Dags att ta fram eller förbättra företagets strategi för sociala medier? Här är fem saker du måste ta med.
Ditt företag behöver en strategi för sociala medier. Alldeles för många företag finns där bara för att ”Våra konkurrenter är där” eller ”Någon på marknad tyckte det var en bra idé”. Eller har bara dykt rakt in och inte planerat så mycket. Köp inte in i det, en nyckelfaktor för en bra närvaro i sociala medier på lång sikt är att ha en ordentlig strategi.
Det faktum att ditt företag gav sig in i sociala medier utan en plan betyder inte att det är för sent att skaffa en. Och om ni inte har bestämt er för om ni ska använda det eller inte, så är en strategi definitivt en prioritering. Här har du här fem punkter som du måste ha med i din sociala medier-strategi:
Sugen på fler tips? – Här nio till om sociala medier-strategi
1. Mål
Varför ska ditt företag vara i sociala medier. Vad är det ni vill uppnå? Är det för att sälja mer, för att öka kännedom och skapa förtroende, eller för att visa upp er expertis och guida potentiella kunder till er egen webbplats? Eller är det framför allt för att kunna rekrytera och bygga arbetsgivarmärket? Det finns ofta mer än ett mål, men det måste åtminstone finnas ett uttalat och tydligt sådant. Det ska vara huvudsyftet till varför ni investerar i sociala medier, och det ni mäter på för att se om ni får en utdelning på investeringen.
2. Målgrupp
Vem vill du kommunicera med? Vilka är din målgrupp? Och alla är fel svar. Ingen kan vara relevant för alla. Men att definiera målgruppen är av avgörande betydelse, därför att det kommer att hjälpa dig på flera sätt. Finns de i sociala kanaler t.ex, och var – på Facebook, LinkedIn eller Instagram? Vill de interagera med ditt företag där? Och vilket slags innehåll är de intresserade av, ska det vara lösningar på problem, inspiration eller en mix?
Här har du nytta av att lära dig mer om vilka som finns i olika sociala medier.
En lika viktig del i detta är att lyssna. Om du definierar målgruppen, och slår fast att den finns på sociala medier, så är det ett enastående tillfälle att ta reda på vad som är viktigt och relevant för dem.
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
3. Innehåll
När du vet vilket slags innehåll du behöver så måste du fortfarande producera det. Det betyder att du måste räkna ut hur mycket innehåll som behövs, vem som ska producera det och vad det kommer att kosta. Och inte minst måste du hitta effektiva sätt att återanvända och ompaketera det i olika format. Huvudanledning till varför du måste få in det här i din strategi är att du inte vill producera innehåll som bara används en gång, i en enda kanal. Därför måste du hitta en process och en plan för den övergripande innehållsproduktionen, som även tar med andra kanaler och behov.
4. Resurser
Framgång i sociala medier är beroende av att ha resurserna för att kunna ha en bra närvaro där. Du behöver personer som kan lägga upp innehåll, som kan interagera med följare och besökare, som kan svara på frågor och kritik. Sannolikt betyder det att du måste ha någon slags kundtjänst på plats. Utöver detta behöver du någon eller några som verkligen förstår de olika kanalernas egenheter och unika möjligheter. Och du behöver någon som kan planera i förväg, så att framtagandet av innehåll och interaktionen med besökarna fortsätter och utvecklas, även efter det att den första glädjen ebbat ut. Sociala medier är ett maratonlopp, inte en sprint. Dessutom kommer du att behöva en plan för att undvika eller minimera kriser i sociala medier.
Lär dig mer om hur du planerar för ditt innehåll i sociala medier
5. Mätpunkter
Du kanske är fullt nöjd med att mäta gillanden, delningar, kommentarer osv, men dina chefer kommer att förvänta sig att du visar upp mätpunkter som är mer solida och affärsfokuserade än så. Därför måste du utgå från målet med närvaron i sociala kanaler, och ta fram dina mätpunkter utifrån det. Om det är försäljning som står i centrum så är det på det mätningen ska göras. Samma sak gäller för kännedom, rekrytering osv. Du måste ta fram mätpunkter som verkligen svarar på frågan om den gjorda investeringen betalar sig.
Frågan alla ställer – Hur ofta ska vi posta i sociala medier?
Det finns fler delar i en strategi för sociala medier, men dessa fem är en bra början. Om du tar fram en plan som adresserar de punkter jag har tagit upp så har du fått en plattform att utgå ifrån i ditt fortsatta arbete. Och du har en möjlighet att bygga en närvaro i sociala medier som kommer att generera verkligt värde över tid.
Vill du ha hjälp?
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
Pingback: Lisa Wouda
Pingback: admin
Pingback: Lisa Wouda
Pingback: admin
Pingback: Lisa Wouda
Pingback: admin
Pingback: Sofia
Pingback: admin