Nyckeln till att ta fram bra innehåll är att kombinera kreativitet med rätt planering och processer. Då får man bättre innehåll för mindre pengar. Jag håller en heldagsutbildning om detta 30/5 i Stockholm.
Det blir allt viktigare för företag att ha riktigt bra innehåll som de kan använda i olika kanaler. Det räcker inte längre med corporate-texter för kommunikation och säljande copy i marknadsföringen. För att få genomslag i sociala medier, för att bygga varumärket och för att vara en trovärdig partner i content marketing krävs ett innehåll som är både vasst och engagerande, samtidigt som det gör just det vi vill att det ska göra – väcker intresse, bygger trovärdighet och inte minst konverterar. Vi behöver innehåll för olika digitala och sociala kanaler, och samtidigt har de flesta företag ett behov av att skapa bättre innehåll för mindre pengar.
I samarbete med Alma Talent/Dagens Media har jab tagit fram en heldagsutbildning som handlar om just det här – hur man skapar engagerande och relevant innehåll för olika situationer och kanaler – och samtidigt blir bättre på planering och processer för att få större effektivitet i produktion och användning. Den vänder sig till större och mindre företag, inom både B2C- och B2B. Utbildningen äger rum tisdagen den 30/5 i Stockholm.
Innehåll
Dagen är uppdelad i fyra block:
Olika typer av digitalt innehåll
Här går vi igenom hur du kan arbeta med olika format: text, ljud, film, bild och grafik – samt när och hur ett format gör bäst nytta. Vi tittar även på när långt eller kort innehåll fungerar bäst. I det här avsnittet kommer vi även att gå igenom vad som ska finnas i en strategi kring innehåll, att beställa innehåll internt och externt samt utmaningar kring budget och intern förankring.
Jobba tematiskt med innehåll
I den andra delen ligger fokus på hur vi kan producera bättre innehåll genom att arbeta mer effektivt. Vi går igenom hur man tar fram innehåll utifrån ett bestämt tema, och på så sätt kan producera det mesta av innehållet vid ett och samma tema, oavsett kanal och format. Vi tittar närmare på olika modeller för att göra detta, t.ex contentpyramiden – som hjälper till att öka effektiviteten. Vi kommer också att prata om hur och var man kan hitta uppslag till bra innehåll hos kunder och i den egna organisationen.
Livestreaming eller infografer?
I det tredje blocket ligger fokus på olika typer av innehåll för sociala medier. Vi tittar på olika möjligheter i sociala medier – alltså hur man kan använda innehåll för olika mål och vilket innehåll fungerar bäst vid olika tillfällen. Vi går också igenom hur man kan få idéer till innehåll genom sociala medier. Samt hur man tar hand om innehåll i sociala medier för att få mesta möjliga nytta av det – inte minst viktigt med kanaler som Snapchat eller live-ögonblick som Facebook Live och Periscope.
Sprida och återanvända innehål
Det sista passet handlar om distribution – om varför rätt spridning är en så viktig del av bra innehållsarbete. Vi tittar närmare på olika sätt att sprida innehåll, och hur vi behöver anpassa innehåll för att kunna sprida det brett. Till exempel hur man omarbetar ett och samma innehåll flera gånger, för olika format och kanaler. Vi kommer även att titta hur vi kan analysera innehåll för att kunna förbättra både produktion, format och kanaler löpande.
Vem passar utbildningen för?
Utbildningen passar dig som arbetar strategiskt eller praktiskt med innehåll för marknadsföring eller extern kommunikation inom B2C eller B2B. Upplägget av utbildningen och vad vi går igenom kommer att ge dig en mängd insikter och verktyg du kan börja använda direkt. Dessutom kommer du under dagen att kunna utbyta erfarenheter med andra deltagare och ställa frågor direkt till mig.
Få rabatt
Jag har fixat en rabatt på 15% till alla prenumeranter av mitt nyhetsbrev, i nuläget gäller den fram till sista april. Om du redan prenumererar hittar du rabattkoden i breven som kommer från nu och framåt. Du som inte är prenumerant kan fortfarande bli det. Fyll i den här rutan:
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Hoppas vi ses den 30 maj.
Om du hellre vill ha en skräddarsydd utbildning för ditt företag så går det förestås att ordna. Sammas sak om du behöver konkret hjälp med din content marketing. Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på Kurs: Gör fantastiskt innehåll som inte kostar skjortan