Tre spaningar från Conversion Jam 2017

Många bra talare på Conversion Jam, men jag lyfter Jono Alderson, Tiffany Da Silva och framför allt Gerry McGovern – som vill få oss att fokusera mer på de kunder vi har än de vi kan få.

Conversionista arrangerade Conversion Jam för sjunde gången i veckan som gick, och jag hade för första gången möjlighet att vara där. Mycket imponerad av såväl arrangemanget som talarna tog jag med mig en massa värdefulla insikter. Här är tre som jag gärna vill lyfta fram:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Kylskåpet kommer aldrig att handla mjölk

Digitalstrategen Jono Alderson inledde dagen med att i blixtfart gå igenom en mängd olika scenarion för framtidens digitala liv och marknadsföring. Han konstaterade bl.a att de företag som bara jagar konvertering istället för att förstå kundens behov kommer att tappa marknadsandelar. I framtiden kommer vi att tala mer om ”Unique value proposition” än om ”Unique selling proposition”. Jono passade även på att dödförklara webbplatserna, till glädje för bl.a Joakim Arhammar (men de har fel båda två).

Det som gjorde starkast intryck på mig var dock hans avfärdande av den inom Internet of things länge förekommande förutsägelsen om att en dag kommer våra kylskåp att själva handla mjölk. Enligt Jono kommer vi aldrig att ge den makten över våra liv och betalvägar till en kylskålstillverkare. Istället blir det hemmets hub (levererad av Amazon, Apple eller Google) som får den möjligheten – inte minst för att den även kan samla information från frysen, skafferiet och andra ställen om vad som behöver handlas. Med andra ord blir kylskåpets uppgift att berätta för hubben att mjölken är slut.

När hubbarna tar över, konstaterade Jono också, blir vi som konsumenter mindre inblandade i köpbeslut och annat. Detta kommer att göra det svårt för traditionell marknadsföring att påverka oss, vi kommer inte att märka den längre. Och för hubben blir närhet, snabbhet och pris mer avgörande än reklam. Ett mycket intressant scenario.

Lära av misslyckande

Tiffany Da Silva, tidigare bl.a ansvarig för CRO på Shopify, vågade prata om vad vi kan lära av misslyckande, den smygande känslan av kompetensbrist eller imposter syndrome. Det jag fr.a tog med mig från hennes presentation var några riktigt bra modeller som vi kan använda.

Den första är ett rapportkort för förväntningar, så att du, chefen och andra inblandade har samma syn på vad som ska åstadkommas om vad som är ett bra resultat. Så här kan det se ut för någon som arbetar med att optimera för konvertering:

En annan bra modell Tiffany visade hjälper dig både att komma ihåg vad du är bra på och vad du behöver utveckla. Med hjälp av den kan du både motverka de stunder då det känns som du inte kan någonting alls och bestämma vad du ska fokusera på att lära dig mer om härnäst:

Ta hand om dina befintliga kunder

Dagens höjdpunkt för mig var Gerry McGovern, ett välkänt namn inom Content strategy, UX mm sedan många år tillbaka. Han talade om hur den digitala utvecklingen har gjort oss mer cyniska och därmed inte längre beredda att ta till oss traditionell marknadsföring. Vi är, för att citera Gerry, ”clever enough to know we’re stupid”. Detta innebär även att vår lojalitet gentemot varumärken mm minskar.

Enligt Gerry McGovern uppför sig de flesta företag som Casanova – de är bara intresserade av nya erövringar och så snart de tjusat en kund börjar de behandla dem som skit. Det är därför många sajter ser ut så här:

Vilket resulterar i att användningen ser ut så här:

Han passade även på att svinga mot bildsättningen av webbplatser. Här ringer han ”the department of useless imagery” för att få fram en bild på ett äldre par på en motorcykel till en bank-sajt (Bild: Katja Kalliorinne):

Konsekvensen av denna behandling är bl.a att det vi som konsumenter litar på har skiftat bort från företag och över till andra människor. Om vi ska återvinna förtroende måste vi erbjuda en bra upplevelse på webbplatser och andra digitala ytor för våra befintliga kunder. Om de är nöjda med oss kommer de att rekommendera oss till andra.

Gerry McGovern lyfte bl.a fram hur fokuserade på sina kunder Amazon är, att få dem nöjda genom att göra allting så enkelt som möjligt och på så sätt få dem att återkomma. Han konstaterade att det är lättare att hjälpa och serva än att konvertera. Därför bör vi ”help them make it easier to do what they already want to do”.

Och det är väl värt att reflektera över!

Tack till Conversionista för en mycket lärorik dag!

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digitalt innehåll? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Tre spaningar från Conversion Jam 2017

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.