Så kan du använda Periscope

Periscope – appen som du kan sända video live med – gör det möjligt att nå en betydligt större publik. Ett konkret exempel är Länsförsäkringar, som tredubblade publiken på ett event i somras. Jag bad Cecilia Winter på Länsförsäkringar att berätta mer och även ge lite tips på hur man kan komma igång.

Periscope är en app som du kan använda för att sända video live från din mobil. Den köptes av Twitter i början på året, vilket gör att du kan signalera till alla dina följare på Twitter när du sänder live. Möjligheten att sända live har länge varit eftertraktat i digitala och sociala sammanhang, men det har varit krångligt och problematiskt av flera skäl. Dels har tekniken varit svåranvändbar, dels har sändningskvaliteten ofta varit dålig på grund av begränsningar i nätverk. När hastigheten och pålitlighet ökat de senaste åren har möjligheterna förbättrats rejält. Och nu med appar som Periscope har även användarupplevelsen blivit mycket bättre.

Så här fungerar Periscope

Kort beskrivet fungerar Periscope så här: Du laddar ned appen till din mobil (finns för både iOS och Android), loggar in med t.ex ditt Twitterkonto, och kan sedan börja sända. Dina följare på Periscope får besked via appen, och du kan tipsa dina följare på Twitter om att du nu är live. När sändningen är färdig kan de som eventuellt missade den se en repris i upp till ett dygn efteråt. Sändningen sparas på din telefon så du kan använda den igen som en video.

The Verge har gjort den här filmen som visar hur Periscope fungerar:

Och här hittar du en detaljerad beskrivning av hur Periscope fungerar om du hellre vill läsa.

Länsförsäkringar testar

Några som använt Periscope i sin kommunikation är Länsförsäkringar. Här berättar Cecilia Winter, som är innehållsansvarig för deras digitala kanaler, om vad de gjorde och hur det gick: Cia o Semlo beskuren (2)

Hur kom ni på idén? Varför ville ni testa Periscope?

– 
Vi arrangerade ett seminarium i Almedalen om tjänstepension och hade fått ihop en otroligt bra panel med bland andra Annika Strandhäll, socialförsäkringsminister. Vi visste att det skulle bli en bra debatt om en viktigt ämne, men vi vet också hur svårt det är att locka publik i den oerhört stora konkurrensen under Almedalen.  Projektledaren hade inte planerat att live-sända eller filma och bekymrade sig mer och mer hur vi skulle få upp åhörarantalet. Jag hade kollat in Periscope för egen del och hade fastnat för enkelheten i appen. Jag var nyfiken och ville testa genomslaget med just den här tjänsten.

Varför just Periscope istället för konkurrenten Meerkat eller mer etablerad streamingteknik?


– Fördelen med Periscope jämfört med Merkaat är att live-streamen sparas i 24 timmar, vilket gör att fler kan hinna se sändningen. Kopplingen till Twitter var också en faktor – för att skapa ett konto på Periscope var det bara att logga in via Länsförsäkringars Twitterkonto. Bild, text och andra inställningar från ditt Twitterkonto kommer då automatiskt till Periscope och sen var vi igång. Kopplingen till Twitter är en fördel även för att följare får push-notiser när en live-sändning startar. Det ökade chanserna för oss att sändningen av seminariet skulle bli uppmärksammat.

Var det lätt att använda den?

– Kan knappast bli lättare. Några enkla knapptryckningar, du sätter en rubrik och sen är du igång..

Behövde ni utbilda er målgrupp för att de skulle ladda ned appen? Hur gjorde ni i så fall det?

– I och med vi själva gjorde ett test där och då så gick vi inte ut i förväg med att vi skulle sända. Därför blev vi glatt överraskade av den höga tittarsiffran, eftersom appen också var ganska nyligen lanserad. Kanske är Almedalens snittbesökare tidiga med att ta till sig den här typen av tjänster.

Vad blev resultatet? Är ni nöjda? Fick ni några reaktioner?

– Tre gånger så många följde vårt seminarium om tjänstepension via Periscope än de som faktiskt satt i lokalen, så vi var väldigt nöjda. De flesta meddelanden på chatten var i stil med ”Heja Länsförsäkringar!”  Det var också kul att Internetworld uppmärksammade att vi sände vilket resulterade i en artikel. För vår pressansvariga var sändningen dessutom en gudagåva när hon skulle skriva en sammanfattning av vad som sas, en oväntad bonus för henne.

Kombinerade ni sändningen med möjlighet att ställa frågor mm?

– Inte den här gången, paneldebatten och moderatorn var förberedda att ta emot frågor via en hashtagg på Twitter. Vi var Periscope-nybörjare så chattfunktionen hade vi inte riktigt fått kläm på. Vi har lärt oss att vi bestämmer oss innan sändning hur vi ska göra med frågor, och säger det inledningsvis om vi hanterar dem i sändning, i slutet på sändningen eller på annat sätt. Som sagt, detta var ett första test!

