9 saker som kan förbättra din organiska räckvidd i sociala medier

Gör vi verkligen allt vi kan för att få bra organisk räckvidd i sociala medier? Jag har 9 tips som kan göra skillnad

Många av de marknadsförare jag möter tycker att de blir allt svårare att få ett genomslag i sociala medier utan att annonsera. De tänker då främst på Facebook, men i tilltagande grad även på Instagram. För de som ser LinkedIn som en viktig kanal kommer den här känslan sannolikt att bli allt vanligare i takt med att mängden poster ökar och annonsfunktionen blir allt viktigare.

På ett sätt har de alldeles rätt, det har blivit svårare. Dels för att konkurrensen blivit hårdare, det är fler som konkurrerar om utrymmena i våra flöden, dels för att nätverken gärna vill ta betalt av företag och organisationer. Men jag tror även det beror på att det är många som gör fel – istället för att försöka förstå vad som fungerar i ett sociala medier-nätverk och gentemot en målgrupp håller man fast vid en förlegad logik och någon slags föreställning om att det man har att säga är så viktigt att det ”borde” få genomslag i sociala medier.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Att förstå sociala medier

Om vi istället gör tvärtom – faktiskt undersöker vad olika sociala medier-nätverk värdesätter och försöker förstå vad vår målgrupp är intresserad av så är jag säker på att vi kan uppnå ett större genomslag i sociala medier. Till exempel att fler personer ser och interagerar med våra poster. Vi kommer fortfarande att använda annonsering i hög utsträckning, men mer för att det är ett bättre sätt att identifiera och nå fram till en utvald grupp än för att slentrianmässigt nå de som följer oss.

Själva startpunkten är att förstå vad t.ex Facebook premierar och prioriterar, och sedan agera utifrån det. Det kan vi göra genom att titta närmare på vad vi vet om deras algoritmer. Jag har skrivit en artikel där jag går igenom vad en algoritm är i sociala medier-sammanhang, börja gärna med att läsa den.

I den artikeln använder jag en sammanställning sociala medier-experten Ste Davis gjort över vad vi vet om Facebooks algoritm här och nu i början av 2019. Från den kan vi hämta en hel del information om vad som fungerar (med reservation för att denna information när som helst kan bli inaktuell):

 

Tummen upp eller ned

Om vi börjar med att titta Content quality scoring så är det tre saker som får tummen upp: video eller bilder som postas direkt på Facebook istället för att genereras via länk samt live-sändningar. Tummen ner får länkar, klickfiske-innehåll, att skriva ”gratis” eller be mottagarna ”gilla och dela. Till sist är återanvändning av innehåll något som drar ned kvaliteten.

Därefter tittar vi på ranknings-signalerna. Aktualiteter och att ta upp något som redan trendar ger plus, precis som att regelbundet posta kvalitetsinnehåll (se ovan). Att ha följare som regelbundet interagerar med poster, samt helst diskuterar med varandra i kommentarsfältet är också populärt. Samt att göra innehåll i format som användarna gillar – helst video eller bilder för närvarande.

Av detta kan vi lära oss flera saker om vad som kan ge bättre organisk räckvidd på Facebook. En del av de här tipsen är lika giltiga för Instagram, LinkedIn och Twitter:

1. Video går bäst – om den postas direkt i flödet

Video är det format som växer snabbast, och inte minst i sociala medier. Det kan du använda dig av för att få större räckvidd, men förstås bara om du gör rörligt innehåll som faktiskt fungerar på Facebook, eller på Instagram, eller LinkedIn. Posta direkt betyder att du inte ska lägga videon på YouTube och sedan länka därifrån till andra sociala medier (om det inte blir nödvändigt på grund av t.ex längden). Men du behöver även göra video i rätt dimensioner för respektive social kanal samt förstås ha en bra story som snabbt griper tag i tittaren. Detta gäller för alla sociala medier.

Läs mer om video på Facebook i Buzzsumos stora undersökning

2. Livesändningar prioriteras

Att sända live ger större engagemang enligt Facebook, och det betyder att man både rekommenderar det samt ger mer synlighet åt livesändningar. Det kan du använda dig av. Även Twitter, Instagram och inom kort troligen även LinkedIn ger dig möjlighet att sända live, och gillar att du gör det. Plocka fram experterna, säljarna, produktutvecklarna och låt dem berätta om vad som händer. Bjud in till paneldiskussioner och intervjuer.

Här kan du läsa mer om livesändningar

3. Undvik länkar

För många företag och organisationer är sociala medier en plats där man postar länkar med målet att förflytta användarna över till t.ex den egna webbplatsen. Detta kan fungera ibland, men utvecklingen går bort från denna logik och sociala medier-nätverken har inget som helst intresse av att hjälpa oss flytta användare därifrån.

Så istället för att posta en länk, gör poster som dina följare kan interagera med där och då på samma tema. Berätta gärna att det finns mer att läsa eller titta på, men gör det inte till postens huvudsakliga syfte. En annan metod som fungerar på LinkedIn är att posta länken som en kommentar.

