5 punkter du måste ha med i din sociala medier-strategi

Dags att ta fram eller förbättra företagets strategi för sociala medier? Här är fem saker du måste ta med.

Ditt företag behöver en strategi för sociala medier. Alldeles för många företag finns där bara för att ”Våra konkurrenter är där” eller ”Någon på marknad tyckte det var en bra idé”. Eller har bara dykt rakt in och inte planerat så mycket. Köp inte in i det, en nyckelfaktor för en bra närvaro i sociala medier på lång sikt är att ha en ordentlig strategi.

Det faktum att ditt företag gav sig in i sociala medier utan en plan betyder inte att det är för sent att skaffa en. Och om ni inte har bestämt er för om ni ska använda det eller inte, så är en strategi definitivt en prioritering. Här har du här fem punkter som du måste ha med i din sociala medier-strategi:

Sugen på fler tips? – Här nio till om sociala medier-strategi

1. Mål

Varför ska ditt företag vara i sociala medier. Vad är det ni vill uppnå? Är det för att sälja mer, för att öka kännedom och skapa förtroende, eller för att visa upp er expertis och guida potentiella kunder till er egen webbplats? Eller är det framför allt  för att kunna rekrytera och bygga arbetsgivarmärket? Det finns ofta mer än ett mål, men det måste åtminstone finnas ett uttalat och tydligt sådant. Det ska vara huvudsyftet till varför ni investerar i sociala medier, och det ni mäter på för att se om ni får en utdelning på investeringen.

2. Målgrupp

Vem vill du kommunicera med? Vilka är din målgrupp? Och alla är fel svar. Ingen kan vara relevant för alla. Men att definiera målgruppen är av avgörande betydelse, därför att det kommer att hjälpa dig på flera sätt. Finns de i sociala kanaler t.ex, och var – på Facebook, LinkedIn eller Instagram? Vill de interagera med ditt företag där? Och vilket slags innehåll är de intresserade av, ska det vara lösningar på problem, inspiration eller en mix?

Här har du nytta av att lära dig mer om vilka som finns i olika sociala medier.

En lika viktig del i detta är att lyssna. Om du definierar målgruppen, och slår fast att den finns på sociala medier, så är det ett enastående tillfälle att ta reda på vad som är viktigt och relevant för dem.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

3. Innehåll

När du vet vilket slags innehåll du behöver så måste du fortfarande producera det. Det betyder att du måste räkna ut hur mycket innehåll som behövs, vem som ska producera det och vad det kommer att kosta. Och inte minst måste du hitta effektiva sätt att återanvända och ompaketera det i olika format. Huvudanledning till varför du måste få in det här i din strategi är att du inte vill producera innehåll som bara används en gång, i en enda kanal. Därför måste du hitta en process och en plan för den övergripande innehållsproduktionen, som även tar med andra kanaler och behov.

Du måste använda bilder och film för att lyckas med sociala medier – ladda ned en gratis e-bok och lär dig mer

4. Resurser

Framgång i sociala medier är beroende av att ha resurserna för att kunna ha en bra närvaro där. Du behöver personer som kan lägga upp innehåll, som kan interagera med följare och besökare, som kan svara på frågor och kritik. Sannolikt betyder det att du måste ha någon slags kundtjänst på plats. Utöver detta behöver du någon eller några som verkligen förstår de olika kanalernas egenheter och unika möjligheter.  Och du behöver någon som kan planera i förväg, så att framtagandet av innehåll och interaktionen med besökarna fortsätter och utvecklas, även efter det att den första glädjen ebbat ut. Sociala medier är ett maratonlopp, inte en sprint. Dessutom kommer du att behöva en plan för att undvika eller minimera kriser i sociala medier.

Lär dig mer om hur du planerar för ditt innehåll i sociala medier

5. Mätpunkter

Du kanske är fullt nöjd med att mäta gillanden, delningar, kommentarer osv, men dina chefer kommer att förvänta sig att du visar upp mätpunkter som är mer solida och affärsfokuserade än så. Därför måste du utgå från målet med närvaron i sociala kanaler, och ta fram dina mätpunkter utifrån det. Om det är försäljning som står i centrum så är det på det mätningen ska göras. Samma sak gäller för kännedom, rekrytering osv. Du måste ta fram mätpunkter som verkligen svarar på frågan om den gjorda investeringen betalar sig.

Frågan alla ställer – Hur ofta ska vi posta i sociala medier?

 

Det finns fler delar i en strategi för sociala medier, men dessa fem är en bra början. Om du tar fram en plan som adresserar de punkter jag har tagit upp så har du fått en plattform att utgå ifrån i ditt fortsatta arbete. Och du har en möjlighet att bygga en närvaro i sociala medier som kommer att generera verkligt värde över tid.