Tänker ni använda Periscope vid fler tillfällen? Har ni redan gjort det
?

– Vi har använt den några gånger sedan dess. Inledningsvis har vi bestämt oss för att använda Periscope för att lyfta fram en av våra talespersoner, chefekonom Anna Öster. Hon delar med sig av korta ekonomiska analyser, till exempel när Riksbanken beslutar om räntan. Senaste sändningen handlade om regeringens höstbudget. Vår privatekonom Elisabeth Hedmark ”debuterade” på Periscope i samband med höstbudgeten, och hennes perspektiv var vad budgetförslaget innebär för hushållen. Vi är däremot ännu inte lika strukturerade som Dagens industri som verkligen etablerat sin sändning ”Börsen på 3 min” . Men det är också lite charmen med live – när det finns något att kommentera så kan vi snabbt komma ut med vår syn på saken och relevanta tips. Det här är en bra kanal att komma nära kunderna, väldigt socialt och ”rakt på”.

Några nackdelar du/ni stött på?

– Chattfunktionen är bra för att möjliggöra interaktivitet, det bygger dock på att du filmar själv och ser de frågor som kommer – alternativt att den som filmar fångar upp dem. Men i live-sändning kan det vara svårt att avbryta den som pratar  eller komma ihåg de frågor som ställs. Det beror lite på vilket format du har. Vår lösning har varit att hänvisa till Länsförsäkringars eller vår talespersons eget twitterkonto för efterföljande frågor. Tanken med Periscope är att vara social och kunna interagera, men det behöver inte hindra dig från att testa tycker jag, bara man är medveten om att det är en förväntan från de som följer din sändning.

Något annat du lagt märke till med Periscope?

– På startsidan i appen finns en karta och där kan du se alla pågående livesändningar runt om i världen. Du kan följa konton och få notisar om när de går live. De som följer sändningen kan klicka på skärmen för att visa sin uppskattning, det syns som hjärtan som flyter upp på skärmen under sändningen. Om du dubbelklickar på din skärm under sändning så byter du till ”selfie-mode”. Det kan du använda om du filmar dig själv, eller om du vill alternera under sändningen genom att kommentara det som händer eller öppna för frågor.

När någon  ansluter till sändningen syns deras kontonamn på skärmen. Efter avslutad sändning kan du se i en lista både vilka som tittat live och vilka repristittare du har under de 24 timmar som sändningen ligger kvar.

Det finns ett val efter avslutad sändning att spara ner filmen till mobilen eller plattan, så du kan dela den vidare i andra kanaler. Som företag kan det dock se lite oproffsigt ut, det stående formatet är inte så snyggt att återanvända på andra plattformar, som till exempel webbplatsen.

Precis som andra sociala medier finns Periscope tillgängligt i hela världen. Om du vill nå ut till flera kan det vara bra att använda engelska.


Till sist, kan du ge tre konkreta tips till någon som vill börja med Periscope.

  • Ställ in mobilen på ”stör ej” innan du börjar sända
  • Sätt en bra rubrik på sändningen, fundera gärna på ett återkommande format
  • Sätt förväntningarna rätt för tittarna, om det är möjligt med interaktion eller om ni fångar upp frågor på annat sätt

 

Så långt Cecilia. Meerkat som jag frågade om har alltså ungefär samma funktionalitet som Persicope. Den kom något tidigare, men integrationen med Twitter har gjort att Persicope syns mer.

Vad du kan ta med dig

Det är det framför allt det faktum att man kan nå fler som jag tycker är värt att lyfta fram. Som Cecilia Winter berättar fick Länsförsäkringar tre gånger så många som tog del av seminariet än om de bara hade kört på plats i Almedalen. Detta är en situation många företag och organisationer kan känna igen sig i, man skapar spännande och relevanta möten och events, men av den målgrupp man vänder sig till kan bara ett begränsat antal få plats på grund av lokalens storlek eller för att de bor för långt bort. Live-twittrandet har ökat snabbt på senare år, men Periscope skapar förutsättningar för helt andra upplevelser.

Det ska bli spännande att se hur Länsförsäkringar och andra organisationer väljer att utnyttja Periscope framöver. Till dess ett stort tack till Cecilia för att hon delade med sig av sina erfarenheter och tips.

 

Har du frågor kring Periscope, eller sociala medier i allmänhet, lämna en kommentar här nedan. Eller mejla mig om du föredrar det. Och om du vill ha hjälp med att sätta igång eller utveckla ditt företags närvaro i sociala medier, så välkommen att höra av dig. Jag håller regelbundet inspirationsföreläsningar och workshops om detta för företag.

6 kommentarer på Så kan du använda Periscope

  1. Pingback: ando

    • Pingback: admin

    • Pingback: Maya

      • Pingback: admin

  2. Pingback: Paulina

    • Pingback: admin

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.