Det blir dyrt att välja kanal först – Sätt en strategi

Att myndigheter spenderar miljoner på poddar som går dåligt beror på att de inte satt en ordentlig strategi utan gått raka vägen på kanalvalet

DN har tittat närmare på hur mycket statliga myndigheter har spenderat på poddar och vad de har fått ut av det. Totalt handlar det om miljontals kronor, men det mest iögonfallande exemplet är Naturvårdsverket. De la nästan en halv miljon på sammanlagt fyra poddavsnitt, som några tusen lyssnat på. Tanken svindlar hur det ens är möjligt att spendera så mycket på att få så litet, och med så dåligt resultat.

Utan att närmare känna till hur snacket gått på Naturvårdsverket och de andra myndigheterna tror jag mig ändå kunna förklara varför det har blivit så här. Och det blir i all sin enkelhet en djupare analys än kommunikationschefen på Naturvårdsverket levererar, enligt Expressen: ”Vi är inte riktigt nöjda. Vi skulle gärna se att fler personer lyssnade på poddarna för att vi skulle kunna säga att det är effektivt”

Här är några anledningar till varför det blivit så dyrt och gått så dåligt:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

 

1. Kanalval kommer först

Det är inte ovanligt att ett företag eller en organisation bestämmer sig för vilken kanal de ska kommunicera i, innan de tagit beslut om vad målet är eller målgruppen. Det var mycket vanligt när sociala medier dök upp (och sker nog fortfarande i bland) att man skapade konton där utan en tydlig strategi. Nu när poddar är i ropet är det många som hoppar på det utan att ha en klar bild av vad man vill åstadkomma.

Men när man väljer kanal först blir det lätt så att kostnaderna skenar iväg, eftersom det man inte har en plan vare sig för att producera effektivt, så man skapar innehåll som går att använda i flera kanaler, eller distribuera effektivt.

2. Bristande målgruppsanalys

Som det står i Expressen-artikeln jag länkar till här ovan: ”Ljudmediet växer för varje dag allra mest växer podlyssnadet. Störst är program som ”P3 Dokumentär”, ”Alex & Sigge” och ”Värvet” med hundratusentals lyssningar i veckan.”

Enligt Svenskarna och Internet 2018 lyssnar 51% av svenska folket på poddar. Det är så klart en arena som många företag och organisationer vill ta plats på. Men bara för att många svenskar vill lyssna på dokumentärer, kändisar mm betyder det inte per automatik att de vill lyssna på det en myndighet har att säga. Innan man bestämmer sig för att gå all-in på en dyrbar podd kan man börja med att ta reda på var målgruppen eventuellt vill ta del av det vi har att säga.

3. Börja enkelt

Om man nu gjort sin analys och kommer fram till att en podd är just det som behövs så kan det fortfarande vara bra att börja i lite mindre skala och testa sig fram. Att lägga över 100,000 kr per avsnitt är en rätt rejäl satsning – även om man räknar med startkostnader för att köpa utrustning. Jag känner till flera poddar som levererar jättebra innehåll och som kostar betydligt mindre än så att producera.

Det jag har hört och sett av t.ex Naturvårdsverkets upplägg känns också som en mycket ambitiös satsning, men är det verkligen rätt sätt att börja? Det låga lyssnandet är i mina ögon ett bevis på att man kanske skulle ha reflekterat några varv till kring vad målgruppen (vilken den nu än är) vill veta, och i vilka frågor de ser Naturvårdsverket som en trovärdig avsändare.

Att börja med en lite enklare produktion, kortare avsnitt och mer söka sig fram mot vad som fungerar bäst tror jag är en mycket bättre metod.

 

Vad du kan ta med dig

Oavsett om du arbetar på ett företag eller en organisation, oavsett om det är en stor eller liten verksamhet, oavsett om du jobbar med kommunikation eller marknadsföring så finns det en bra grundläggande regel att hålla sig till: Sätt en plan för ditt arbete som inte utgår från en kanal eller en enda aktivitet utan från de mål du har – som i sin tur utgår från affärs- eller verksamhetsmålen.

I den planen svarar du bl.a på frågor som Vem vill vi nå, med vilket budskap och i vilka kanaler. Och du baserar t.ex kanalval på en undersökning av din målgrupp kring vilka kanaler de använder och om de vill umgås med dig där.

Och istället för att skapa innehåll utifrån ett kanalval – vi ska göra podd – så producerar ni content som kan användas och anpassas i flera kanaler och medier.

 

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag jobbar på Brandmovers, en content marketing-byrå som kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Det blir dyrt att välja kanal först – Sätt en strategi

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.