Sex + två svenska företag som har lyckats med content marketing

Här är sex svenska företag som jag tycker gör ett bra jobb med content marketing. Samt två där jag är partisk. Framtaget för att försöka svara på en svår fråga.

En fråga jag ofta får är att ge exempel på företag som har lyckats med sitt content marketing-arbete. Det kan ju verka som en rätt enkel fråga som det inte borde vara särskilt svårt att leverera ett rakt och tydligt svar på. Ändå fastnar jag på den varje gång jag ska svara.

När den nu ställdes igen bestämde jag mig för att skriva ned varför jag tycker den är så svår att svara på. Men också faktiskt försöka svara på den.

Låt oss börja med det svåra.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Vad betyder lyckats?

Det jag fastnar på är begreppet lyckats med. Vad betyder det? Den som ställer frågan har säkert en egen definition, eller tror att det finns ett objektivt kriterium på vad som framgång och vad som inte är det. Men det är inte fullt så enkelt.

Att lyckas med något betyder att du har nått ett mål. Och det betyder att vi måste känna till vilka mål företaget har med sin content marketing-satsning för att kunna säga om det har lyckats eller inte.

Det finns flera tänkbara mål som kan ställas upp, allt från att skapa eller öka kännedom om det egna varumärket eller produkten till att direkt öka intäkterna. Ett e-handelsföretag som vänder sig till konsumenter kommer sannolikt att ha som mål att öka intäkterna, för ett B2B-företag som säljer komplexa lösningar är målet snarare att hjälpa säljarna nå fram till avslut.

Andra mål som är lika relevanta är att bygga och underhålla relationer till sina målgrupper, eller att inta en position som expert inom en bransch eller industri.

Utöver det kan företag arbeta med content marketing för att man ser att det är en mer effektiv form marknadsföring än den traditionella, kampanjbaserade diton som mest utspelar sig i köpta medier.

Med andra ord, det är egentligen omöjligt att besvara frågan om vilka företag som har lyckats med sin content marketing om man inte först definierar vad man menar med att ha lyckats, samt att man kan prata med någon från företaget i fråga som kan bekräfta att det varit ett framgångsrikt arbete.

Men för att ändå göra ett försök så vill jag här lyfta fram sex svenska företag som jag tycker gör ett bra arbete med sin content marketing, och som jag tror har lyckats med den. Representanter från företagen i fråga får gärna höra av sig och berätta om de håller med.

Jag vill också vara tydlig med att jag inte har någonting med någon av dem att göra, så jag talar inte i egen sak:

Granngården

Granngården har i flera år arbetat med innehåll, fr. a på sin blogg Grannliv. Jag är imponerad av både uthålligheten i arbetet och kvaliteten på det innehåll de tar fram. Min bedömning är att detta arbete bidrar till såväl ökad försäljning som förtroende från kundernas sida.

Vad du kan ta med dig: Trägen vinner, och särskilt om du satsar på hög kompetens hos innehållsproducenten.

Kjell & Company

Avdelningen Kunskapsbanken är sprängfylld med bra innehåll. Jag intervjuade Karl Emil Nikka, som i hög grad var mannen bakom detta arbete, för ett par år sedan. Jag är säker på att det gett Kjell & Company ökade intäkter, men fr.a byggt både förtroende och intern stolthet.

Vad du kan ta med dig: Bejaka att din målgrupp verkligen tycker att det du gör är intressant – nörda ned er tillsammans!

Projectplace

Projectplace säljer en molnbaserad plattform för projektledning. Min bedömning är att de behöver övertyga både potentiella kunder om att testa samt befintliga kunder om att stanna kvar – och att man gör bägge delarna genom att skapa bra innehåll som utbildar och tipsar användarna. Jag tror detta bidrar till att de gör bättre affärer.

Vad du kan ta med dig: Identifiera var bra innehåll kan göra skillnad.

Sportamore

Sportamore är e-handlaren med fokus på träning och sport. De har i flera år levererat innehåll som hjälper deras kunder att träna och idrotta bättre, fr.a kring utrustning och förbättringar. Min bedömning är att det både gett dem lojalare kunder och ökat den direkta försäljningen.

Vad du kan ta med dig: Att verkligen svara på de frågor dina potentiella kunder har är ovärderligt, särskilt för e-handlare

Billogram

Billogram jobbar hårt på att skapa intressant och relevant innehåll inom ett område många kanske inte tänker på – fakturering. Genom att lyfta fram bl.a kundupplevelsen skapar de intresse och förtroende.

Vad du kan ta med dig: Lyft ditt innehåll från produkter till vad din kund verkligen behöver fundera på

Scania

Scania har under ledning av Staffan Ekengren, chef för nyhetsdesken, jobbat hårt och konsekvent i flera år på att både göra bra innehåll och att lägga ihop produktionen av det istället för att fastna i olika silos. Jag är övertygad om att det gjort mycket för att bygga både varumärke och förtroende.

Vad du kan ta med dig: Slå ihop dina silos så kommer du att kunna öka kvaliteten på ditt innehåll rejält.

Två subjektiva val

Jag vill tipsa dig om två svenska företag till, och jag är i allra högsta grad part i målet för bägge två.

Climeon

Det första är cleantechföretaget Climeon, som jag är Head of Customer marketing på. Vi gör ett bra jobb med content i en komplex B2B-affär där innehållet ska ligga nära det arbete våra säljare gör direkt mot utvalda kunder. Du kan läsa mer om ett exempel på vad jag gör här.

Är Climeon ett lyckat exempel på content marketing? Jag tycker det av två orsaker: Vi tar fram bra innehåll som både hjälper till att få affärer i hamn och bidrar till att öka kunskapen om och intresset för vad Climeon är och gör.

Vad du kan ta med dig: Det går att göra bra content i flera format med små medel.

Staunstrup

I mitt eget arbete som konsult/föreläsare mm inom fr.a digital marknadsföring jobbar jag helt med content marketing. Resultatet ser du bl.a på sajten du är nu:

Och det innehållet använder jag sedan på olika sätt i sociala medier, nyhetsbrevet mm. Mitt innehållsarbete bidrar både direkt och indirekt till intäkter, kännedomsskapande och relationsbyggande.

Vad du kan ta med dig: Det är viktigt att vara uthållig och konsekvent. Varken kännedom eller intäkter uppstår över en natt. Men kämpa på!

 

Där har du åtta exempel. Om du har fler förslag, tipsa i en kommentar.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

7 kommentarer på Sex + två svenska företag som har lyckats med content marketing

  1. Pingback: Palle

  2. Pingback: admin

  3. Pingback: Therese

    • Pingback: admin

  4. Pingback: martinodman.se

    • Pingback: admin

  5. Pingback: Stefan på Billogram

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.