Svenskarna har tröttnat på selfies och vill hellre se bilder på sevärdheter än ytterligare en träningsbild. Detta enligt en färsk undersökning från Adobe. Vad kan företag lära av detta?
Adobe gjorde nyligen en undersökning med hjälp av Sifo om vilka bilder svenskar gillar respektive ogillar att titta på i sociala medier. Det visade sig att nästan hälften av de tillfrågade (41 %) inte ville se bilder på andra som tränar. Selfies på andra eller bilder på mat och fika låg också högt på listan över bilder vi inte uppskattar att se på t.ex Facebook eller Instagram.
Lite förvånande i alla för mig var att bilder på den egna eller andras partner inte heller tilltalade svenskarna. Jag trodde att vi dels gillar bilder på våra nära och kära, dels tycker det är spännande att se vilka andra har relationer till, men nej. Istället är det naturbilder som går allra bäst, och även bilder på sevärdheter.
Från Adobes sida reflekterar man över om det kan vara så att vi har tröttnat på att se fler selfies och träningsbilder i våra sociala medieflöden. De har haft sin topp, nu vill vi hellre se bilder på t.ex vackra vyer. Bilder vi kan inspireras av och som får att drömma oss bort en stund. Och så kan det ju mycket väl vara.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Här är hela listan:
Bilderna vi vill se mindre av
- Andras träning: 41 %
- Andras selfies: 34 %
- Mat, fika, dryck: 28 %
- Andras kollegor: 21 %
- Andras barn: 18 %
- Andras vänner: 12 %
- Andras familj: 10 %
- Sport- eller nöjesevenemang/konserter: 10 %
- Andras partner: 7 %
- Sevärdheter: 4 %
- Semesterbilder: 3 %
- Stadsmiljö: 2 %
- Naturmiljö: 2 %
Bilderna vi vill se mer av
- Naturmiljö: 35 %
- Sevärdheter: 23 %
- Semesterbilder: 20 %
- Mina vänner: 16 %
- Min familj (syskon, kusiner med flera): 14 %
- Stadsmiljö: 11 %
- Sport- eller nöjesevenemang/konserter: 10 %
- Mat: 8 %
- Mina barn: 6 %
- Selfies på andra: 6 %
- Andras träning: 4 %
- Andras barn: 4 %
- Andras familj (syskon, kusiner med flera): 3 %
- Min partner: 2 %
- Andras partner: 1 %
Vad du kan lära av detta
Även om undersökningen handlar om bilder privatpersoner delar och ser i sociala medier så tycker jag det finns ett par insikter även företag kan ta med sig från detta:
Människan i fokus, men med måtta – Även om vi fått lära oss att god storytelling kräver verkliga människor så finns det gott om både tråkiga selfies och stela gruppbilder på företagssidor på Facebook och Instagram. Dags att variera kosten lite.
Hitta dina spännande miljöer – Både naturbilder och sevärdheter går bra, dags att utnyttja det. Vad finns det för intressanta miljöer i ditt företags omgivning eller som dina medarbetare kommer till?
Mindre matbilder, mera vad? – Svenskarna har uppenbarligen tröttnat på instagrammade luncher. Kan det vara ett alternativ att göra som WeWork gör, visa bilder från arbetsplatsen med mer humor och känsla?
Ett annat viktigt medskick till alla företag är att undersökningar som den här visar hur viktigt det har blivit med bilder i sociala medier. Det är nu en stor del av vad vi delar överhuvudtaget och något som många känner starkt inför. Ifall ditt företag ännu inte har insett styrkan i att använda bilder – och bilder som verkligen visar upp er på ett bra sätt – så är det hög tid!
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på Sociala medier-bilderna vi gillar och ogillar