5 spaningar från Buzzsumos Content trends 2018-rapport

Vilka trender kan vi se kring innehåll för 2018. Buzzsumo levererar ett stort antal riktigt intressanta, och jag har valt ut fem av dem. Viktig läsning för ditt content marketing-arbete.

Buzzsumo har nyligen publicerat en stor undersökning om vilka innehållstrender de ser på nätet, fr.a i sociala medier men även kring sök mm. En mycket intressant rapport som är väl värd att ladda ned och titta närmare på.

Jag har plockat fem saker från rapporten som jag tycker alla företag och organisationer som arbetar med innehåll bör ha koll på. Här är de fem spaningarna:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

1. Det produceras allt mer innehåll, men konsumtionen minskar

Oavsett ämne eller bransch så produceras det mängder av innehåll, och det tar inte lång tid innan det finns mycket skrivet kring ett nytt ämne. Buzzsumo lyfter fram bitcoin som ett exempel och visar på antal artiklar om detta sedan början av 2015: 

I nuläget produceras det alltså 40,000 artiklar per vecka om bitcoin.

Detta betyder att det faktum att ditt företag skapar innehåll i sig inte är en konkurrensfördel, det gör sannolikt alla era konkurrenter också – i alla länder, på alla språk.

Vad du ska ta med dig: Du måste jobba med att skapa synlighet och genomslag för ditt innehåll. Produktion av innehåll är inte slutmålet

2. Sök går om socialt som viktigaste trafikkällan

Under de senaste åren har sociala medier stått för en allt större del av trafiken till våra sajter. Men nu vänder den siffran ned, av olika skäl, och det är åter sök som levererar mer trafik:

Sök är fortfarande ett av de främsta sätten vi har att skaffa information, och kommer att vara så en tid till innan röst- och bildsök tar över. Medan de sociala kanalerna av olika skäl inte har något intresse av att skicka trafik till våra sajter.

Vad du ska ta med dig: Det är fortfarande lika viktigt att jobba ordentligt med sökmotoroptimering (SEO) som någonsin. Och att förstå vad dina målgrupper söker på så du kan matcha ditt innehåll till det.

3. Vi delar mer privat – Dark social

Begreppet dark social täcker allt från e-post till messengerappar, och det är tydligt att detta mer privata delande är en trend av stora mått. Generellt går vi i t.ex sociala medier från synlighet till begränsad tillgänglighet, dvs vi delar inte lika öppet och brett som tidigare:

Här blir det intressant att reflektera kring vad vi kan göra för att underlätta privat delning. Det har gjorts försök med t.ex delningsknappar till WhatsApp på en del sajter, framöver kommer vi kanske att använda detta ytterligare och då för en mängd meddelande-appar.

Vad du ska ta med dig: Titta på hur trafiken ser ut till din sajt utifrån olika källor. Om du har en hög andel trafik under Direkt kan det vara ett tecken på att ditt innehåll delas via dark social. Och då bör du fundera på vad du kan göra för att underlätta detta ytterligare.

4. Vi hittar innehåll på flera olika ställen

Sök och socialt är fortfarande de två största källorna där vi hittar innehåll, men Buzzsumo visar tydligt att vi använder en rad andra plattformar också:

Analysen visar både hur många olika källor vi använder oss av och att beteendet är fragmenterat. Bara för att det dyker upp nya möjligheter, som meddelande-appar betyder det inte att vi helt överger gamla trotjänare som RSS eller att besöka webbplatser direkt.

Vad du ska ta med dig: Se till att kartlägga dina målgrupper även utifrån ett kanalperspektiv och förstå var de går för att hitta relevant innehåll.

5. Research och evergreen content ger mest länkar

Att få relevanta sajter att länka till din sajt är fortfarande viktigt ur ett sökperspektiv. Ändå konstaterar Buzzsumo i undersökningen att över 70% av allt innehåll som publiceras aldrig länkas till från en annan sajt. Detta bör alla marknadsförare ta allvarligt på.

De sajter som får länkar är de som upplevs som auktoriteter inom ett ämne, område osv. Buzzsumos data visar att det som ger länkar är undersökningar (research), referensinnehåll, innehåll med tydliga åsikter samt långt, djuplodande innehåll. Även s.k evergreen content – innehåll med lång livslängd som gärna svarar på grundläggande frågor ger länkar.

Vad du ska ta med dig: Länkar är fortfarande viktiga, så se till att du skapar innehåll som kan hjälpa dig få dem. Undersökningar, djuplodande innehåll, evergreen mm har ett värde på flera andra sätt också – det är väl värt att lägga resurser på att ta fram det.

 

Fem insikter kring innehållstrender som förhoppningsvis hjälper dig att skapa bättre innehåll. Har du frågor eller synpunkter, lämna en kommentar eller mejla.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på 5 spaningar från Buzzsumos Content trends 2018-rapport

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.