17 skäl varför ditt innehåll inte fungerar

Det finns många anledningar till varför vårt innehåll inte går så bra som vi trodde. Här är sjutton vanliga orsaker som du kan titta närmare på

Känns det som om ditt innehåll borde leverera bättre resultat än det faktiskt gör? Det finns många tänkbara orsaker, och det kan bero på kanaler, format eller något annat. Men det är värt att se över om det faktiskt är själva innehållet som inte fungerar. Här är sjutton saker som du kan titta efter:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Du begraver poängen

Det du vill säga kan vara helt rätt för din målgrupp, och viktigt för dem att lära sig. Men du har gömt den viktiga informationen bakom en lång inledning eller ett komplicerat resonemang.

Gör om: Gräv fram din egentliga poäng och förklara den snabbt och tydligt.

 

Dåligt hantverk

Få saker irriterar en användare mer än innehåll som innehåller felstavningar, obegripliga klipp eller saknade avsnitt.

Gör om: Kolla att det inte finns några hantverksmässiga fel i ditt innehåll, och om det gör det – fixa dem på en gång.

Du levererar inte på rubriken

Din rubrik är ett löfte till användaren, ett löfte som har fått hen att vilja stanna upp och ta del av ditt innehåll. Om ditt innehåll inte innehåller det du utlovat så kommer användaren att både bli besviken och sannolikt undvika ditt innehåll framöver.

Gör om: Kolla alltid att du faktiskt svarar på eller beskriver det du lovat i rubriken.

 

Det finns faktafel

Om du refererar till fakta i ditt innehåll, se till att du kollat både att det stämmer och att din källa är trovärdig. Det är viktigare än någonsin att vi inte sprider vidare falsk eller felaktig information. Du riskerar att din målgrupp helt tappar förtroendet för dig.

Gör om: Ifall du inte gjort en faktakontroll redan när du publicerade innehållet, gör en med detsamma.

 

Det är inte intressant för målgruppen

Du kan ha skapat riktigt bra innehåll, men det är helt fel för den målgrupp du vill nå. Då har det inget värde i nuläget. Du måste alltid utgå från målgruppens behov och intressen.

Gör om: Ifall du inte säkert vet att innehållet gör nytta för din målgrupp, ska det då finnas kvar över huvud taget?

 

Du skriver samma sak hela tiden

Det är bra att repetera samma budskap flera gånger, men det är inte det samma som att aldrig variera sig. Din målgrupp utvecklas och det måste du också göra. Här handlar det om att hitta en balans mellan upprepning och förnyelse.

Gör om: Titta på vilka ämnen och vinklar du täckt med ditt innehåll, och reflektera sedan över hur du kan utveckla såväl det du säger som det bakomliggande budskapet.

 

Du fokuserar på produkten

Kunden köper inte borrar, den köper hål lyder en gammal sanning från reklambranschen. Om ditt innehåll handlar om produkten i sig själv och inte vad den gör för att förbättra målgruppens tillvaro kommer du att tappa bort den.

Gör om: Gå igenom ditt innehåll och säkra att det inte handlar om dina produkter. Om det gör det, vinkla det mot målgruppens utmaningar och möjligheter och se till att det innehåll som görs framöver har samma inriktning.

 

Det handlar om företaget, inte om din målgrupp

Ingen är så intresserad av ett företag som de som arbetar där. Resten av världen är ofta rätt likgiltiga för vad som händer hos er. Se till att ditt innehåll utgår från målgruppen och dess behov. Inte vad ni har för er eller hur fantastiska ni är.

Gör om: Vill du berätta mer om företaget, gör det i andra sammanhang än när du försöker övertyga dina kunder att köpa. I det innehållet är det alltid deras behov som ska stå i fokus.

 

Det är gammal information

Få saker är oföränderliga, särskilt inte i dagens värld. Det gäller sannolikt det ditt företag arbetar med också. Så se till att allt innehåll beskriver vad som gäller nu, inte hur det var för tre månader eller fyra år sedan.

