Så hanterar hjärnan olika typer av innehåll (infograf)

Vi uppfattar och tar in olika typer av innehåll på varierande sätt. En intressant infograf försöker reda ut vad som händer och svara på frågan vilken typ av innehåll man ska använda för att uppnå olika effekter.

Hur bestämmer du vilken typ av innehåll du ska använda i din content marketing (eller annan digital marknadsföring)? Enligt Mainpath Marketing finns svaret på den frågan i våra hjärnor. De processar inte olika typer av innehåll på samma sätt, och vad det är för slags content påverkar i hög grad både våra känslor och intryck. Detta innebär att du kan använda kunskapen om hur hjärnan processar information i ditt content marketing-arbete.

Mainpath har gjort en infograf som beskriver vad de menar. Jag har delat upp den i fyra olika delar:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Textinnehåll

I den första delen av infografen handlar det om textinnehåll. Det kan vara allt från bloggposter till e-böcker och case. Enligt Mainpath får texter oss att anta samma perspektiv som avsändaren. Därför är textinnehåll bäst för att bl.a bygga en relation mellan varumärke och användare, visa på expertis samt utvärdering av tjänster eller produkter

 

Grafiskt innehåll

I del två handlar det om grafiskt innehåll, alltså t.ex infografer och bildspel. Att visualisera något gör att vi kommer ihåg och förstår innehållet snabbare. Bilder stannar dessutom kvar i vårt långtidsminne, och hälften av vår hjärna är gjord för att ta emot bildinnehåll. Därför är det bäst för att presentera komplexa idéer och information, väcka intresse för ditt varumärke, skapa innehåll som är lätt att komma ihåg samt för att framföra övertygande argument:

 

Interaktivt innehåll

Nästa del av infografen handlar om interaktivt innehåll, t.ex frågesporter eller interaktiva infografer. Dessa kombinerar visuellt innehåll med berättelser och ger användaren möjlighet att vara delaktig. På så sätt når man fram till flera olika delar av hjärnan. Deltagandet gör att fler kommer ihåg innehållet och verkligen lär av det. Interaktivt innehåll är också populärt att dela i sociala medier. Det lämpar sig bäst för innehåll som ska delas socialt, för att skapa engagemang på ett personligt plan samt för att erbjuda en interaktiv upplevelse som stannar kvar i minnet.

Videoinnehåll

Den sista delen handlar om rörligt content. Som varumärkesfilmer, videobloggar, instruktionsfilmer och webinarer. De är populära därför att våra hjärnor kan processa information i en video oerhört mycket snabbare än en text. Video ger bäst resultat när det används för att dela individuella berättelser om ditt företag, dess historia och varumärke, för att skapa ett känslomässig band med mottagaren eller för att visa hur man gör något.

Där har du Mainpaths idéer om vilket innehåll du ska använda när. Håller du med, eller har du andra uppfattningar? Lämna en kommentar här nedan eller mejla mig.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på Så hanterar hjärnan olika typer av innehåll (infograf)

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.