5 sätt för B2B-företag att göra bättre marknadsföring 2019

Många B2B-företag behöver förbättra sin marknadsföring. Här är fem tips som kan hjälpa ditt företag att nå längre under 2019.

Det är den tiden på året igen – när trendspaningarna duggar tätt och alla vet precis vad du ska prioritera under det kommande året. Låt mig som alternativ föreslå fem saker som mer handlar om att göra något som kan ge konkreta förbättringar för din marknadsföring om du jobbar med B2B.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Redo? Här kommer de:

1. Slå ihop Sälj och Marknad

Många B2B-företag har fortfarande helt separata sälj- och marknadsavdelningar. De är inte bara åtskiljda i organisationen, strukturer och arbetsuppgifter – ofta saknar de dessutom en gemensam målbild och samsyn kring prioriteringar.  Istället för att två avdelningar gör olika prioriteringar, som kan gnissla, kan man genom en sammanslagning enas om en gemensam målbild. Det blir också lättare att ta fram en sammanhängande strategi

Detta löser ett av de vanligaste klagomålen från bägge håll, att man inte vet om vad den andre gör eller planerar att göra. Eller att man tycker att den andra avdelningen ägnar sig åt fel saker.

Bägge parter sitter inne på viktiga pusselbitar kring vilka ämnen, teman mm som är relevanta för målgruppen, utifrån kunskap om utmaningar, möjligheter och intresse. Med en större sammanhängande planering och produktion ökar effektiviteten och kostnaderna minskar.  Det blir också lättare att mäta effekter på innehåll, kanaler och aktiviteter eftersom bägge parter har å viktig information.

Här kan du läsa mer om fördelarna med att slå ihop avdelningarna.

2. Sluta fokusera på produkten

Många B2B-företag är fortfarande fast i produktmarknadsföring, alltså att man helt och hållet fokuserar på de produkter man säljer istället för att tala om vilken nytta de gör för köparen. Det här är ett gammalt misstag som det har talats om att förändra i många år, men ändå tycks det sitta som berget.

Att istället lägga fokus på visa hur det man gör löser kundernas problem och ger dem nya möjligheter tar ingenting från produkten – tvärtom! Det gör istället att intresset för den ökar dramatiskt.

Det finns en tid och plats i de flesta köpresor när din blivande kund faktiskt vill borra ned sig i produktspecifikationer, men det är absolut inte där du ska börja din marknadsföring.

Lär dig mer om varför storytelling är en viktig del av din marknadsföring

3. Gör mera video

Det allra mesta av det innehåll som produceras i B2B-företag idag är text. Oavsett vilken kanal det är tänkt för, vilken målgrupp som det är gjort för eller var i deras köpresa det är tänkt att konsumeras så är majoriteten av det som tas fram texter.

Men det format som växer mest för närvarande, och lär fortsätta göra det, är rörligt innehåll och fr.a video. Det växer över hela det digitala landskapet – vi använder tjänster som Netflix, spenderar mycket tid på YouTube, ser mer och mer av nyheter mm som video. Och självklart sker mycket av detta i sociala medier. Redan för två år sedan konsumerade Facebooks användare 100 miljoner timmar video varje dag, och den siffran har säkerligen ökat sedan dess.

Den här trenden påverkar i allra högsta grad B2B-företag, det är inte så att människors beteende förändras enbart för att de ska köpa något åt ett företag. Därför bör du satsa mer på video under 2019.

Här hittar du exempel på enkla videos ditt företag kan göra själva

4. Mobilisera medarbetarna

I sociala medier är det avgörande för framgång att få spridning av och engagemang kring de egna posterna. En grupp som ofta är nyckeln för att detta ska ske är medarbetarna. Om du kan få dem att dela och gilla dina poster så startar du ringar på vattnet som blir större och större – på t.ex LinkedIn blir det då synligt även hos dem som inte är direkta följare (men som ser det för att någon de har i sitt nätverk har gillat, delat eller kommenterat det).

Trots detta är det många företag som inte använder den här möjligheten. En del större företag kan tvärt emot ha restriktioner eller näst intill förbjuda sina medarbetare att vara aktiva på t.ex LinkedIn. Var inte ett sådant företag, ju fler medarbetare du kan få att dela företagets innehåll desto bättre så det är väl värt att jobba hårt på att få deras engagemang och intresse.

Läs mer om att bygga dina medarbetare i sociala medier

5. Minska produktionen, öka spridningen

De allra flesta företag är fortfarande mycket mer fokuserade på att producera innehåll än på att distribuera det så mycket de kan. Detta trots att rätt spridning idag är det som verkligen kan ge fördelar. Om du vill ändra på det här har jag några konkreta förslag:

Halvera nästa års planerade budget för produktion av innehåll och lägg pengarna på distribution. Se till hela avdelningen deltar i arbetet på att förbättra hur ni sprider ert innehåll. Och till sist, all planering kring innehåll och aktiviteter måste ha med distribution – börja t.ex med att inkludera det i briefer och beställningar.

Här är fem sätt du kan öka spridningen av ditt content

 

Där har du fem konkreta saker du kan göra för att förbättra ditt företags marknadsföring under 2019. Det finns fler, men detta är en bra början.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på 5 sätt för B2B-företag att göra bättre marknadsföring 2019

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.