Gör om: På samma sätt som du regelbundet kollar t.ex din webbsajt så allt fungerar, gå igenom allt innehåll med jämna mellanrum och se att informationen är korrekt.

 

Ingenting lyfter

Det är lättare än man tror att tråka ut sin mottagare. En jämn ström av innehåll som aldrig erbjuder en ögonöppnare eller en ny dimension är trist. Samma sak om du alltid kommer fram till ungefär samma sak. Utmana dig själv och utmana din målgrupp!

Gör om: Vad kan du göra för att ge din målgrupp en oväntad upplevelse, en ögonöppnare eller en tankeställare?

 

Du gnäller

Vi har alla dåliga dagar, och de flesta har nog känt sig orättvist behandlade någon gång. Men låt inte det färga ditt innehåll. Det ska inte handla om hur jobbigt du har det, utan om vad ditt företag kan göra för potentiella och befintliga kunder.

Gör om: Finns det en risk att ditt innehåll kan vara gnälligt eller klagande? Ta en titt, och om så är fallet är det dags att sudda bort det sura innehållet.

 

Bara fluff

Vi vill ha substans i det innehåll vi konsumerar, därför måste du se till att det verkligen finns något nyttigt i det du ger målgruppen. Tjusiga formuleringar och häftig design hjälper inte om dina potentiella kunder bestämmer sig för att du serverar fluff.

Gör om: Kasta ett kritiskt öga på ditt innehåll och ställ frågan om det hjälper någon framåt i deras arbete. Om du inte är säker på det – vad kan du göra för att snabbt börja leverera värde?

 

Dålig struktur

Är ditt innehåll svårt att hitta eller navigera i? Är strukturen i texten eller videon snårig och komplicerad? Då har du en hel del arbete framför dig. Målgruppens tid är för dyrbar för att slösas på innehåll som inte hänger ihop.

Gör om: Testa ditt innehåll på utomstående, helst från din målgrupp. Och var extra lyhörd kring feedback som säger att det är svårt att följa med i det du gör.

För kort

Du har något viktigt att säga, men är så kortfattad att du blir otydlig i text eller annat format. Det är bra att vilja komma fram till poängen snabbt, men inte till priset av att förvirra mottagaren.

Gör om: Testa på andra att den poäng du försöker göra verkligen går fram och är begriplig.

 

För långt

Du har något viktigt att säga, men tror att det blir bättre för att du tjatar om den igen och igen, eller lägger till en massa onödig information. Det finns ingen anledning att göra en text eller en video onödigt lång – ta precis så lång tid på dig som behövs för att få fram budskapet, varken mer eller mindre.

Gör om: Titta igenom innehållet du skapat och var uppmärksam på om du har lagt in onödig information eller krånglat till budskapet.

 

Svårt att använda på mobilen

Det mesta av innehållet du skapar kommer att konsumeras på en smartphone. Då måste det vara lätt att läsa eller titta på från en mindre skärm. Dela upp texter i mindre stycken och använd mellanrubriker, texta gärna videoklipp och fr.a se till att det inte finns några Flashtillägg eller annat som inte funkar på mobilen.

Gör om: Kolla igenom allt innehåll du har och säkra att det är lika lätt att ta del av i en mobil som på en dator.  

 

Resultat är en kompromiss

En kommitté är ett djur med många magar, men inget huvud brukar man säga. Om ditt innehåll är en kompromiss mellan ett antal olika viljor är chansen stor att det inte gör någon mottagare glad.

Gör om: Sluta omedelbart skapa innehåll utifrån kompromisser, och fokusera istället på vad som är viktigt för målgruppen och för att ni ska nå affärsmålen.

 

Kände du igen några av dem? Då så, dags att ta bort dem så ditt innehåll kan få den uppmärksamhet det förtjänar.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på 17 skäl varför ditt innehåll inte fungerar

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.