Tre tuffa insikter för företag om sociala medier 2018

Företag som vill lyckas med sociala medier måste förstå att nätverken är till för individer, att de måste anpassa sig samt att det sker snabba förändringar. Här förklarar jag varför

Som konsult och föreläsare träffar jag på många svenska företag – stora och små, från mindre orter och större, från både B2B och B2C – och utifrån dessa möten har jag lärt mig en del om hur många av dem ser på sociala medier. Det finns förstås en stor spridning, från många som är jätteduktiga på att arbeta i sociala kanaler till ett ännu större antal som fortfarande håller på att lära sig, och en del som ännu är i startgroparna.

Men oavsett hur långt de företag jag möter har kommit så upplever jag att det finns några grundläggande ”sanningar” kring sociala medier som lätt glöms bort eller som kanske inte ens finns på plats. Min poäng med att skriva den här artikeln är att påminna dig om dem, därför att det är viktigt att vi inte tappar bort de här insikterna.

Här har du dem:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Sociala medier är till för individer

Jag vet att detta är en självklarhet, men ändå glömmer många marknadsförare bort det när de jobbar med sociala medier. Vi tror att sociala medier-nätverken som Facebook, Instagram, LinkedIn mm har ett intresse för oss som företag – men det har de inte.

Orsaken är mycket enkel: Affärsmodellen alla sociala medier-kanaler arbetar utifrån är att få fler användare (individer) och att få dem att tillbringa så mycket tid som möjligt där (fokus på vad individer relaterar till) därför att då blir det lättare för dem att sälja annonser och annat till företag. Så visst, de är intresserade av företag, men bara i egenskapen av annonsköpare.

På samma sätt som Google försöker erbjuda den bästa sökupplevelsen för sina användare försöker Facebook erbjuda den bästa upplevelsen för sina användare. Allting som Facebook gör bör ses i det ljuset. Inte för att de älskar oss som tillbringar tid där, men för att det bara är så länge vi finns där som deras annonsaffär fungerar.

Orsaken till varför detta är viktigt att förstå ur ett företagsperspektiv är att vi inte kan räkna med att få någon hjälp från Facebook m.fl eller att de ska kratta manegen för oss på minsta sätt. Jag stöter ibland på marknadsförare som tycker att de borde få mer stöd från sociala medier-kanaler, eller att det borde vara självklart att allt innehåll de postar ska få stor synlighet. Men orsaken att det inte blir så är precis så här enkel – det är en enskilda användaren som står i fokus för nätverken, inte företag eller vad de publicerar.

 

Vi måste anpassa oss – inte mottagaren

Om vi tar min första poäng ett steg vidare så gäller samma logik för alla våra aktiviteter i sociala medier. Hårddraget skulle jag säga att en del företag arbetar med sociala medier på samma sätt som om de skulle kliva in i ditt vardagsrum och börja skrika på ett språk du över huvud taget inte förstod. Med andra ord, de tycker sig ha rätten att kliva in i ditt flöde på t.ex Facebook, prata om sådant som bara intresserar dem och dessutom göra det med interna uttryck och begrepp. Det är klart att ingen har lust att råka ut för något sådant, vare sig i vardagsrummet eller på sociala medier.

Så steg ett i en framgångsrik närvaro i sociala medier är att ta reda på vad våra målgrupper faktiskt är intresserade av och hur vi kan ta plats i deras flöden på ett sätt som skapar värde för dem.

Men för att kunna göra det måste vi frigöra oss från föreställningen att våra målgrupper ”borde” vara på ett visst sätt eller ”bara” är intresserade av vissa saker. En poäng som bl.a KIT har lyckats bevisa gång på gång är att vi kan vara intresserade av flera saker, och många gånger sådant som ligger bortom vår yrkesroll. Att t.ex som B2B-företag hävda att våra målgrupper inte är intresserade av ”lättviktiga” ämnen visar på en bristande insikt i hur vi människor fungerar.

Genom att undersöka vad våra målgrupper faktiskt bryr sig om – och i detta arbete segmentera noggrant eftersom detta kan brytas ned på många sätt – kan vi komma fram till teman och perspektiv som är relevanta för dem och där vi kan tillföra dimensioner som är relevanta.

Detta är dock bara den ena halvan av anpassning, den andra är svårare och mer komplex. Många företag är alltför upptagna med att tänka på vad de vill prata med sina målgrupper om i sociala medier, och inte alls intresserade av att ta reda på vad människorna i dessa målgrupper vill prata om. Den mest grundläggande formen av sådan brist på synkning är företag som inte svarar på kommentarer eller ens direkta frågor från användare. Men det existerar i många olika varianter – och de bottnar alla i en oförmåga att se sociala medier som en möjlighet till interaktion snarare än en enkelriktad marknadsföringskanal.

 

Ingenting vara för evigt – eller ens särskilt länge

I många företag har sociala medier en tydlig funktion som distributionskanal, det är där man lägger upp poster med de senaste marknadsbudskapen, kampanjerna och så vidare. För ett stort antal B2B-företag har de en ännu smalare funktion, de är en obligatorisk sista station i publiceringsarbetet från de egna kanalerna där syftet först och främst är att driva trafik tillbaka till en sajt eller liknande.

Problemet med dessa sätt att tänka är att de inte längre fungerar lika effektivt som tidigare, och en anledning till det är att sociala medier-nätverken hela tiden arbetar med att utveckla och anpassa sig för att locka användare och öka tiden vi spenderar där. En annan är att användarnas beteende också är i konstant förändring och utveckling.

Slutsatsen av detta för ett företag är att det blir viktigt att ha en strategi kring sociala medier som är både flexibel och lätt att anpassa. Det går inte att lägga fast kursen en gång för alla och sedan styra efter den under långa tidsperioder. Av två skäl – det kan leda till en minskad effektivitet på grund av förändringar och det leder till begränsade möjligheter att hela testa och experimentera.

Därför behöver företag ett arbetssätt kring sociala medier som tillåter både experiment och snabba kursändringar – utan att detta ska behöva dras i långbänk eller kräva stora justeringar i övrigt.

 

Jag är övertygad om att sociala medier har en viktig roll att spela för de flesta företag i olika delar av deras verksamhet, men det är viktigt att förstå hur de fungerar. Annars kan vi inte få ut det mesta och bästa av dem.

Så där har du mina tre grundläggande sanningar för företag kring sociala medier. Vad tycker du – håller du med eller finns det annat du skulle vilja lyfta fram?

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

4 kommentarer på Tre tuffa insikter för företag om sociala medier 2018

  1. Viktig artikel och jag upplever samma möjligheter och problem.
    Som just content consult är det kanske det viktigaste problemet att förstå att företaget inte vill, kan eller förstår att avsätta tid till denna typen av marknadsföring. I brist på kunskap eller förståelse om hur det fungerar finns ju vi som måste utbilda och engagera med siffror som pekar uppåt.

    • admin säger:

      Tack för intressanta reflektioner Michael. Jag är kanske lite mer positiv till företagens vilja och förståelse, men du har helt rätt i att det handlar om att utbilda och engagera

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.