Om du ändå vill posta länkar, se till att det inte är det enda du gör. Skapa en mix av olika sorters poster, video, live, bilder, bildspel osv, om du gör det på ett bra sätt kan det innebära att du fortfarande får synlighet även för dina länkar.

4. Tala med din målgrupp – och aktivera den

Många företag och organisationer är fortfarande notoriskt dåliga på att interagera i sociala medier. Man postar, men svarar inte på kommentarer. Innehållet i posterna är mer megafon-budskap än inbjudan till dialog. Jag säger inte att det är lätt att jobba med sociala medier på ett kostnadseffektivt och målinriktat sätt, men vi kan ju i alla fall försöka vara där och prata.

Poster som ställer frågor, lyfter fram människor, firar segrar och berättar om motgångar skapar engagemang. Och det ligger i linje med vad sociala medier-nätverk vill ha. Om dina poster mer talar om produkter än om människor, och ditt kommentarsfält ekar tomt så ligger en stor del av förklaringen till svag organisk räckvidd där.

Mitt tips är att titta på hur t.ex Livrustkammaren eller Newsner gör för att tala till sina målgrupper (se nedan).

5. Håll det äkta

Rubriker som inte är relevanta för vad du egentligen försöker berätta, uppmaningar att gilla eller dela bara för att, eller be sina användare att tagga någon ”kompis som alltid…” – inget av detta är exempel på hur man behandlar sina följare, sin målgrupp eller över huvud taget människor med respekt.

Berätta istället om sånt som verkligen är viktigt för de du vill nå, och på ett sätt som gör att de snabbt kan bestämma sig för att stanna kvar eller gå vidare. Vilket för oss in på ett annat avgörande område – att förstå vad vår målgrupp faktiskt vill ha:

Lär av målgruppen

Ditt företag eller organisation använder sociala medier för att ni kommit fram till att det är en bestämd målgrupp ni bäst kan nå den vägen (om inte kan det nog vara bra att rulla tillbaka bandet och ställa frågan varför ni är där alls). Då blir förstås den viktigaste frågorna vad den här målgruppen är intresserad av och vad den berörs av.

6. Gör sådant som berör

Svaret på de frågorna samt er insikt kring hur mycket målgruppen vet om er blir avgörande för hur ni kan skapa meningsfulla interaktioner. Det är här jag gärna vill peka på Livrustkammaren som ett mycket intressant exempel på en organisation som verkligen lyckas kommunicera med sin målgrupp:

De lyckas för att de vågar vara nördiga, känslomässiga, mycket roliga och ha en äkthet i allt de förmedlar som är imponerande. Det kan du lära massor av.

På samma sätt kan du lära dig mycket av hur Newsner jobbar med sina poster på Facebook för att nå många. För om du till skillnad från Livrustkammaren vill tala till mängden måste du göra det helt och hållet på en emotionell nivå:

Håll det enkelt, skapa konversationer och tala till hjärtat.

7. Posta när den är på plats

En annan viktig pusselbit för att få organiskt genomslag är att ta reda på när din målgrupp faktiskt är på plats i sociala medier. Om du postar vid andra tider så slösar du bara bort din energi.

Mycket har skrivits om när det är bäst att posta i sociala medier, och du kan läsa mer om det i den här artikeln. Men det korta och enkla svaret är att det måste du ta reda på själv. Jobbar du mot internationella marknader kan du inte följa svenska klockor och kalendrar. Jobbar du helt mot en svensk målgrupp behöver du pröva dig fram till när den är aktiv i det eller de sociala medier-nätverk du valt ut. Slöknappar de på mobilen på fredagkvällar eller är det på vägen till jobbet på tisdagar? Smygjobbar de söndag kväll eller är det lunchtid på torsdagar som de gör sina inköp? Studera datan och testa dig fram.

8. Visa att du är där

Jag har redan skrivit om det, men det är värt att upprepa. Dina följare, besökare, kunder eller vad du kallar dem behöver se att du är aktiv på din sida, med ditt konto osv. Om de kommenterar, svara dem. Om de delar, tacka dem. Gör poster som berättar hur mycket du uppskattar dem. Det är så vi får till ett umgänge som skapar regelbundna besök.

9. Lyssna och testa

Du lär dig allra mest om vad din målgrupp vill ha genom att lyssna på vad de säger. Och du lär dig nästan lika mycket genom att testa olika saker och sedan se hur de reagerar.

Att pröva olika sätt att nå fram till målgruppen är ett av de roligaste delarna i att arbeta med sociala medier. Att testa olika format, frågor, vinklar osv. Ta chansen att göra det.

Men allra viktigast är att hela tiden lyssna på din målgrupp och ta till dig vad den säger.

 

Det har som sagt blivit svårare att få ett genomslag i sociala medier. Konkurrensen har hårdnat, nätverken vill ha betalt och användarbeteendet har förändrats. Men jag tror det fortfarande går att nå bättre resultat genom att försöka förstå vad som fungerar i ett sociala medier-nätverk och vad vår målgrupper tycker är viktigt. Det är i alla fall värt att pröva, eftersom användningen av sociala medier fortsätter att växa och det är där våra målgrupper finns.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på 9 saker som kan förbättra din organiska räckvidd i sociala medier

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.