Sociala medier-strategi, 9 saker du ska tänka på

Ditt företag har väl en strategi för sociala medier? Om inte är det hög tid att ta fram en. Jag har gjort ett bildspel med nio saker som du behöver ta med i den.

Att ha en strategi för sociala medier är ett måste för varje företag och organisation. Utan en strategi är risken stor att det inte blir ett långsiktigt, kvalitativt arbete – och det är måsten i sociala medier idag. Oavsett om ditt företag precis ska börja arbeta med sociala medier, eller har gjort det länge, så är en bra, dokumenterad strategi en god investering. Den hjälper er att fokusera, att hålla hög kvalitet på vad ni gör, och inte minst hur ni ska mäta effekterna av vad ni gör.

Jag har satt ihop ett bildspel med nio tips på saker som jag tycker ska finnas med i en strategi för sociala medier. Utöver dem kanske du behöver lägga till ytterligare punkter, men det här ger dig en bra start:

Om du hellre vill läsa tipsen som text så kommer de här:

1. Varför ni är i sociala medier

Det första din strategi ska göra är att tala om vad företaget vill uppnå med att använda sociala medier, vilket syfte ni har. Svaret kan vara att sälja mer, öka kännedom, skapa förtroende, rekrytera eller hjälpa era kunder.

Ofta vill ni uppnå mer än en sak, men se till att göra dem klara och tydliga. Ett tydligt syfte talar dels om för alla varför ni är aktiva i sociala medier, dels kan du bryta ned det i konkreta mål som du mäter på.

2. Vilka ni vill prata med

Gör klart vilka som är din målgrupp. Att definiera målgruppen kommer att hjälpa dig på flera sätt. Du kan ta reda på i vilka sociala medier de finns – Facebook, LinkedIn eller Instagram – och vad de gör där. Om de vill interagera med ditt företag där och om vad. Och inte minst vilket slags innehåll de är intresserade av.

Ju tydligare du identifierar din målgrupp desto större är chansen att du faktiskt kan få kontakt med dem i sociala medier.

3. Vilka kanaler ni ska vara i

Var tydlig i din strategi med vilka sociala medier-kanaler företaget ska vara i, och vilka mål ni har för var och en. Var din målgrupp finns är förstås den viktigaste faktorn när ni bestämmer det, men ofta finns det mer än en anledning att ha en närvaro i flera kanaler.

Strategins viktigaste uppgift är att kräva att det ska finnas goda skäl att börja använda en kanal, och se till att ni inte försöker vara aktiva överallt. Det leder ofta till dålig närvaro och låg kvalitet.

4. Vilket innehåll och hur det ska användas

För att lyckas i sociala medier behöver du innehåll som är speciellt framtaget för det. Och vilket det är varierar mellan kanalerna. Se till att din strategi talar om vilket innehåll som behövs per kanal, så att det kan produceras samtidigt som annat innehåll. På så sätt kan ni också få med sociala medier i er övergripande innehållskalender.

Tänk också på att allt mer innehåll numera görs direkt i sociala medier – bilder och filmer på Instagram och Snapchat, livesändningar på Facebook och Twitter. Det innehållet kan du också använda i flera kanaler.

5. Vem som gör vad

Framgång i sociala medier kräver att du har rätt medarbetare. Din strategi måste tala om vad som behövs och vem som är ansvarig. Du behöver slå fast vem som ska lägga upp innehåll, interagera med följare och besökare, svara på frågor och lyssna efter vad som sägs. Samt vem som ska planera och utveckla rätt innehåll, mäta och analysera. Vem ni samarbetar med kring annonsering i de olika kanalerna. Och vem som tittar på trender och utveckling.

Sociala medier är en lagsport. Strategin är din laguppställning

6. Lyssna mer än du pratar

Se till att din strategi gör klart att hur viktigt det är att lyssna till er målgrupp i sociala medier, och hur ni ska göra det. Vem tar hand om och svarar på kommentarer. Hur ser ni till att fånga upp det som sägs om ert varumärke och era produkter i olika sociala medier. Och vad gör ni med den kunskap ni får fram?

Sociala medier ger ditt företag en unik möjlighet att både prata med och lyssna på er målgrupp (och andra). Se till att ni utnyttjar den maximalt.

7. Hur ni låter i sociala medier

Ta med i din strategi hur ni ska låta i de olika sociala medier-kanalerna. Utgå från företagets tonalitet (om den finns), men se till att den anpassas till sociala medier. Det ska vara lätt att känna igen ditt företag i olika kanaler och sammanhang – så tonen måste vara konsekvent. Samtidigt ska den vara flexibel och anpassad till omständigheterna. 

Alla som arbetar med sociala medier måste känna till vilken ton ni har. Strategin kan också ge stor frihet till de som är stjärnor i sociala medier, huvudsyftet är att säkra en hög lägstanivå.

8. Vad ni gör när något går snett

För eller senare kommer det att hetta till i era sociala medier-kanaler. Det kan bero på att något har hänt i en annan del av verksamheten eller att något blivit fel direkt i sociala medier. Oavsett vilket, se till att din strategi beskriver hur sociala medier-kanaler ska användas, vem som gör vad i olika lägen och vem som har ansvaret. Samt hur detta hänger ihop med vad som görs på annat håll.

Det är ett måste att ha en plan för krishantering. Men det är även viktigt att kunna skilja en kris från en jobbig situation. Där kommer sunt förnuft och erfarenhet in i bilden.

9. Vad ni mäter på och hur det görs

Mät utifrån det syfte och de mål som finns med närvaron i sociala medier. Om försäljning är syftet, ta fram mål som handlar om det och mät sedan på dem. Om du gör det kan du sätta trafik, gillanden, delningar, kommentarer och all annan data du får i ett sammanhang som är meningsfullt.

Strategin ska tala om vad som ska mätas och varför. Se sedan till att detta görs regelbundet. Och analysera resultatet, både för att kunna leverera slutsatser och för att förbättra arbetet som görs.

Vad är ditt nästa steg?

Nu har du fått nio tips om vad du ska ta med i en sociala medier-strategi. Vad är ditt nästa steg? Jag föreslår att du börjar med att titta på var företaget är idag, vilka strategier som redan finns på plats och vilka personer du behöver ha ett nära samarbete med. Därefter tar du fram en första version som du kan utveckla tillsammans med dina medarbetare.

Om du vill ha mer tips och råd finns det gott om det här på min sajt. T.ex de här artiklarna:

Innehållsplanering i sociala medier

Hur ofta ska man posta i sociala medier?

Visuellt innehåll allt viktigare i sociala medier, del 1 i en pågående serie

 

Jag har även en workshop just för att ta fram en sociala medier-strategi. Eller om du redan har en så kan jag vara bollplank om den. Du kan läsa mer om vad jag erbjuder här. Kontakta mig så berättar jag mer.  

 

0 kommentarer på Sociala medier-strategi, 9 saker du ska tänka på

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.