Två företag som är bra på Instagram

Att hitta ett kreativt och trovärdigt sätt att kommunicera på Instagram är en utmaning som många företag kämpar med. De goda exempel som lyfts fram kommer ofta från USA eller UK, här är två mer närliggande: McDonalds Sverige och DSB.

Instagram ställer precis som alla andra sociala kanaler speciella krav på oss som jobbar med företagskommunikation. Vi ska inte bara förstå vad som är unikt med Instagram, vår närvaro där ska även stämma överens med vårt varumärke och våra affärsmål. En del företag lyckas mindre bra med detta, några lyckas jättebra. Här är två av mina favoriter:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

McDonalds Sverige

Kreativitet och humor är kännetecknen för McDonalds Sverige på Instagram, och jag tycker de gör ett utmärkt jobb. Dessutom är de ofta snabba att haka på det som händer för ögonblicket. Idag när jag skriver detta är det Kanelbullens dag (4/10), och som du kan se högst upp i den här posten lyfter McDonalds självklart en viktig fråga – när är det kaneldonutens dag? Här är ett annat exempel:

minion

 

Den här tycker jag också är jättebra:

wi-fry

Det McDonalds lyckas visa är att det går att kommunicera visuellt med enkla medel, det är ideerna och att våga testa som det hänger på.

DSB

DSB står för Danske Statsbaner, och är med andra ord Danmarks SJ. De har en liten annan utmaning än McDonalds – stort, gammaldags företag inom ett område där majoriteten av kunderna bara vill att tågen ska gå i tid. Men de lyckas på ett bra sätt lyfta fram det vackra och spännande i sin verksamhet (säkerligen inspirerade av ett annat danskt företag som lyckats mycket bra inom sociala medier – Maersk). Så här kan det se ut:

dsb1

Och här är ett annat exempel:

dsb2

Det DSB dessutom gör (precis som Maersk) är att ta hjälp från andra med bilderna – en utmärkt idé.

Tre saker du kan lära dig

Vi kan låta oss inspireras av McDonalds och DSB på minst tre sätt:

Skildra den egna vardagen – Båda företagen utgår från vad de faktiskt gör, säljer hamburgare och kör tåg, och låter bilderna berätta om det. Det blir genuint och bäst.

Våga testa – Båda företagen prövar olika saker på sina konton. Humor, inlånade bilder, berättelser osv. Av det lär man sig oerhört mycket.

Regelbundenhet – Båda företagen postar regelbundet till sina konton. Det är viktigt både för att synas i flödet och bli funnen, men också för att det visar att Instagram är något man tar på allvar.

 

Om du har frågor eller funderingar kring Instagram, eller sociala medier i allmänhet, lämna en kommentar här nedanför eller skicka ett mejl.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

 

0 kommentarer på Två företag som är bra på Instagram

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.