5 skäl att använda storytelling

Storytelling – att skapa berättelser runt t.ex ditt varumärke eller dina produkter – är en gammal metod för att nå fram till din målgrupp. Här är fem anledningar att använda det, och några exempel på företag som gör det bra.

Du har säkert hört talas om storytelling tidigare, det har varit ett populärt ämne inom kommunikation och marknadsföring under många år. Men ändå är det många företag som inte använder sig av det, och på så sätt missar chansen att nå fram till sina målgrupper.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Vad är storytelling

Att skapa en berättelse för att på så sätt göra något lättare att komma ihåg är en uråldrig vana bland människor över hela världen. Mycket av det vi idag kallar sagor, fabler, skrönor och så vidare är berättelser som kommit till för att lära ut något, för att tala om att man inte för göra något eller förstås för att underhålla.

Storytelling går alltså ut på att göra en berättelse kring något, en dramatisk beskrivning. Det är vanligt att sådana berättelser innehåller välkända typer – hjälten från enkla omständigheter, skurken som vill förstöra den rådande världsordningen och så vidare – men det kan även vara mycket enkla berättelser om händelser eller saker. Det viktigaste att komma ihåg kring begreppet är att det ska sätta människor i fokus, deras liv och upplevelser.

Människor har lättare för att komma ihåg en berättelse, en story, än enbart rationella argument eller en lista med förklaringar. Och om berättelsen innehåller beskrivningar av hur något luktar, känns att röra vid, ser ut och så vidare aktiveras fler delar av vår hjärna än om den enbart förmedlar ord och fakta. Det är därför berättelser är så effektiva – de gör ett starkare intryck på oss än när vi bara får rationella beskrivningar.

Här är fem anledningar till varför du bör använda storytelling i din kommunikation och marknadsföring

1. Du skapar emotionella band till din målgrupp

Det här är förstås den viktigaste orsaken. Vi människor är inte så rationella som vi gärna vill framställa oss själva som, och vi reagerar starkt på känslomässiga argument. Berättelser om företagets varumärke och produkter ger en emotionell bindning till dem som i slutändan kan väga tungt vid köp. Titta på relationen mellan Apple och deras användare t.ex – den är i hög grad emotionell. Och Apples filmer I’m a Mac var utmärkt storytelling:

2. Det ger ditt företag en personlighet

Hur ditt företag framstår har egentligen mindre att göra med vad det gör än hur det kommunicerar. Vi talar ofta om tråkiga produkter, men borde tala mer om att företag som bara kommunicerar rationellt blir rätt tråkiga. Genom att våga ta in känslor i ditt varumärke bygger du en personlighet som kan bidra till både positionering och bättre affärer. Titta på mixertillverkaren Blendtec och deras Will it blend-filmer.

3. Du kan skapa rikare innehåll

Genom att använda storytelling kring ditt företag och det ni gör får du tillgång till ett större antal vinklar och teman som du kan göra innehåll kring. Du kan lyfta fram människor i företaget, viktiga händelser och platser på ett helt annat sätt än om du enbart gör produktrelaterat eller säljstödjande material. Dessutom blir ditt innehåll mer äkta genom att du faktiskt utgår från vad som finns inom företaget, och inte plockar upp en trend eller annat som egentligen inte har så mycket med er att göra.

4. Din målgrupp får anledning att komma tillbaka

Om du kan skapa engagerande berättelser ökar dina möjligheter att få din målgrupp att tillbringa tid återkommande i dina kanaler eller med ditt innehåll. Och det är en viktig förutsättning för att kunna guida dem fram genom en köpresa och in i en långsiktig kundrelation. Även efter ett köp är emotionellt innehåll viktigt för att utveckla och fördjupa relationen. Ta Coca Cola som exempel, de skapar mängder med intressant innehåll på sin sajt Coke Journey, och deras filmer har i många år byggt på emotionella budskap

5. Det kan bidra till en ledarställning

Att vara en ledare inom en bransch eller ett produktområde kräver att företaget framstår som kunnigt och innovativt. Och detta sker inte bara på en rationell nivå. Det måste kännas som om ett företag leder utvecklingen också. Ta Tesla som exempel – det är inte enbart på grund av deras produkter som vi upplever dem som framåtblickande, det är i hög grad för att Elon Musk som person talar och lever utveckling.

Titta närmare på de här företagen

Några företag jag tycker gör ett bra jobb med storytelling i olika former är de här:

General Electric – De gör ett enastående jobb inte minst med visuellt innehåll och i sociala kanaler. Deras Datalandia-filmer är fortfarande oöverträffade:

IBM – Utifrån vad de gör inom områden som internet of things och artificiell intelligens är IBM bra på att skapa små berättelser som använder både humor och värme. Som när Carrie Fisher (Prinsessan Leia i Star Wars) leder en stödgrupp för onda robotar:

Eller när Watson pratar storytelling med Watson:

AirBnB – De har varit duktiga på att lyfta fram både sina kunder  – uthyrare likväl som de som hyr – samt även att sätta sin verksamhet i en större kontext. Här intervjuar de uthyrare om varför de hyr ut:

 

Här är en intressant infograf om varför storytelling är så användbart för att nå fram till människor:

POWER OF STORYTELLING

Här hittade jag den

Nu har du förhoppningsvis fått en del nya insikter i storytelling och hur det kan användas. Om du har fler bra exempel på företag som arbetar bra med berättelser, tipsa gärna i en kommentar.

Vill du läsa mer om storytelling finns det här:

Kom igång med storytelling

Bättre innehåll med uråldrigt knep

Använda historia i content marketing

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på 5 skäl att använda storytelling

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.