Så gör Excelexperten David Stavegård succé på LinkedIn

Det stora genomslag David Stavegård får på LinkedIn med sina tipsvideos kring Excel visar vad du behöver göra för att nå en expertroll i sociala medier. Här berättar David själv om sin framgång.

Många företag och individer vill bygga en expertroll, inte minst i sociala medier. Men hur gör man för att lyckas med detta? Ett av de bästa svenska exemplen jag sett på senare år är David Stavegård som varje vecka delar med sig av ett Exceltips på LinkedIn (han delar även sina tips på YouTube).

Den blandning av kunskap och engagemang som David visar upp, inom ett område som för många kanske inte är det mest spännande, är ett skolexempel på hur du bygger förtroende och engagemang i sociala medier. Här är ett färskt exempel på en video från David:

Att hans videos går bra kan vi se av statistiken för denna färska video, efter bara ett par dagar på LinkedIn hade den över 8,300 visningar, 254 likes och 75 kommentarer. På en video som kom för ett par veckor sedan är antalet visningar snart uppe i 200,000.

Om du vill se fler exempel hittar du dem tillsammans med mycket annat intressant på Davids sajt analysbloggen.se

Jag bad David att svara på lite frågor kring sina filmer, och fick både utförliga och intressanta svar.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

1. Hur kom du på att göra Excelfilmer för LinkedIn?

Som konsult så hamnar man ibland utan konsultuppdrag, och i aug/sept-17 hade jag inget heltidsuppdrag, utan hade lite tid ”över”. Då bestämde jag mig för att sätta upp min egna LinkedIn-strategi. Inspirerad av bland annat Marie Hagberg och Sara Larsen så bestämde jag mig helt enkelt för att börja fundera taktiskt över vad jag ville åstadkomma med mitt konto på LI.

Jag är ingenjör och hade inga som helst kunskaper om marknadsföring när jag började med detta, så jag började verkligen på noll, men försökte läsa på lagom mycket så att jag i alla fall förstod att det jag gjorde var en marknadsplan. Parallellt med detta lekte jag med tanken på att bli författare, och publicera en egen bok i form av en PDF. Jag tänkte att om enda person skulle ladda hem den, så skulle jag sedan kunna kalla mig författare.

Jag pratade (som vanligt) mycket med min syster som är väldigt duktig på sociala medier och hon hjälpte mig reda ut mina tankar, och ur alla dessa tre kom idén om videos. Jag är faktiskt rätt bra på alla Microsofts Office-produkter, men jag tänkte så här: ”Det är väldigt många som använder både Word och Excel dagligen, men ingen bryr sig speciellt mycket om Word, men Excel – och det väcker känslor. Stolthet, frustration, nyfikenhet, irritation etc. Och där det finns känslor, finns engagemang” och på det sättet blev det Exceltips.

Jag vill passa på att nämna att det här är hobby för mig, jag jobbar heltid som Business Intelligence konsult på Agero – ett otroligt bra konsultbolag – och mina filmer gör jag på min fritid!

2. Berätta hur en film blir till – vad använder du för verktyg, hur redigerar du?

Mina filmer följer i stort sett alltid samma koncept; man ser mig i bild när jag hälsar folk välkomna, sedan ser man min skärm när jag går igenom själva tipset, och sedan kommer jag tillbaks i slutet igen.

Intro och outro spelar jag in flera stycken i rad vid samma tillfälle, och byter då kläder och någon detalj i bakgrunden mellan tagningarna. Jag har köpt ljus och mic för ändamålet, och jag använder mig av en Canon EOS M6 kamera oftast med ett 22 mm 1:2 objektiv.

Tipsdelen spelar jag oftast in bara någon vecka i förväg eller två. Jag använder mig av skärminspelningsprogrammet ”Snag It” för att spela in skärmen, och jag använder extern mikrofon då, eftersom ingen dator jag äger har speciellt bra inbyggd mic. Jag använder Final Cut Pro på min Mac för att göra hela videoproduktionen inklusive color grading och textning.

Jag får faktiskt många frågor om textningen, och svaren jag ger är: ”Ja, det tar massor av tid. Ja, den är helt manuellt gjord. Ja, det är en ganska tråkig del av produktionen.” Däremot vet jag att det är väldigt många som uppskattar att jag textar, och det handlar ju så klart om att försöka lyssna på vad ens tittare vill ha.

