Så dominant är mobilen i allt vi gör

Mobilens stora genomslag i alla delar av våra liv är något vi behöver ta till oss i ännu högre grad än vi gör idag. Här är lite färska insikter

Vi har i flera år talat om mobile first och vikten att förstå att mobilen är vår första och främsta skärm. Ändå tycks den kunskapen ha svårt att sätta sig, inte minst bland marknadsförare. Därför har jag samlat ihop lite intressanta resultat från färska undersökningar.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Med oss varje vaket ögonblick

En brittisk undersökning visar människor där i genomsnitt kollar sin smartphone var 12:e minut under den vakna delen av dygnet – vilket borde bli runt 80-90 gånger per dygn. En del av oss, jag själv inkluderad, gör det sannolikt oftare än så.

Runt 40% av vuxna kollar sin mobil inom fem minuter efter att de vaknat, en siffra som ökar till 65% för de under 35 år. Och nästan 40% av vuxna i undersökningen använder sin smartphone inom fem minuter innan de sover – även där stiger siffran till 60% för 35 år och yngre.

”Alla” har en

För ett par dagar sedan kom siffror för mobilanvändningen globalt under fjärde kvartalet 2018, från We Are Social. Så här ser det ut:

Enligt den har nästan 70% av världens befolkning tillgång till en mobil – och den totala mängden uppkopplingar överstiger antalet människor. I genomsnitt har vi nästan två mobiler per person.

I den här texten använder jag smartphone och mobil som synonyma begrepp, men det är förstås en stor skillnad på smartphones och så kallade feature phones (som är mer lika våra mobiler innan 2007). Smartphonen dominerar även globalt – 61% av de som har mobil har en smartphone, mot 36% som har enklare mobiler (resten är tablets, donglar osv).

Utifrån de här siffrorna kan vi konstatera att en stor majoritet av världens befolkning har mobiler – och i många delar av världen är det via en smartphone man använder nätet, aldrig via dator eller liknande.

Med den når vi nätet

Även i Sverige, där många har datorer och vi är uppkopplade både hemma och på jobbet är smartphonen det vi använder mest för att nå nätet. I årets Svenskarna och Internet kan vi se att smartphonen är det överlägset vanligaste sättet i nästan alla åldersgrupper:

I spannet 12-45 år ligger mobilen nästan uppe vid 100%. Från 46 sjunker den något, men det är först hos dem som är 76 eller äldre som datorn tar över.

Micro stunder

Att vi använder smartphones så mycket har förstås förändrat vårt sätt att surfa – så mycket att det idag inte går att tala om avstyckad tid där vi sitter framför en dator, vilket var vad surfandet gick ut på. Vi är på sätt och vis alltid uppkopplade, men den där titten var 12:e minut har gjort att vi mer ägnar oss åt att ha massor av microstunder på nätet – ett begrepp Google skapat (micro moments)

Vi använder våra smartphones för att lära oss, bli underhållna, utföra olika saker och så vidare. Detta är viktigt för oss som marknadsförare att tänka på, hur kan vårt innehåll passa in i en micro-stund?

Den insikt jag tar med mig från de här undersökningarna är att jag behöver lägga mer tid och kraft på att förstå vad som krävs för att lyckas nå fram till mina målgrupper via deras smartphones. Jag hoppas det är samma sak du tar med dig.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på Så dominant är mobilen i allt vi gör

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.