Visuellt innehåll allt viktigare i sociala medier, del 5: Microcontent

På senare år har visuellt innehåll tagit allt större plats i sociala medier, och denna utveckling kommer att fortsätta. Det här är den femte posten i min serie om olika typer av visuellt innehåll som kan användas i sociala kanaler. Denna gång handlar det om microcontent.

Det finns flera anledningar till varför bilder och annat visuellt innehåll blir allt viktigare. En är fler och fler sociala medier-nätverk är bild- och filmbaserade, Instagram, Snapchat och Pinterest. En annan att även äldre sociala medier som Facebook, Twitter och LinkedIn, lägger större vikt vid visuellt innehåll än tidigare. Slutsatsen blir att utan bra visuellt innehåll blir det närmast omöjligt för ditt företag att få ett genomslag, oavsett vilken sociala medier-kanal ni vill använda.

En annan viktig faktor att hålla i minnet kring sociala medier är den logik som gällde för några år sedan – när det vanligaste syftet med poster för företag och organisationer var att få användaren att klicka på en länk och på så vis flytta över till den egna sajten – idag gäller i allt mindre utsträckning. Det klickas allt mindre och de sociala nätverken arbetar hårt på att få sina användare att stanna kvar där. Detta gör att vi allt oftare måste arbeta med innehåll som går att konsumera direkt i flödet på Facebook, Twitter eller Instagram.

Microcontent är ett sätt att adressera behovet av mer visuellt innehåll och att förmedla en poäng utan att tvinga användaren att klicka på en länk.

Här är några olika exempel på micro-content:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Mini-infografer

Infografer är ett populärt sätt att paketera och förmedla data. Nackdelen är dock att de lätt blir omfattande och därmed fungerar mindre bra i sociala medier. Istället för att enbart göra långa eller omfattande infografer som måste ses på din sajt eller laddas ned, bryt upp informationen i mindre bitar också. På så sätt får du två omgångar innehåll till priset för ett. En större infograf som den intresserade delen av din målgrupp kan besöka och mindre bitar som de som snabbt vill ta del av din data eller inte är lika intresserade kan ta del av.

Så här presenterade PostNord (transparens: jag arbetar där) resultat från sin stora översikt över e-handel Ebarometern:

ebarometern16

Ett annat exempel på en mini-infograf kommer från IGW:

mini-infographics-set-1-04

 

Teasers

Ett annat sätt du kan använda microcontent är för att väcka intresse kring något större du har gjort. Syftet är alltså att försöka övertyga mottagaren om att det är värt att ta sig till din sajt eller annan kanal för att ta del av ditt innehåll. Den gamla klick-logiken på ett sätt, men du ser till att det är mer visuellt attraktivt och att budskapet står för sig själv.

Här är ett exempel från Contentbyrån, som även har skrivit om microcontent:

fb_foretagsblogga

Ett annat exempel kommer från mig. Här var inte syftet att övertyga användaren om att besöka en specifik artikel, utan mer att skapa intresse för min sajt:

slutaskriktw

Den här bilden gjorde jag med hjälp av Buffers utmärkta verktyg Pablo, som är mycket lätt att använda.

Citat

En tredje typ av microcontent som fungerar bra är att skapa bilder med citat, visdomsord eller liknande. Antingen kloka saker du sagt själv eller som någon annan sagt. Det du ska ha i åtanke här är att välja citat som på något sätt kopplar till din verksamhet eller har med den poäng du vill göra. Annars blir det svårt för målgruppen att förstå och relatera till den. Här är ett exempel från Track Maven, där de citerar Joe Pulizzi från Content Marketing Institute:

joe-pulizzi-quote-cmworld-2016-twitter-graphic-768x437

Ett annat exempel kommer åter från mig. Om man inte kan hitta ett citat från någon annan som gör den poäng man vill får man säga det själv:

pengarisjön

Den här bilden är också gjord med Pablo.

Slutsatser

Genom att använda microcontent – oavsett om det är mini-infografer, teasers, citat eller andra former – så ökar dina möjligheter att få ett genomslag i sociala medier. Ditt innehåll blir både mer lätt att uppfatta och interagera med. Och du lyckas överföra din huvudpoäng i en post, tweet eller bild som finns i mottagarnas flöde utan att de behöver klicka sig bort.

En annan fördel med microcontent är att det är billigt att producera, och det kan göras inom ramen för din vanliga innehållsproduktion. Gör det till en del av din brief att det alltid ska tas fram en eller ett par bitar microcontent som kan användas i sociala medier. Det finns både gratisverktyg och billiga sätt att producera microcontent. På så sätt får du mer utdelning för din investering i innehåll utan att det kostar dig något mer.

Jag avslutar med en bild jag postade på Instagram för en tid sedan, även den ett exempel på microcontent. Den tog fem minuter att göra i Keynote (Powerpoint går lika bra):

 

microinsta

 

Har du frågor eller funderingar kring micro-content, eller sociala medier i allmänhet? Lämna en kommentar här nedan eller mejla mig.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med sociala medier eller content marketing? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt för mer information.

 

 

0 kommentarer på Visuellt innehåll allt viktigare i sociala medier, del 5: Microcontent

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.