3. Hur många har du gjort – Hur har det gått?

Jag har publicerat 31 torsdagstips, några andra videos, några bonusfilmer som bara finns på min site analysbloggen.se samt ett antal text-tips om Word och Outlook.

Vad gäller mina videofilmer, så snittar jag på ungefär 17 000 visningar i veckan. Första veckan 2019 lade jag ut ett tips som slagit alla rekord som jag kan tänka mig, då det har över 180 000 visningar, 6000 kommentarer och 2000 likes. Det är helt otroliga siffror! Jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att ett torsdagstips skulle få den exponeringen.

4. Vad har du lärt dig?

Den största lärdomen är nog att inse att det som syns i videon är det som räknas. Om jag skulle få för mig att byta redigeringsprogram – så skulle tiden jag investerar i det bytet inte ge någon effekt för mina tittare. Det är väldigt få som faktiskt bryr sig om hur jag gör mina filmer, eller vilken typ av mikrofon jag har. Däremot är det värdefullt för mig att göra en snygg produktion och man är inte bättre än sin senast släppta film.

Sedan har jag också funderat mycket på hur LinkedIn fungerar, och om antalet visningar är den viktigaste ”framgångsfaktorn” för ett tips, vad vill jag egentligen uppnå? Att många ser filmen eller att jag får intressanta diskussioner bland kommentarerna? Det har varit väldigt nyttiga funderingar för mig, och – så klart – har det landat i att jag har en algoritm i Excel som beräknar hur populärt ett inlägg blev baserat på både kommentarer, likes och visningar med olika viktning!

5. Tänker du fortsätta, utveckla formatet eller göra något annat?

Det är lätt att slänga ur sig att ”det finns väldigt många fler tips om Excel att spela in”, men kommer jag faktiskt fortsätta? Ja – så länge jag tycker det är kul! Det är ju en hobby för mig, och det gör att jag inte känner att det är lika viktigt att ”leverera professionellt” på samma sätt som jag när jag är BI-konsult, så en del skavanker åker med i filmerna. En del redigeringar blir aldrig riktigt så snygga som jag tänkt mig. Men jag har kul när jag gör dem!

Vid sidan om mitt vanliga 8-till-5-jobb så har jag börjat hålla inspirationsföreläsningar om Excel, och det tycker jag är väldigt roligt! Jag tror och hoppas att jag kan utveckla detta mer under 2019.

Sedan har jag ett annat koncept som jag är väldigt nyfiken på att testa för att försöka nå ut till fler personer än under en inspirationsföreläsning, och mer information om detta kommer under februari.

6. Har du några tips att dela med dig?

Jag tycker att LinkedIn som plattform fortfarande lider brist på bra innehåll – i alla fall finns det gott om plats för mer välskapat innehåll och inte bara en bild på en känd IT-guru och något slitet citat som alla redan läst. Det finns väldigt många som är inne och läser och kommenterar, men det finns ett gyllene tillfälle just nu att fylla LinkedIn med konkret innehåll.

Så sätt igång! Gör det du vill göra. Allt måste inte bli 100% bra första gången. Jag skäms när jag råkar se ett av mina tidigaste torsdagstips, för att jag tycker mig ha utvecklats sedan dess, men jag har utvecklats ”live” under tiden, och det tror jag också att mina tittare tyckt om – just för att de får uppleva förändringen!

 

Så långt Davids tips. Och än en gång ett stort tack till honom för att han ställde upp och svarade på mina frågor.

Hans avslutande reflektion – Sätt igång, gör det du vill göra! tycker jag är ett utmärkt tips för dig att ta med. Det är så lätt att fastna i mer eller mindre påhittade orsaker till att vänta, men det bästa du kan göra är att ta klivet. Och ta också med dig att det du gör inte behöver vara perfekt. Du kommer att bli bättre med tiden, och det bästa sättet att träna är att göra något skarpt.

En sista reflektion är denna: Genom att leverera bra innehåll på ett tillgängligt och engagerande sätt har David även skapat en situation där många interagerar med hans videos – allt från att gilla och kommentera till att dela dem. Många väljer även att följa honom. Allt detta skapar en positiv spiral med fler visningar och större interaktion. Även detta är värt att lära av.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på Så gör Excelexperten David Stavegård succé på LinkedIn

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.