Daily bits of – Utbilda dina kunder för bättre relationer

Utbildningsplattformen Daily bits of gör det enkelt för företag och andra att sprida kunskap enkelt i lagom stora doser. Och nu tar de även steget in på Facebooks Messenger. Jag tog kontakt med grundaren Niklas Laninge för att lära mer.

Inom content marketing talar vi ofta om värdet av att utbilda våra kunder, men det är sällan vi tar det så långt som att faktiskt sätta ihop kurser för dem. Att göra det är dock ett bra sätt att bygga både en relation och säkra en kontinuerlig kontakt.

En digital lösning som gör det möjligt att erbjuda micro kurser är Daily bits of. E-handelsprofilen Anton Johansson (@agaton) har kallat den Sveriges mest underskattade plattform för content marketing, och då måste man ju titta närmare på vad det handlar om.

Micro-kurser via mejl

Daily bits of startades av Niklas Laninge i april 2014, från början för att han ville skapa ett enkelt format för att få ut sina egnaNiklas Laninge kunskaper om psykologisk forskning inom kreativitet och beslutsfattande. Niklas är själv psykolog och håller mycket föreläsningar. Hans idé var att micro-kurser via mejl skulle öka kännedomen om honom vilket skulle leda till fler bokningar.

Snart fick han dock frågor från andra författare och konsulter som ville använda plattformen som ett sätt att marknadsföra sig. Och när Nordnets dåvarande PR-chef hörde av sig fattade Niklas att han hade nått stort på gång.

Idag betalar ca 50 företag en prenumerationsavgift för att publicera kurser på Daily bits of. Syftet för de flesta är att marknadsföra sig, de får “prata” med en potentiell kund via mejl 15 dagar i rad. Men t.ex Nordnet ser dock att deras kurs är så effektiv när det gäller att väcka intresse för sparande att de numera använder den i sin kundtjänst för kunder som inte riktigt kommit igång.

Plattformen har närmare 70 000 ”studenter” och kurser som skapats av bland annat Nordnet, Assessio, SBAB och av en hel del populärvetenskapliga författare. Ca 70 % av lektionerna blir lästa och endast 4% av studenterna hoppar av en kurs. Dessutom delas bra kurser av i snitt 15% av studenterna som går dem.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Dagliga lektioner på Facebook Messenger

Nytt sedan i höst är att man nu också kan gå kurserna via Facebook Messenger. Daily bits of har utvecklat en så kallad bot som fungerar som en digital lärare som ger dig dagliga lektioner och tips, rätt in i Messenger.

”Messenger närmar sig en miljard aktiva användare och dessa är dessutom extremt aktiva. För oss kändes det självklart att ta oss an bot-trenden och inom ett år så är jag helt övertygad om att majoriteten av våra användare går kurser via någon av våra botar för Messenger, Slack eller någon annan populär meddelandeplatform, säger Niklas.

Microkursen och så kallat ”portionsförpackat” lärande är relativt nytt men experter är eniga om att det är så här lärande måste se ut för att passa in i människors liv.

Bäst just nu går kurser som hjälper människor att jobba smartare. Här är några av de populäraste kurserna:

Fotografera med systemkamera 

Bättre möten nu 

Build your curiosity skills 

dailybitsof2

Två case

Nordnet bank

De letade efter en ny spännande kanal som främst kunde utbilda framtida kunder. Det vill säga de som ännu fattat vitsen med att spara i fonder och aktier. Resultatet blev en grundkurs i smart sparande skriven av dåvarande sparekonomen Günther Mårder. Idag har Nordnet Sverige och Norge publicerat sju kurser och hittills har närmare 10 000 personer lärt sig mer om sparande. Då varje kurs består av ca 20 korta lektioner så har det alltså skickats ut över 200 000 lektioner sedan starten vintern 2014, med en öppningsfrekvens på i snitt 68% och där endast 4% väljer att avsluta kursen i förtid.

Dan Ariely och Irrational labs

Beteendeekonomen, författaren och TED-talaren Dan Ariely ville hitta ett skalbart sätt att sälja in de tjänster som hans konsultbolag Irrational labs utför. De hjälper produktutvecklare och marknadsförare att använda fynd från forskningsfältet beteendeekonomi för att på så vis designa bättre produkter och kommunikation. Ämnet beteendeekonomi är stort och det krävs lite kunskap för att förstå hur man kan omsätta forskning till idéer. Dan ville därför ha någon typ av utbildning. Han visste dock att målgruppen var extremt upptagen, ett gäng som aldrig har tid att kolla på traditionell e-learning, än mindre läsa en bok.

Lösningen blev 20 korta och uppgiftsorienterade lektioner som man tog in dagligen under en månad. Under december gick närmare 4000 produktutvecklare, programmerare och designers kursen samtidigt. Testa kursen här.

 

Slutsatser

Det som jag tycker är intressant med Daily bits of är just det han själv lyfter fram – man får möjlighet att ”prata” regelbundet med en kund i flera dagar. Genom att dela upp innehållet i det man vill utbilda kring ökar inte bara möjligheten att leverera kunskap som faktiskt stannar kvar, du får en kontinuerlig kontakt med din målgrupp. Att Daily bits of nu även finns tillgängligt via Facebook Messenger gör plattformen ännu intressantare att följa.

 

Har du frågor eller funderingar kring utbildning av dina målgrupper, eller kring content marketing i allmänhet – lämna en kommentar här nedan eller kontakta mig direkt.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt för mer information.

0 kommentarer på Daily bits of – Utbilda dina kunder för bättre relationer

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.