverige använder ca 18% av internetanvändare Twitter någon gång, och ca 6% dagligen – mindre än 500,000 personer. Även om de flesta användare i Sverige är under 25 år är det fr.a politiker, journalister och andra opinionsbildare som märks mest på Twitter samt delar av kommunikations/mediebranschen. Samt tyvärr ett stort antal anonyma trollkonton med extrema åsikter.

Vad gör man där: Ett tweet består av 140 tecken, utöver eventuella bilder, länkar och omnämnanden av konton. Dina tweets ses av alla dina följare, eller av den som besöker ditt konto. Du kan följa andra och på sätt se deras twittrande. För några år sedan var aktiviteten stor på Twitter med många diskussioner och twittrande fram-och-tillbaka. Det finns i viss mån kvar, men har minskat rejält. Twitters största styrka är dess snabba informationsflöde, vid större händelser och event kan det vara det snabbaste sättet att hänga med i vad som sker. Interaktionen kan även bestå av att man gillar en tweet, eller delar den vidare (retweet). Hashtags (#) är ett vanligt sätt att visa vad man twittrar om, och händelser/event får snabbt en unik sådan.

Nytta för företag: Inom vissa branscher, t.ex IT, telecom, marknadsföring mm kan det fortfarande finnas ett värde i att använda Twitter som en del i sin kommunikation. Men det stora värdet numera ligger framför allt i opinionsbildning och PR – Twitter är fortfarande många gånger det snabbaste sättet att nå en politiker eller journalist.

Företag kan ha egna konton, kan följa andra, samt även annonsera genom s.k sponsrade tweets.

Innehåll: Även på Twitter blir det allt viktigare mer bilder och film. Andra sätt att få större synlighet för ett tweet är att använda GIF:ar och meme. Tweets med text och en länk fungerar om du har en tydlig målgrupp och använder etablerade hashtags för att få deras uppmärksamhet (t.ex #ehandel för e-handlare), men du får större genomslag genom att använda t.ex microcontent. Frågor och påståenden har tidigare genererat diskussioner, och kan fortfarande vara värt att pröva.

YouTube

YouTube är på ett sätt världens näst största sociala medier-nätverk, med över en miljard användare. I Sverige har över 85% av alla internetanvändare någon gång använt YouTube (drygt 8 miljoner). Men få använder det som en kanal för kommunikation och interaktion, och det är egentligen bara en liten grupp som postar innehåll sett till den samlade användarsiffran. De flesta av oss besöker YouTube för att titta på klipp. Inte för att vara sociala.

Vad gör man där: Som sagt, de flesta tittar på videos. Och några postar. Det finns en fascinerande och spännande utveckling av s.k YouTubers som gör allt från sminktips till komedi. Och det är den gruppen som faktiskt lyckats skapa en social närvaro där, genom att få prenumeranter, gillanden och kommentarer.

Nytta för företag: YouTube är världens näst mest använda sökmotor, efter Google, och det är en plats dit många kommer för att titta på videos. Därför finns det en stor nytta med att vara där för företag. Men det är inte en social interaktion som i de andra nätverken. Många företag väljer även att annonsera på YouTube, i form av korta filmer som visas innan det som användaren egentligen vill se eller genom samarbeten med YouTubers.

Företag kan ha egna konton där de postar sina filmer, och de är i sin tur lätta att dela vidare till både webbplatser och andra sociala medier-nätverk. Men det finns större fördelar med att posta direkt på både Facebook och Twitter.

Innehåll: Filmer av alla de slag. Men tänk på att det ofta inte är de traditionella reklamfilmerna du lägger upp där som går bäst, utan de filmer du gör själv eller som filmas med enkla medel. Det finns även möjlighet att sända live på YouTube.

 

Där har du en grundläggande genomgång av de största sociala medier-nätverken. Utifrån den hoppas jag det ska bli lättare för dig att gå vidare och fördjupa dina kunskaper. Om du har frågor eller funderingar, lämna en kommentar här nedan eller mejla mig.

 

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

 

Bilden på sociala medier-loggor kommer från poweredbysearch.com.

0 kommentarer på Sociala medier från grunden – Guide för marknadsförare

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.