Tillhör du dem som klagar på strategier, att de inte behövs eller hindrar? Då bör du fundera på om inte felet snarare är att du har tagit fram en dålig strategi.
Låter rubriken obegriplig? Vad jag menar är detta: Om du tycker att strategi är onödigt, eller inte hjälper dig så beror det inte på att det skulle vara något fel på strategi som verktyg – felet ligger hos dig eller de som är ansvariga för att ta fram strategier på ditt företag.
I grund och botten är tanken med att ha en strategi mycket enkel. Den är till för att hjälpa dig (ditt företag) att ta sig från punkt A till punkt B på ett effektivt sätt – och se till att ni kommer fram hela, rena och i bättre skick än era konkurrenter,
Om du inte har en strategi betyder det att du inte vet vilken väg som är bäst, att alla du jobbar med börjar söka sina egna vägar, och att dina konkurrenter hamnar långt framför dig.
Vem vill jobba på det sättet?
Ändå är kritik och invändningar mot att ha en strategi ett mycket vanligt tema, åtminstone inom marknadsföring och kommunikation.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Vilse på verkstan
Det vanligaste argumentet är att ”vi behöver ingen strategi, det är bara att köra” ofta följt av ”vi behöver mindre snack och mer verkstad”. Om du har sagt det själv någon gång kan det vara bra att veta att det inte finns någonting som säger att det tar lång tid att göra en strategi. Handlar det om marknadsföring så ta en timma och slå fast vilka ni vill nå fram till, vad de behöver, hur ert budskap ska se ut, vem som ska göra vad och var detta ska ske, samt hur ni ska mäta. Sedan är ni igång. Vartefter ni jobbar och lär er mer kan ni utveckla och förbättra strategin.
Den där timman kan vara den bästa investeringen ni gör.
Kreativ vinter
En annan vanlig invändning är att strategi är ett hinder för kreativitet. Helt fel igen. Det som hindrar kreativitet är ineffektiva processer och/eller hierarkiska organisationer. Om du vill säkra att din organisation verkligen arbetar med kreativitet, gör det till en del av strategin. Se till att det finns tid och möjligheter att vara kreativ, och fr.a en frihet att testa olika saker – det är en jättebra grogrund för kreativitet.
Om du invänder att en strategi sätter ramar för kreativiteten så gör den bara det genom att ställa tydliga krav på kopplingar till affärer och effektivitet. Om din marknadsföring inte har något med vad företaget gör eller kräver obegränsad budget så håller du nog egentligen på med något helt annat. Men det är fortfarande inte strategin som är problemet.
Vi lever i andra tider
En tredje och sista invändning är att strategier snabbt blir för gamla och därmed blir ett hinder för arbetet. Detta är helt rätt, om man har en föråldrad syn på hur en strategi ska fungera. Det finns inte heller här en regel som säger att strategier bara kan ses över en gång om året, eller inte får utvecklas genom ständigt lärande och förbättringar. Den verklighet de flesta av oss lever i, där digital utveckling sker snabbt och invanda mönster kastas omkull, kräver att vi hela tiden utvecklar och anpassar våra strategier.
Gör om, gör rätt
Om du tillhör dem som klagar på strategier eller tycker de inte tillför något så rekommenderar jag följande – ta en titt på de strategier du inte tycker fungerar och ställ dig frågan: Är den här möjligen konstruerad på ett sätt som gör det svårt att jobba utifrån den, är den onödigt lång eller innehåller onödigt komplicerade resonemang? Och titta även på hur ofta den ses över eller förändras.
Min kvalificerade gissning är att du snabbt kommer att inse att det är utformningen av och innehållet i just den strategin det är fel på. Och då hoppas jag att du inte bara gör någonting åt den strategin du har framför dig, utan även kommer ihåg detta nästa gång någon klagar över hur onödigt det är med strategier.
Det är bara onödigt med dåliga strategier.
Vill du bli bättre på strategi?
Här kan du läsa mer som du har nytta av för att bli bättre:
Sociala medier-strategi, 9 saker du ska tänka på
Checklista när du implementerar strategi
Därför misslyckas dina strategier (och vad du kan göra)
Håller du med mig om att strategier är viktiga och användbara, om de bara görs rätt? Eller har du en helt annan syn? Dela med dig i kommentarerna eller mejla mig.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta strategiskt med digital marknadsföring? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på Det är inte strategi det är fel på – det är dina strategier som är dåliga