Filmat innehåll i sociala medier har fått en helt annan betydelse dels genom att t.ex Facebook gör det lättare att använda, dels genom genombrottet för livestreaming. Om detta handlar den andra posten i min serie om visuellt innehåll i sociala medier.
Om du missade min första post om visuellt innehåll i sociala medier så hittar du den här. Där tar jag upp kortvideo, animerad film, intervjufilmer samt YouTubers.
Under lång tid var film i sociala medier närmast synonymt med att titta på YouTube eller länka till klipp som låg där. Och livestreaming var något som användes i begränsad skala via t.ex Bambuser, Men under de senaste åren har detta förändrats i grunden, och det finns några olika orsaker till detta:
Den första och viktigaste är att möjligheten att titta på film, klipp och streamad, har förbättrats rejält och detta framför allt i våra smartphones. Redan idag står video för mer än hälften av den globala datatrafiken i mobila nätverk och till 2020 tror man att den siffran ska ha ökat till 75%, enligt en undersökning från Cisco.
Som en konsekvens av detta, och för att konkurrera med Google/YouTube, har Facebook satsat mycket på att få en större andel av videotrafiken. Både i form av klipp som företag och enskilda lägger upp och som livestreaming.
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
Film på Facebook
Det jag tar upp under den här rubriken är förstås giltigt för andra sociala medier, men det går inte att komma ifrån att Facebook dominerar i den här världen.
Därför är det viktigt att ha några saker i åtanke när du som företag postar klipp på Facebook:
- Många, för att inte säga de allra flesta, kommer att titta på ditt klipp via en smartphone
- Ljudet på din film kommer bara att spelas upp om man klickar på den, och de allra flesta kommer bara att se den i sitt nyhetsflöde utan ljud. Det ska dock sägas att Facebook testar autostart med ljud
- Din film kommer att sätta igång automatiskt (autoplay)
Detta gör det svårt att lyckas genom att posta samma slags klipp som du skulle använda i traditionell, linjär TV – vad många av oss skulle kalla reklamfilm – eftersom de inte är gjorda för att ses vertikalt, kräver ljud och ofta är för långa.
Ett exempel på lyckad video-annonsering på Facebook givet de här förutsättningarna är Hotels.com och deras filmer med Captain Obvious:
Där traditionella reklamfilmer får allt svårare att nå fram på Facebook och i andra sociala medier blir istället de mer informella, lekfulla och ofta humoristiska filmerna framgångar. Och de har ofta en live-känsla över sig som rimmar väl med den andra stora utvecklingtrenden på Facebook:
Livestreaming
Om tidiga aktörer som Bambuser ofta hade tekniken emot sig när de erbjöd livestreaming så kom ett genombrott för ungefär två år sedan med först Meerkat och strax därpå Periscope som enkelt erbjöd möjligheten att sända live från mobilen. Av dessa två tog Persicope så småningom ledningen, mycket tack vare sin integration med Twitter (som även köpte upp den), och under det senaste året har fler och fler företag börjat använda Periscope. Här är en artikel om hur Länsförsäkringar använde appen under Almedalen 2015.
Så här såg det t.ex ut när jag och Joakim Arhammar unboxade vår bok Content marketing för alla på Periscope:
Men även om livestreaming tog fart rejält med Periscope så blev det verkligen ett genombrott när Facebook lanserade sin motsvarighet Facebook Live. Du har väl inte glömt bort Chewbacca Mom:
Den är ännu så länge en mest visade Facebook Live-videon med över 140 miljoner visningar.
Ett exempel på ett företag som använt Facebook Live med stor framgång är Tastemade, med sin serie Tiny Kitchen. Den började som förinspelad video, men har framgångsrikt flyttats över till livestreaming:
Bra att tänka på
Om du ska arbeta med film i sociala medier så tänk på det här:
Traditionella reklamfilmer som laddas upp från YouTube (eller direkt på t.ex Facebook) får allt mindre genomslag. Redan nu, och framför allt på sikt är det bättre att satsa på film som känns och är gjort för den sociala medier-kanal du använder.
Såväl Facebook som Twitter, LinkedIn och Pinterest stöder möjligheten att posta film direkt i nyhetsflödet.
Facebook och Twitter (via Periscope) gör det lätt att livestreama och du får ett större genomslag i de kanalerna när du gör det. Därför finns det all anledning att fundera på om ditt företag har aktiviteter som kan förstärkas eller utvecklas genom livestreaming. Några exempel på sådana är
- Event
- Konferenser
- Återkommande presentationer eller seminarier
- Expertintervjuer
Och du kan säkert komma på fler själv.
Nästa post
Jag kommer att återkomma till filmformaten igen, i en post om Instagram och Snapchat där film och bild alltmer växer samman. I nästa post i serien tänkte jag dock gå in på två typer av bilder jag gillar väldigt mycket – memes och GIFar.
Har du frågor eller funderingar om att använda film i sociala medier? Lämna en kommentar här nedan eller kontakt mig direkt.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med sociala medier generellt eller med innehåll för sociala medier. Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt för mer information.
0 kommentarer på Visuellt innehåll allt viktigare i sociala medier, del 2 – mer om film