Vi använder olika typer av meddelandetjänster allt mer, och det gör begreppet Dark Social mer aktuellt än någonsin.
För ett par år sedan talades det mycket om begreppet Dark social, men därefter förekom det mindre och mindre när digital utveckling och marknadsföring diskuterades. Men begreppet är i allra högsta grad relevant att känna till och reflektera över.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Vad är Dark Social?
Enkelt uttryckt är Dark Social ett sätt att beskriva den trafik du får till din webbplats som kan vara svåra att säga varifrån den kommer. Då är det ofta så att någon skickat en länk via mejl, chat, sms eller appar som Facebook Messenger, WhatsApp m.fl.
Begreppet Dark Social myntades 2012 av Alex Madrigal när han jobbade på The Atlantic. Han såg stora mängder trafik komma in direkt till enskilda sidor på sajten, men de kom inte från de vanliga källorna. Denna okända trafik stod för över hälften av den totala trafiken till sajten, och Madrigal kunde inte förstå eller förklara varifrån den kom.
Med hjälp av mätföretaget Chartbeat lyckades han så småningom både beskriva vad det var och varifrån trafiken kom. Och när de forskade vidare på andra mediesajter upptäckte de att Dark Social stod för nästan 70% av trafiken där.
Meddelandeapparnas dominans
De senaste åren har den stora förflyttningen i sociala medier skett från öppna flöden, typ ditt nyhetsflöde på Facebook eller Twitter och över till meddelandefunktioner. Ett beteende som framför allt flyttats över dit är att dela tips på innehåll, alltså ofta skicka länkar. En undersökning från Radium One 2016 satte siffran för delning via Dark Social så högt som 84%:
Om vi tittar lite på årets Svenskarna och Internet så kan vi se att antalet meddelandetjänster vi använder för de flesta ligger mellan 4-7 stycken, så det finns gott om möjligheter att välja på för att skicka länkar i mörkret:
Varför Dark Social är intressant
Den som har skickat en länk via mejl, sms, messenger eller chat har valt att dela innehåll på ett sätt så att bara en person eller en mindre grupp får tillgång till det. Han/hon har valt bort den öppna delning som ingår i vanliga sociala medier, där delning fyller flera behov – allt från det uppenbara att skicka intressant innehåll vidare till det mer underliggande som att dela innehåll som bidrar till den bild man vill sprida om sig själv.
Varför väljer man bort öppet delande? Det finns flera orsaker: Det är inte en länk man vill stå för öppet, det är en länk med begränsat intresse för många av kontakterna man har på t.ex Facebook, Twitter, eller det är lättare att skicka den via fr.a sms eller WhatsApp. Många använder inte sociala medier alls, eller i alla fall inte för att skicka länkar. På jobbet kanske man inte har de sociala nätverken uppkopplade, och vill snabbt skicka en länk till en kollega eller en arbetsgrupp.
Som jag ser det finns det ett högre värde på delningar i Dark Social. Sändaren lägger ned tiden på att skicka länken till en utvald grupp, utan att få belöningen av öppen delning. Detta är något man verkligen vill dela med sig av. Och för mottagaren/mottagarna är det en mer exklusiv länk än de man har tillgång till i öppna sociala kanaler, och arbetet som lagts ned på att se till att man får den ger ett ökat värde i sig.
Inte minst inom B2B-marknadsföring är detta intressant. Många branscher använder sociala medier för att göra research, men man är inte alltid intresserad av att visa upp vad man delar. Då blir den meddelandefunktion som alla sociala kanaler erbjuder idag intressant. Inte minst för seniora beslutsfattare.
Vad du kan göra
För att underlätta för delning i Dark Social kan det vara bra att inkludera knappar med delningsalternativ på ditt innehåll.
Du kan också borra djupare i statistiken på din sajt kring just hur trafiken till ditt innehåll ser ut. Själv brukar jag fr.a titta på direkttrafik. Här kan du läsa mer om vad du kan göra.
Du kan använda en url-förkortare för att dels göra länkare lättare att dela, dels ta hjälp av spårningsfunktionen dessa erbjuder. Läs mer här
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på Dark social 2018 – Vad har hänt?