Här är fem områden som du kan arbeta med för att få bättre resultat med din content marketing under 2017. Oavsett om du jobbar på ett litet eller stort företag, B2B eller B2C, så har du nytta av de här tipsen.
Så här i början av ett nytt år är det lätt att bli överväldigad av alla trendspaningar och ”saker du måste göra”-poster. Verkligheten för många företag som arbetar med content marketing ser mycket annorlunda ut, det vet jag då jag har haft nöjet att föreläsa för ett stort antal av dem under 2016 och hoppas få göra det för ännu fler under det kommande året.
Därför har jag satt ihop fem tips på saker som du kan göra för att lyfta din content marketing en eller flera nivåer under 2017. Jag skrev en likadan post i början av 2016, och de tipsen gäller fortfarande.
Här är mina tips för året som kommer:
1. Höj kvaliteten på ditt innehåll
Vi har nu talat om content shock i flera år, i betydelsen att mängden innehåll ökar kraftigt medan tiden och intresset för att ta del av det är konstant hos din målgrupp. Därför blir det allt viktigare att de du verkligen vill nå med din content marketing ser just ditt företags innehåll som väl värt att spendera tid med.
Du kan göra flera saker för att höja kvaliteten. Den kanske viktigaste är att satsa på en mindre mängd innehåll som i gengäld är mer genomarbetad. En annan är att regelbundet undersöka och prata med din målgrupp för att ta reda på vad de ser som prioriterade frågor. Och en tredje är att verkligen syna det innehåll du producerar, och inte minst de som producerar det, utifrån frågan Är detta det bästa vi kan åstadkomma?
2. Lägg mer krut på video och livesändningar
Du har säkert hört det till leda under hela förra året – satsa på video. Men det ligger mycket i det, och av flera skäl. För det första därför att konsumtionen av video, särskilt via sociala medier, ökar rejält. Och även de sociala kanaler som inte är uppbyggda kring film/bild gör sitt bästa för att ta in det i olika former. För många företag är dock film liktydigt med stora investeringar, och köpt media (reklam). Det bästa du kan göra är att tänka om, att se film som något som är lika enkelt att ta fram som text. Självklart kan du fortfarande lägga tid och budget på mer påkostade produktioner, men gör det till en vana att även filma med din smartphone. Och testa de möjligheter som finns att livesända via Facebook Live, Periscope/Twitter, Instagram eller YouTube.
Som en del i denna satsning, lägg tid på att titta närmare på Snapchat. De flesta jag möter (som är över 25) talar om hur svårt de har att förstå kanalen, och hur främmande användarupplevelsen är. Jag håller med, men det är den snabbast växande sociala medier-kanalen bland ungdomar, och att inte förhålla sig till den kan komma att straffa sig.
Du hittar mer om video i min serie om visuellt innehåll i sociala medier.
3. Mobilisera hela företaget
Det är lätt att content marketing blir en angelägenhet enbart för marknadsavdelningen. Fördelarna med att få med andra delar av företaget är dock flera. För att lyckas med målgruppsanalysen t.ex är det ovärderligt att säljare, kundservice, produktägare och andra bidrar med sina insikter. För att ta fram bra innehåll behöver du ta hjälp av företagets experter, säljare och utvecklare. För att få ditt innehåll delat i sociala medier behöver du aktivera medarbetare. Och så vidare.
För att kunna få med olika delar av företaget måste du dock både ha en ordentlig plan, så att samarbetet blir effektivt, och kunna visa för dem vad de har att vinna på det. Om de tar av sin tid för att hjälpa till måste det finnas tydliga vinster för dem.
Här kan du läsa mer om både att få med chefen på content marketing och om intern förankring.
4. Arbeta mer data-drivet
Många företag producerar fortfarande det mesta av sitt innehåll utifrån vad man tror att målgruppen är intresserad av. Ett bättre sätt är att faktiskt titta på vad som händer med innehållet när det publicerats. I digitala och sociala kanaler har vi utmärkta möjligheter att spåra olika typer av effekter – vilket innehåll får mest besökare, vilket delas mest, vilket leder till kommentarer och andra typer av engagemang. Det är bättre att utgå från den sortens data när vi bestämmer vilket innehåll vi ska producera härnäst än att fortsätta köra på i våra vanliga hjulspår.
För att kunna arbeta mer data-drivet behöver du skapa en process där du dels analyserar ditt innehåll utifrån olika aspekter, dels ser till att de här insikterna tas in i beslutsprocessen för innehållsproduktion. Du kan läsa mer om vad du kan göra i den här posten.
5. Förbättra innehållsprocessen
Det är fortfarande vanligt att planeringen och produktionen av innehåll i många företag sker relativt improviserat och ofta i sista minuten. Här finns det både tid och pengar att spara genom att ta fram och hålla sig till en mer strukturerad innehållsprocess. Jag har beskrivit en för innehållsplanering i sociala medier som kan tillämpas övergripande.
Ett annat sätt att förbättra innehållsarbetet är att se till att innehåll inte planeras och produceras utifrån ett kanal- eller silo-perspektiv, utan i en sammanhållen process där alla behov som finns inom kommunikation och marknadsföring tillgodoses. Då minskar du risken för såväl överproduktion som dubbelproduktion av innehåll. Du kan läsa mer om hur du gör detta i den här posten.
Förutom att det finns tid och pengar att tjäna på att arbeta mer strukturerat och sammanhållet så kan du också öka kvaliteten på ditt innehåll genom att satsa på färre, men mer genomarbetade innehållsbitar som används i fler kanaler och vid fler tillfällen.
Där har du mina fem tips. Om du har frågor eller funderingar kring dem så lämna gärna en kommentar här nedanför eller mejla mig.
Om du vill att ditt företag ska börja arbeta med content marketing under 2017, eller bli bättre på att göra det, så kan jag hjälpa er. Jag kan göra er mer effektiva i alla led från strategi och planering till innehållsproduktion, spridning och mätningar. Här kan du läsa mer om vad jag kan göra för er. Kontakta mig gärna för mer information.
0 kommentarer på 5 tips för din content marketing 2017