Ditt företag behöver en strategi för sociala medier nu!

Trots att sociala medier är en väl etablerad del av hur vi kommunicerar och interagerar är det fortfarande många företag som kämpar med hur de ska förhålla sig till detta. Jag har identifierat tre tydliga utmaningar, och beskriver dem här. Och konstaterar att svaren för var och en av dem är att det behövs en ordentlig strategi. 

Jag höll nyligen en workshop om hur man tar fram en fungerande strategi för sociala medier. Deltagarna kom från en rad olika företag, i olika branscher och såväl stora som små, och även från andra organisationer. En tydlig observation jag gjorde var att många företag fortfarande famlar efter ett tydligt sätt att förhålla sig till sociala medier. Tre områden var särskilt tydliga:

Oklara syften och mål

Många företag och organisationer står idag med en närvaro i sociala medier som har startats på lösa grunder. För att man ”ska vara där” eller ”konkurrenterna är ju där”. Eller så överväger de fortfarande om de ska sätta igång. Oavsett vilket så saknas ofta en klar bild av vilken roll sociala medier ska fylla, vilka målgrupper man ska interagera och vilka konkreta mål som ska sättas upp. En vanlig konsekvens av detta är att man har svårt att förklara uppåt i organisationen varför man har en närvaro eller vill sätta igång en sådan.

Vad som krävs här är förstås ett grundläggande strategiarbete – att identifiera affärsmål, målgrupper, budskap mm och utifrån det kunna slå fast konkreta syften och mål.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Svårt att få interaktionen att fungera

Sociala medier är sociala – de är gjorda för samtal, kommentarer, kritik och beröm. Men om ett företag inte har en tydlig plan kring hur man ska interagera i sociala kanaler, på vilket sätt och inte minst vem som ska göra vad, då blir det snabbt tyst. Vilket leder till kritik och irritation. En negativ spiral som ofta slutar med att de olika kontona förvandlas till megafoner för marknadsavdelningen eller överges helt och hållet.

Vad som krävs här är förstås en ordentligt utarbetad plan för hur interaktionen ska gå till, hjälp och stöd till de som ska göra det och ständig uppföljning för att bli bättre.

Vad ska vi mäta på och hur gör vi

Det är svårt att avgöra om det vi gör är framgångsrikt ifall vi inte mäter på det. Och det är svårt att berätta för andra i organisationen vad vi håller på med om vi enbart är hänvisade till vaga plattityder som ”skapa engagemang” eller ”bygga relationer”. Det finns en mängd olika sätt att mäta inom sociala medier, och som både är relevanta och sätter det vi gör i ett sammanhang.

Det är samma sak här – det behövs en ordentlig plan som kan ställa upp mätpunkter utifrån syfte och mål, och framför allt tala om vad som ska göras och av vem.

Det finns ingen silverkula

På engelska talar man ofta om ”the silver bullet”, den snabba lösningen som ska ordna allting. Men det finns ingen sådan i sociala medier. Om det nu finns en sådan i något sammanhang. Alla företag och organisationer måste ta fram sin egen strategi som slår fast varför och på vilket sätt man ska befinna sig i sociala medier. Och om man inte gör det kommer tveksamheterna och svårigheterna att bestå.

Vad du kan göra

Det finns som sagt inga standardiserade modeller. Vad som krävs är att du eller din avdelning skaffar er ett mandat att ta itu med företagets närvaro i sociala medier. Och oavsett om den har funnits i flera år eller fortfarande inte har lanserats, börjar med att sätta en ordentlig strategi. Det finns inget annat sätt, det här är inte en utmaning som kan lösas genom att läsa lite bloggposter eller kopiera vad andra företag gör (s.k best practice). Inte rakt av i alla fall.

Om du vill ha hjälp att komma igång så har jag en workshop framtagen just för det. Fokus ligger helt på ditt företags behov och möjligheter, och du får du även ett användbart kompendium om just strategiarbetet. Mejla mig om du vill höra mer om detta.

Det börjar bli hög tid för alla företag att ta tag i sin närvaro i sociala medier och ge den en ordentlig grund att stå på.

 

Bildkälla: MKH Marketing, Drowning in social media, Flickr

0 kommentarer på Ditt företag behöver en strategi för sociala medier nu!

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.