posta oftare i sociala medier

Hur ofta ska man posta i sociala medier?

De flesta organisationer använder sitt innehåll alldeles för lite i sociala medier. Här får du flera tips på vad du kan göra för att ändra på det.

En fråga som ofta dyker upp på konferenser eller i diskussioner om sociala medier är hur ofta man ska posta innehåll. Frågan har ofta två betydelser: Hur många gånger per dag, vecka eller annat tidsmått ska man posta. Och hur många gånger kan man posta samma innehåll.

Jag har några tips kring detta. I slutändan är det förstås så att vilken organisation man arbetar i, vilka målgrupper man har och hur resurserna ser ut är avgörande. Men se mina tips som en startpunkt för din egen planering:

Posta oftare än du gör

De flesta företag och organisationer är riktigt dåliga på att få det mesta ut ur varje bit innehåll de tar fram. Om de har en plan för distributionen över huvud taget så går den ofta ut på att posta en länk till en bit innehåll vid ett tillfälle per sociala medier-kanal.

Vilket betyder att de mer eller mindre överlämnar åt slumpen ifall deras målgrupp ens ska få syn på posten, än mindre bestämma sig för att interagera med den.

Om du känner igen ditt företag i den här så skulle jag rekommendera en rejäl ökning i antal gånger ni postar samma bit innehåll. Och som en följd av det antalet gånger ni postar i en sociala medier-kanal under en viss period.

Sedan finns det skillnader i frekvens mellan olika sociala medier. Du behöver t.ex inte posta lika ofta på LinkedIn som på Twitter. För många företag räcker det med att posta en eller ett par gånger i veckan på LinkedIn, allt mellan två och fem gånger per vecka på Facebook och Instagram, samt flera gånger om dagen på Twitter.

Allt detta under förutsättning att du har innehåll förstås. Men här kommer nästa tips in i bilden.

Posta inte exakt samma sak

Skriv inte exakt samma sak varje gång du postar en bit innehåll i sociala medier. Lyft fram olika delar av innehållet, formulera en fråga eller ett påstående utifrån det, förändra bilden (du ska alltid ha en bild eller film med) du använder eller något annat du kan komma på för att förändra den.

Genom att göra så här löser du utmaningen med att posta oftare utan att behöva producera mer innehåll.

On du tror att din målgrupp kommer att ”genomskåda” detta och reagera negativt på att du postar samma sak flera gånger så tror jag du har fel. För det första är inte särskilt många i din målgrupp så intresserade av att vad du har att säga att de håller stenkoll på vad du postar. För det andra är det sällan relevant för dem alla varje gång. Och för det tredje, ingen kommer att gå tillbaka i ditt flöde och notera att du postat om samma sak flera gånger. Vi fungerar inte så. Tvärtom gör de flesta av oss så att när vi går in på Facebook, Twitter eller LinkedIn så scrollar vi igenom ett visst antal poster och ser om vi hittar något intressant. Ifall vi ser din post då så är det bra. Men om du postat den en ett par timmar tidigare missar vi den troligen helt.

Därför gör du faktiskt dina följare en tjänst genom att posta samma innehåll flera gånger. Det finns dessutom undersökningar som visar att en post går bättre andra eller tredje gången den används. Jag har själv sett det med egna poster.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Posta på olika tider

Ytterligare en anledning till att dela samma post flera gånger är att du kan variera tidpunkten när du gör det. Om du alltid postar vid ungefär samma tid på dagen och ungefär samma dag i veckan så når du sannolikt en viss del av din målgrupp som är aktiva då. Fortsätt gärna att posta den dagen och timman om det ger bra resultat, men ta ut samma innehåll på andra dagar och vid andra tider på dygnet.

Kalender och schemaläggning

Skapa en användbar innehållskalender där du enkelt kan lägga upp vad du ska posta och i vilken kanal. På så sätt kan du även planera för att återanvända samma post på kvartals- eller årsbasis. För att posta samma innehåll flera gånger gäller i minst lika hög grad över tid. Om en bit innehåll inte är väldigt tidsbundet eller har slutat vara giltigt så kan du använda det flera gånger per år.

För att ökningen i aktivitet inte ska leda till merarbete bör du skaffa dig ett verktyg där du kan schemalägga poster. Buffer är det verktyg jag gillar bäst, och du kan börja med det i en gratisversion. Med Buffer täcker du Facebook, LinkedIn, Twitter samt Google+. Pinterest kräver en premiumversion och Instagram kan du få en påminnelse om. Det finns flera andra verktyg, varav några kan integreras direkt med din webbplats (CMS-verktyg), så testa runt.

Analysera resultatet

Om du testar att posta samma innehåll vid flera tillfällen, på olika dagar och klockslag, och dessutom med variationer i puffen så kommer du att få intressant data som du kan titta närmare på. Gick det bättre eller sämre beroende på om du ställde en fråga eller gjorde ett påstående? Var engagemanget högre på tisdag vid lunch än torsdag eftermiddag, när du brukar lägga upp veckans poster? Fick du mer eller mindre engagemang andra eller tredje gången du lade upp samma post jämfört med första gången?

Att analysera den här informationen kan lära dig mycket om dels hur du ska arbeta med sociala medier, dels vilket innehåll som fungerar bäst, och då såväl tematiskt som vilket format. Det finns med andra ord all anledning att dyka ner i datan och sedan se till att de insikterna tas med i planeringen kring produktion och distribution.

Där har du mina svar på frågorna om hur ofta man ska posta. Har du frågor eller funderingar kring detta ämne så skriv en kommentar här nedan eller kontakta mig direkt.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll i sociala medier eller content marketing? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt för mer information.

0 kommentarer på Hur ofta ska man posta i sociala medier?

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.