Därför fungerar dina sociala medier-verktyg mindre bra

Om du använder verktyg för att hantera sociala medier på olika sätt så kan de ha påverkats av de förändringar bl.a Facebook gör kring hur mycket data som är tillgänglig och till vem. Kolla upp hur det påverkar dig. 

En konsekvens av den senaste tidens turbulens kring fr.a Facebook är att flera sociala medier-nätverk blivit mer strikta med vilka som får tillgång till data via API:er och även hur mycket data som ges ut. Detta sker förstås för att skydda användarna mot oönskad datainsamling, men får även konsekvenser för de verktyg som fr.a många företag använder för att hantera sociala medier på olika sätt.

Så här skriver bl.a Facebook i en post från 4/4:

”Pages API: Until today, any app could use the Pages API to read posts or comments from any Page. This let developers create tools for Page owners to help them do things like schedule posts and reply to comments or messages. But it also let apps access more data than necessary. We want to make sure Page information is only available to apps providing useful services to our community. So starting today, all future access to the Pages API will need to be approved by Facebook.”

Här är några typer av verktyg som kan påverkas:

  • ”Social listening” – alltså verktyg som du använder för att hålla koll på vad som sägs om ditt varumärke, viktiga nyckelord mm
  • Hantering – alltså verktyg som hjälper dig svara på kommentarer mm
  • Innehållsspridning – alltså verktyg som du använder för att dela innehåll i olika sociala medier.

Om du använder någon eller några av dessa typer av verktyg är det värt att kolla upp hur mycket det påverkar din verksamhet.

Det är viktigt att understryka att detta inte bara rör Facebook. Även Instagram (som ju ägs av Facebook) inför begränsningar. Och Twitter började med detta för över en månad sedan i ett försök att komma tillrätta med att stora mängder retweets gjordes mot betalning med hjälp av verktyg som Tweetdeck.

Annonsering påverkas också

Enligt samma post från Facebook och andra källor kommer även Facebooks egna annonsverktyg att påverkas. Dels kommer datatillgången från dem att begränsas, dels kommer möjligheter att ladda upp annan information för att på så sätt skapa annonser riktade mot särskilda grupper att försvinna.

Mer om detta kommer sannolikt inom kort.

Även här är det viktigt att du undersöker hur detta påverkar ditt företags arbete med sociala medier.

 

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på Därför fungerar dina sociala medier-verktyg mindre bra

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.