Vill du ha hjälp?

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

6 kommentarer på 5 punkter du måste ha med i din sociala medier-strategi

  1. Lisa Wouda säger:

    Det viktigaste för att lycka med en social medie-strategi är att lyssna till sin publiks behov. I vilken kanal befinner de sig och viktigast, vilket typ innehåll vill de konsumera, är saker som måste analyseras innan valet av kanal eller kontakyta kan göras.
    Att ha en strategi för sitt innehåll är viktigare än en strategi för kanalen i sig. Det är innehållet som fyller kanalen och finns ingen bakomliggande strategisk tanke kommer det inte vara varken relevant eller engagerande för rätt personer. Idag handlar det om att kommunicera varumärkens kommersiella intressen på åhörarnas villkor. En kanal utan innehållsstrategi blir mer eller mindre bara ett tomt skyltfönster. Det kanske skapar uppmärksamhet men det kommer inte föra kundresan framåt.

    • admin säger:

      Hej Lisa, tack för din kommentar. Det är viktigt att lyssna till sin publiks behov, det är därför jag tar upp målgrupp som en av mina punkter, men det finns andra faktorer som i lika hög grad avgör om en sociala medier-strategi blir framgångsrik. Några av dem är ordentliga processer, tydlig rollfördelning samt en ordentlig implementering. Och förstås de som jag tog upp i mitt inlägg – som på inget sätt var tänkt att vara heltäckande.
      Jag håller inte med dig om att det generellt går att säga ”att ha en strategi för innehåll är viktigare än en strategi för kanalen i sig”. Av flera skäl. För det första då generella uttalanden sällan fungerar i verkligheten. För det andra då det inte går att beskriva sociala medier som ”en kanal”. För det tredje då en innehållsstrategi skulle ha svårt att förhålla sig till i sociala medier viktiga frågor som interaktion, datainsamling och så vidare. Därmed inte sagt att det inte behövs en strategi för innehåll, eller att en strategi för sociala medier inte ska lägga vikt vid innehåll.

      • Lisa Wouda säger:

        Vad jag menar är att valet av kanal blir sekundärt när det finns en strategi för innehållet. Syftet med innehållet, vad man vill säga och vilka man vill nå leder en naturligt till den bäst lämpade kontaktytan.
        Det jag skulle vilja säga att du pratar om låter mer som en aktivering av strategin, där man omvandlar de övergripande budskapen och anpassar dem till valda kanaler. Håller verkligen med dig om att det är skillnad mellan innehållsstrategi och sociala medier-strategi när det kommer till distribution. Men inte att det skulle vara svårt att använda sin innehållsstrategi för sina sociala medier, det handlar om att anpassa kärnbudskapet till teman.
        Att skapa content för olika sociala medier kräver en annan kunskap om kanalen för att skapa engagemang.
        Min erfarenhet säger en av de övergripande faktorerna till att lyckas i sociala medier handlar om att översätta varumärket till en social persona och prata med sin publik därefter.

        • admin säger:

          Hej igen Lisa. Du diskuterar det här helt och hållet ur ett innehållsperspektiv vilket blir märkligt med tanke på att sociala medier är så mycket mer än enbart en kanal för distribution av innehåll. I min post tog jag upp fem saker jag tycker ska finnas med i en sociala medier-strategi. Det var långt ifrån en uttömmande beskrivning, men det som är otvetydigt är att det behövs en strategi för arbetet i sociala medier för att hantera t.ex interaktion, arbetsprocesser, ägandeskap och inte minst mätpunkter. Om du försöker få med allt detta i en innehållsstrategi så kommer den att bli alltför omfattande.

          • Lisa Wouda säger:

            Jag tycker inte alls att det är märkligt att diskutera sociala medier ur ett innehållsperspektiv. Självklart finns det ett syfte med att ha en strategi för kontaktytan i sig, säg exempelvis att använda twitter som en kanal för kundtjänst. Men utan en strategi för vad kanalen ska ha för innehåll kommer inget engagemang skapas, vilket jag tror är något de flesta vill ha ut av en kanal.
            Kort och gott, jag argumenterar inte för att du har fel i dina punkter ovan. Men jag anser att en strategi för innehållet är av så pass väsentlig vikt att den inte får glömmas bort.

          • admin säger:

            Jag håller med dig om att det måste finnas en strategi för innehåll i sociala medier. Men som jag konstaterat tidigare behövs det en strategi för sociala medier, då innehåll bara är en del av verksamheten där, och det inte fungerar att inordna sociala medier i en innehållsstrategi.

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.