Är det farligt att låta medarbetare bli stora i sociala medier?

Lyfter ditt företag fram experter och andra, eller ser ni mest risker med att göra det? Jag menar att det är ett måste, inte minst i sociala medier.

En fråga som ofta tycks diskuteras inom företag är faran med att låta medarbetare bygga sitt eget varumärke i t.ex sociala medier. Ett vanligt scenario kan vara en ämnesexpert eller säljare som sprider sin kompetens och bygger sitt nätverk i sociala kanaler – är detta något som företaget bör uppmuntra och låta det ske i alla fall delvis på arbetstid, för att sedan riskera att experten eller säljaren blir känd, får ett bättre erbjudande någon annan stans och raskt drar vidare. Varpå hen tar med sig såväl nätverk som kanske potentiella kunder. Den egna stjärnan har plötsligt förvandlats till ett hot.

Som jag ser det finns det ett par olika aspekter på detta som är intressanta att resonera kring:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

1. Detta är inte nytt

Så fort man hamnar i en diskussion om sociala medier är det alltid nyttigt att titta på om det är just dessa nätverk som verkligen orsakar problemet – eller om de enbart fungerar som en förstorare eller förenklare av något som redan funnits. Långt innan sociala medier ens var en tänkt tanke existerade utmaningen med duktiga medarbetare som blev kända inom sin bransch eller yrke och därför fick bättre erbjudanden. Tekniker, säljare, chaufförer, läkare – oavsett vilken yrkesgrupp vi talar om så existerar detta och har gjort det länge.

Självklart har sociala medier gjort det mycket lättare att bli synlig och skapa intresse, men själva utmaningen har troligen existerat i hundratals år. Det blir därför rätt meningslöst för företag att diskutera detta i ett sociala medier-perspektiv. Här handlar det mycket om att företaget fortsätter erbjuda bra möjligheter och en bra omgivning

2. Är motsatsen bättre

Ett annat perspektiv värt att reflektera över är att man som företag eller organisation skulle göra motsatsen – alltså inte tillåta sina medarbetare att synas i någon som helst professionell kapacitet på sociala medier av rädsla för att de skulle dra uppmärksamhet till sig och i slutändan gå vidare. Detta tycker jag är ett tankesätt som är både orealistiskt och framför allt onödigt defensivt. Så rädd för att bli av med medarbetare kan man inte vara.

En sådan strategi skulle även leda till att man helt och hållet överlämnade plattformar som sociala medier till konkurrenter, som tack vare detta kan etablera sig som ledande inom viktiga områden och tack vare det göra bättre affärer. Med tanke på hur mycket sociala medier används idag är detta en riktigt dålig idé.

3. Individer slår anonyma kollektiv – alla gånger

Min tredje och sista poäng är att idag är det viktigare än någonsin att lyfta fram sina medarbetare i sociala medier, som experter, som personligheter, som kompetenta säljare. Vi har som människor alltid haft lättare att relatera till andra individer framför att vilja ha ett utbyte med anonyma, ansiktslösa företag eller organisationer. Denna känsla förstärks av vår ökade närvaro i sociala medier, som är helt och hållet byggda kring individer.

Denna utveckling går på tvären mot hur många företag arbetar, inte minst i sin marknadsföring och kommunikation där man ofta använder företaget självt som avsändare eller möjligen någon i ledningen, gärna VD. Som jag ser det fungerar detta sätt att tänka mindre bra nästan oavsett vilka kanaler och medier vi pratar om, det finns mycket mer att vinna på att profilera individer. Släpp fram de verkliga experterna och de som kan bygga förtroende istället i mycket av din kommunikation och marknadsföring. En hel del kommer trots detta fortfarande att ha företaget som avsändare.

Självklart ökar det risken för att talangfulla medarbetare försvinner, men det har sannolikt mer att göra med hur de trivs och vilka utvecklingsmöjligheter de ser i företaget än med hur aktiva de är i sociala medier. Vill du behålla dem, se till att de har det bra och känner att de får utvecklas. Sticker de ändå så finns det alltid någon annan som kommer att göra ett lika bra jobb om du tittar dig runt.

 

Där har du min syn på saken. Vad tycker du?

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

2 kommentarer på Är det farligt att låta medarbetare bli stora i sociala medier?

  1. Bra och viktigt ämne!

    Håller med dig om att det är bra för företag att föra fram individer som experter.

    Jag kommer själv från konsultbransch och har jobbat mycket med kommunikation och försäljning för kunskapsbaserade företag (konsulter, experter, IT, utbildning).

    Där är det naturligt och självklart med en viss specialisering hos individer och det är en fördel att lyfta fram dessa som del av företagets marknadsföring.

    Företaget Hinge Marketing har till och med gjort ett koncept av detta för Professional Services som de kallar ”Visible Expert”.

    MEN för att minimera de risker du pratar om måste företaget bygga en bas av marknadsföring och content som gärna får utgöra ett växande strukturkapital av content. Och helst bygga på en struktur för vad jag kallar ”marketing content” (jämfört med ”leveranscontent” dvs metoder eller kunskap som används i leveransen av företagets tjänster eller produkter).

    Genom central ”styrning” av content och distribution kan experter blir en del av detta maskineri. Genom att också ”dubblera” expertis dvs att inte bara en person pratar om ett visst område så minskar personberoendet.

    Gör man så här är det mindre problem om personer slutar.

    Om företag däremot låter medarbetare helt självständigt bygga en stark plattform och blir ”företagets ansikte utåt” blir det inget bra. Finns ju sådana exempel där personen plötsligt slutar och går till ett annat företag. Och då tar med sig viktiga relationer som företaget borde haft (också).

    Bra och viktigt ämne som sagt och bra artikel!

    • Tack för bra och insiktsfull kommentar David. Jag håller helt med om att det handlar om ett samspel mellan individ och företag här, där man tar fram och använder content och annat utifrån en gemensam plan. Därmed undviker man det du beskriver, medarbetare som bygger sin närvaro utan samspel och utan värde för företaget. Klokt resonemang!

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.