Sociala medier är inte gratis marknadsföring – 5 saker företag måste ändra på

Ser ditt företag sociala medier som gratis marknadsföring? Jag stöter fortfarande på företag som gör det och resultatet blir att de inte ser några större resultat av arbetet där. För att lyckas med sociala medier krävs tid och pengar. I den här artikeln pekar jag på fem saker man behöver ändra på.

Sociala medier är inte en gratiskanal för att nå målgruppen. Ändå ses det fortfarande så på många företag.

En av de vanligaste orsakerna till varför det är så är att vi alla har konton själva, och vi blandar ihop den närvaron med vad som krävs av ett företag för att ha en professionell närvaro. Inte minst i företagsledningar kan det här förekomma, man förstår inte skillnaden mellan att ha egna sociala medier-konton och att arbeta med sociala medier som en del av företagets marknadsföring, försäljning och varumärkesbyggande. Det är ofta här du måste börja ditt arbete med att förbättra närvaron i sociala medier.

Oavsett om du jobbar för ett litet eller stort företag, inom B2B eller B2C, se till att ditt företag tar sociala medier på allvar. Det betyder att se det som ett lika viktigt sätt att nå köpare och andra som andra kanaler och medier, där det är självklart att satsa tid och pengar.

Här är fem viktiga förändringar som krävs:

1. Sätt av tid och pengar

En bra närvaro i sociala medier, oavsett om det är på en eller flera plattformar, kräver tid. Och tid är pengar. Ni kommer aldrig lyckas om sociala medier ska skötas med vänsterhanden av en medarbetare som redan är fullt sysselsatt med annat. Och hur duktig praktikanten än är så är det inte en lösning heller.

Det krävs regelbunden interaktion och postande för att ni ska få ett genomslag. Och det fungerar inte att bara vara där när ni ska posta något (eller dumpa ett antal poster vid samma tillfälle och sedan inte göra något på flera veckor).

Tänk så här: Se till att den som ska jobba med sociala medier i din organisation faktiskt har tid att göra det. Och begränsa antalet plattformar ni är aktiva på. Alldeles för många B2B-företag (ja, egentligen alla typer av företag och organisationer) försöker vara överallt. Det är bättre att göra ett bra jobb på en plattform istället för ett dåligt jobb på flera.

 

2. Ta ett grepp om innehållet

Bra innehåll kostar pengar. Men framgång i sociala medier kräver att du satsar på innehåll som fungerar där. Det går inte att trycka ut content producerat för andra kanaler eller sammanhang. Det behöver innehåll som kommunicerar ditt budskap på sätt som är rätt för sociala medier.

För att kunna göra det måste du ha en sammanhållen planering och produktion. När jag hjälper företag med innehåll skapar jag ofta flera versioner av samma text. Bland annat för att deras content ska lyckas bättre i sociala medier. Så jag gör en version för webbplatsen, där fokus är sök och att guida vidare till nästa steg i köpresan. Och en annan version för t.ex LinkedIn, som kan vara kortare eller fokusera på en del av artikeln. På så sätt kan jag ta fram flera poster för sociala medier ur en enda artikel.

Genom att jobba så här får kunden ut mer av sin investering. Istället för en enda text för webbplatsen levererar jag den samt en eller ett par poster för sociala medier. Ofta kan jag dessutom göra mer varianter än så, t.ex slå ihop flera artiklar till en e-bok. Det går också att göra bildspel och enklare filmer från samma grundläggande innehåll. Nyckeln är att producera flera bitar innehåll vid varje tillfälle istället för att ta fram en i taget, som många företag gör.

Det här löser även en gammal ovana som många företag fortfarande håller på med: Att se sociala medier som kanaler som framför allt en plats där du postar länkar till den egna sajten. Men då jobbar man emot algoritmen – det är bättre att skapa en post som går att konsumera direkt i sociala medier.

 

3. Lägg krut på utbildning

Att aktiva medarbetare är en viktig del för framgång i sociala medier vet de flesta företag om, men inte heller det är något som kan göras utan kostnader. Om du eller din företagsledning vill att kollegorna ska vara aktiva i sociala medier måste det till både utbildning och stöttning.

Utbildningen handlar om att hjälpa intresserade medarbetare få en så bra närvaro som möjligt i sociala medier, och stöttning innebär att detta inte är ett engångstillfälle. Ifall de ska kunna posta och interagera regelbundet behöver de få kontinuerlig coachning och feedback.

Allt det här kostar pengar, och det måste även till en investering i tid så medarbetarna kan göra detta på arbetstid. Sociala medier är inte en fritidssysselsättning.

 

4. Använd annonser

I barndomen för sociala medier fanns det få och dåliga möjligheter att annonsera. Men det var länge sedan. Idag är annonsering i sociala medier ett måste. Oavsett vilken typ av organisation eller företag du arbetar för. Av tre skäl:

1. Du kommer bara att nå en liten del av din målgrupp organiskt (alltså utan att betala).

2. Annonser ger dig möjligheten att mycket exakt välja ut vilken målgrupp du vill nå, och verkligen synas för dem också.

3. Du kan vara betydligt mer exakt i ditt budskap i en annons som riktas mot en bestämd grupp, genom rätt call to action och möjligheten att inkludera länkar.

Sammantaget gör detta att vi idag måste se på sociala medier som både ägd och köpt media, det är nödvändigt att annonsera.

 

5. Analysera och utveckla

För en organisation som ser sociala medier som gratis marknadsföring finns det ingen tid att lära av det man gör, för att hela tiden bli bättre. Och det är därför många företag har ett högt antal följare men oerhört liten interaktion med dem.

Publiceringen går på autopilot, och det spelar ingen roll vilket genomslag en post får – den följs av nästa, nästa och nästa.

Om ditt företag istället lägger tid och pengar på ert arbete i sociala medier kan ni ta reda på vilka poster och ämnen som fungerar, och vilka som inte gör det. Få bort de sorters poster som inte skapar något engagemang, och istället testa nya grepp för att få ett större genomslag.

 

Där har du fem anledningar varför ditt företag måste ta sociala medier på allvar och se dem som lika viktigt sätt att nå köpare och andra som andra kanaler och medier. Och därmed satsa tid och pengar.

Ta hjälp för att bli bättre

Om du arbetar på ett företag där sociala medier ses som gratis marknadsföring kan det vara svårt att veta hur du ska förändra det. Här kan jag hjälpa dig, både med coachning och workshops. Samma sak med utbildning av medarbetare, oavsett om vi pratar social selling eller mer grundläggande för alla.

Jag har stor erfarenhet av att hjälpa både små och stora företag med att bli bättre på sociala medier. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Sociala medier är inte gratis marknadsföring – 5 saker företag måste ändra på

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.