Visuellt innehåll allt viktigare i sociala medier, del 6: Snapchat

Snapchat driver mycket av utvecklingen inom sociala medier idag, och har blivit en viktig påverkare av hur vi kommunicerar visuellt. Här får du tips och idéer kring hur du kan använda appen, och jag rekommenderar verkligen att du testar den.

I del sex av min serie om vikten av att använda visuellt innehåll i sociala medier har turen kommit till Snapchat. Ingen sociala medier-kanal har haft lika stor påverkan på utvecklingen på senare år som denna foto/filmapp. Snapchat har i hög grad förändrat hur vi ser på sociala medier och hur vi kommunicerar med varandra. Även om t.ex Instagram har funnits längre har Snapchat varit ännu viktigare i den förflyttning till visuellt innehåll som skett på senare år.

Det är framför allt två saker som Snapchat har fört in i vår sociala medier-tillvaro. Möjligheten att göra bilder mer personliga och intressanta med hjälp av filter. Och idéen att en post kan ha en begränsad livslängd. Den sista har sedan plockats upp av både Instagram och Facebook i form av Stories-funktioner. På det sättet har Facebook (som ju även äger Instagram) lyckats möta hotet från Snapchat och i viss mån avväpna det.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Det är dock viktigt att komma ihåg att även om Facebook/Instagram i hög grad stoppat den stora tillströmningen av nya användare till Snapchat så har appen fortfarande över 400 miljoner användare. Framför allt bland unga, under 30 och den är ännu mer dominerande bland de under 20. Enligt senaste Svenskarna och Internet använder 25% av svenskarna Snapchat, och bland flickor i gymnasieåldern använder 92% appen varje dag.

Som företag kan du organiskt använda fr.a två saker hos Snapchat – möjligheten att engagera en målgrupp genom att använda filter och möjligheten att nå en större målgrupp genom Story-funktionen:

Filter

Du aktiverar filter-funktionen genom att rikta kameran mot dig själv eller någon annan, och sedan trycka på näsan i bild. Varje dag finns ett antal filter att välja mellan – några är aktiva hela tiden, andra byts ut. Med en del filter kan du även byta plats på ansikten.

Filter har skapat en spännande möjlighet att kommunicera på ett skojigt och oväntat sätt. Du kan självklart använda Snapchat även utan dem, men jag rekommenderar dig verkligen att prova.

Så här kan det du se ut när man testar olika filter en lördag i mars:


Stories

När du har tagit en snap så väljer du vanligen vem du ska skicka det till, den ses alltså bara av de följare du väljer ut. Men om du vill få en bredare synlighet kan du välja att lägga till bilden/filmen i Min Story. Då kan den ses av alla som följer dig under 24 timmar.

Det finns ett antal företag och organisationer som har jobbat framgångsrikt med att just använda den funktionen. Några av mina favoriter är GE, NASA och ICC (International Cricket Council).

Här gör Bill Nye lite experiment för GE:

 

Och NASA kör från Internationella Rymdstationen:

Under senaste World Twenty 20 (en världsturnering i cricket) använde ICC Snapchat för att visa upp matcherna ur ett annat perspektiv:

Vad kan du använda Snapchat till?

Det finns flera olika typer av innehåll, eller vinklar på innehåll, som fungerar bra på Snapchat. Här är fem exempel:

Bakom kulisserna

Mycket av det innehåll vi producerar kan lätt bli lite formellt eller corporate. Därför kan det vara en bra idé att använda Snapchat för att förmedla en mänskligare sida av företaget eller verksamheten. Ett bra sätt att göra det är att visa upp vad som händer ”bakom kulisserna” en vanlig dag på företaget eller i samband med en händelse.

Event

Ett av de bästa tillfällena att använda Snapchat är i samband med konferenser, mässor och andra event för att fånga både talare och besökare och låta dem dela med sig av ett tips, en fråga eller liknande.

Berätta om en produkt eller en tjänst

Även om du inte kan sälja via Snapchat så kan du definitivt använda det för att visa upp dina produkter. Men gör det då på ett sätt som underhåller och engagerar, eftersom du måste få din målgrupp att minnas vad du sagt, inte bara agera.

Rekrytering

En sak som GE listat ut sedan länge är att rekrytering börjar långt innan din målgrupp börjar söka jobb eller nätverka. Mycket av deras innehåll på Snapchat och i andra kanaler riktar sig till skolbarn och ungdomar just för att tidigt börja bygga bilden av bolaget som bra för ingenjörer och andra med teknisk utbildning.

Storytelling

Berättande finns ju i allt vi gör, men du kan använda Snapchat för storytelling som är lite nischad och excentrisk. En möjlighet är att låta olika medarbetare skildra en vanlig dag på jobbet via Min Story, en annan att samla bild/film från olika medarbetares med ett gemensamt tema.

Varför du ska lära dig Snapchat

Det finns ett utbrett motstånd bland många över 35 att lära sig Snapchat, och till stor del har det med den unika användarupplevelse appen har. Den skiljer sig från alla andra sociala medier-kanaler och detta har gjort att den fr.a har blivit ungdomens kanal. En ytterligare orsak är att många, inte minst företag, kan ha svårt att se värdet med att investera i innehåll som är förgängligt – som inte finns kvar efter 24 timmar. Men inget av detta är anledning nog att inte lära sig appen – för de flesta företag är verkligheten den att en allt större andel av deras målgrupp kommer att vara inbitna Snapchat-anhängare inom ett par år.

Man vänjer sig vid använda gränssnittet, som med det mesta annat krävs bara träning. Och att innehållet har en begränsad livslängd är en sanning med modifikation – det går alldeles utmärkt att spara ned och använda det i andra kanaler och sammanhang. Som jag har gjort i den här posten t.ex.

Men den allra viktigaste orsaken till varför du ska lära dig Snapchat är det jag började med att skriva – att den driver så mycket av utveckling inom sociala medier idag. Det kan förstås bli så att Facebook/Instagrams ivriga kopierande av Snapchats innovationer tar död på dem, men jag tror inte det. Kanalen kommer att fortsätta växa, och ta med sig användarna på nya sätt att dela innehåll. Därför är det relevant för oss alla att lära oss hur Snapchat fungerar och hur vi kan använda dess möjligheter bäst.

Har du frågor eller funderingar kring Snapchat, lämna en kommentar eller mejla mig.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll i sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Visuellt innehåll allt viktigare i sociala medier, del 6: Snapchat

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.