Hantera kommentarer i sociala medier

Salesforce har gjort en bra infograf om hur företag och organisationer kan hantera kommentarer i sociala medier. Här hittar du den tillsammans med lite förklaringar. 

Företag och organisationer som bestämmer sig för att ha en närvaro i sociala medier behöver se till att de har en plan för hur och vad de ska svara i sociala medier.

Den planen bör svara på frågor som t.ex vem som svara på kommentarer, hur detta ska göras (via ett verktyg eller på annat sätt) och vad som ska sägas.

Det är i den sista punkten som den här lilla checklistan från Salesforce kan komma till nytta. Även om den är en förenkling av de olika situationer som kan uppstå så är den lätt att anpassa och komplettera – och den är framför allt tydlig.

Här är några av de viktigaste punkterna:

Svara (nästan) alltid

En av de saker jag gillar med infografen är att den visar att praktiskt taget alla kommentarer bör besvaras. Utöver det faktum att alltför många företag fortfarande inte svarar alls i sociala medier så finns det även ett antal som enbart svarar på direkta frågor eller vissa kritiska inlägg. Men det kan vara väl så viktigt att svara på positiva kommentarer, mer vaga frågor eller allmänna reflektioner.

Se sociala medier som en konversation, och var inte den sortens person som ignorerar vad andra säger – eller bara svarar ibland.

Personliga svar

En annan sak infografen lyfter fram är det positiva i att göra svaren lite personliga. Ingen gillar att få ett svar som känns standardiserat. För företag som har mycket frågor och kommentarer i sociala kanaler kan det förstås vara svårt att göra varje svar personligt. En lösning kan då vara att addera någonting, en hälsning eller avslutning eller en bild eller GIF, till ett svar som till största delen är standardiserat.

Var öppen och uppriktig i alla svar

Det finns en gammal sanning i kommunikation som säger att man ska ge så mycket information man kan i varje ögonblick. Ibland kan man inte dela med sig av allt man känner till, men ambitionen ska hela tiden vara att mottagarna ska få så mycket information som är möjligt. Detta gäller om möjligt ännu mer i sociala medier.

Här har du hela infografen:

Click To Enlarge

How to Handle Every Type of Comment on Social Media

(via Salesforce)

Vill du veta mer om planering och hantering av kommentarer i sociala medier så lämna en kommentar eller mejla mig.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt för mer information.

0 kommentarer på Hantera kommentarer i sociala medier

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.