Visuellt innehåll allt viktigare i sociala medier, del 1 – film

På senare år har visuellt innehåll tagit allt större plats i sociala medier, och denna utveckling kommer att fortsätta. I den här posten och några följande tänkte jag gå igenom olika typer av visuellt innehåll som kan användas i sociala kanaler. Vi börjar med olika typer av filmat innehåll

Den ökande betydelsen av visuellt innehåll i sociala medier har flera orsaker. För det första därför att flertalet kanaler eller nätverk som kommit till på senare år är bild- eller filmbaserade – som Instagram, Snapchat och Pinterest. För det andra eftersom även sociala medier som funnits längre, t.ex Facebook, Twitter och LinkedIn, idag lägger större vikt vid visuellt innehåll än tidigare. Och för det tredje så är det idag närmast ett måste att skapa poster med bra visuellt innehåll i samtliga nätverk för att ha en chans att synas.

En ytterligare anledning till att visuellt innehåll är så viktigt är att vi idag i allt mindre utsträckning kan räkna med att någon klickar på en länk i vårt post eller tweet. Det klickas allt mindre och de sociala nätverken arbetar hårt på att få sina användare att stanna kvar där. Visuellt innehåll som går att konsumera direkt i flödet ökar våra möjligheter att få ett genomslag.

När jag talar om visuellt innehåll så är det inte begränsat till vad vi kanske traditionellt tänker på som bilder och filmer. Syftet med denna genomgång är just att visa på att det finns ett brett utbud som du kan använda dig av – för alla typer av företag och budgetar. I den här första posten får du några olika exempel på filmat innehåll:

Kortvideo

Särskilt efter att kanaler som Vine släpptes, där man kan posta sex sekunder långa filmer, har korta filmer fått ett genombrott. De gör sig dessutom väldigt bra i sociala medier. GE, General Electric, var tidigt ute med att använda kortvideo, gärna i kombination med hashtags. Här är ett exempel

Även Lowes – en amerikansk motsvarighet till Bauhaus eller Rusta – har använt sig av korta, animerade filmer:

Fördelen med den här sortens filmer är att de är lätta att använda i flera sociala medier, från en plattform som t.ex Vine, och att de är lätta för målgruppen att interagera med.

Intervjufilm

Särskilt inom content marketing är innehåll där t.ex experter uttalar sig värdefullt. Att göra detta i filmformat innebär att du når de som inte vill läsa en text. Jag har tidigare pekat på Brath AB och deras YouTube-serie med tips kring SEO som bra content:

En annan fördel med den här typen av film är att den inte kostar så mycket att ta fram. Du kan göra den med en smartphone och en hyfsad mikrofon

Animerad film

För att beskriva komplexa ämnen är animering ett jättebra sätt att skapa förståelse. En av mina favoriter är en film från Ericsson som handlar om OSS/BSS (det har med mobilnätverk att göra, men kolla på filmen så förstår du):

En betydligt mer lättsam variant på animerad film är GEs serie om Datalandia:

Fördelarna med de här typerna av film är förstås att de är lätta att ta till sig. Att dessutom som i GE-fallet använda humor för att beskriva något som många kan uppfatta som torrt och tråkigt är mycket användbart.

YouTubers

Många av de vi idag kallar influencers eller påverkare har börjat sina karriärer på YouTube. Där har de byggt upp en stor skara följare, och undan för undan klivit in i andra kanaler som Twitter, Instagram och Snapchat. Detta har gjort dem till attraktiva samarbetspartners med företag som ser sina målgrupper bland deras fans. Ett mycket bra exempel på detta är Clara Henry och hennes samarbete med Always kring mensfrågor:

Och här är I just want to be cool med sin take på Pokemon Go:

Frågan om ditt företag ska samarbeta med influencers eller inte sparar vi till en annan gång. Det som är intressant här är hur Clara Henry, I just want to be cool, Therese Lindgren och andra framgångsrika YouTubers skapar bra innehåll. Många av deras filmer är tekniskt enkla men de skapar en stark relation till sina följare och de har något att säga eller visa. Det många företag kan lära av YouTubers är, förutom den direkthet de har i sina filmer, även att verkligen vara generösa med att dela med sig av både kunskaper och sig själva.

Vad du kan ta med dig

För många inom marknadsföring är film detsamma som höga kostnader – man tänker traditionell reklamfilm eller mer påkostade produktioner. Självklart kan det finnas ett värde i att investera även i sådant, men i sociala medier är det ofta mer framgångsrikt att satsa på innehåll som är kortare och mer direkt.

 

I nästa post kommer jag att fortsätta titta närmare på film, men då särskilt kring livestreaming och film anpassad för visning direkt på Facebook.

Om du har frågor kring film eller visuellt innehåll i sociala medier generellt, lämna en kommentar här nedan eller mejla mig direkt.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med visuellt innehåll – i sociala medier och i annan marknadsföring? Jag kan hjälpa er med allt från strategi och analys till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt så berättar jag mer.

0 kommentarer på Visuellt innehåll allt viktigare i sociala medier, del 1 – film

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.