Varför vi använder Facebook-grupper? 10 orsaker

Om du ska starta eller driva en framgångsrik grupp Facebook behöver du veta varför människor använder grupper. Här är tio orsaker.

Många företag och organisationer funderar på att starta en Facebook-grupp eller har redan gjort. Jag har tidigare skrivit om varför det kan vara ett bra sätt att nå fram till en målgrupp.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

I det här sammanhanget är det intressant att titta lite närmare på varför vi som användare går med i en grupp, på Facebook eller i andra sammanhang. En framgångsrik grupp bygger ofta på en eller flera av de här anledningarna – det går bättre att bygga en grupp utifrån intressen, sakfrågor mm än att göra det utifrån ett varumärke eller en produkt.

Kunskapen om de bakomliggande orsakerna gör det lättare att förstå hur du behöver arbeta med gruppen för att göra din framgångsrik och växande. Ju bredare intresse, desto större grupp – vilket är en annan faktor du bör fundera på. Vill du skapa en stor grupp med låga trösklar för att vara med eller en mer nischad, som därför kommer att vara mindre?

Jag har valt ut 10 anledningar, som jag tycker är viktiga:

1. Information

Vi går med i grupper för att dela med oss av information och nyheter kring ämnen vi är mycket intresserade av. Och för att ta del av information och nyheter inom de områdena.

Detta är en anledning att t.ex lokala geografiska grupper är så populära på Facebook – både de som handlar om vad som händer i ett område nu och de som vänder sig till någon som växte upp i ett visst område.

2. Intressen

Vi är medlemmar i grupper som byggs upp kring sådant vi är intresserade av. Detta är en självklarhet, men viktigt att komma ihåg därför att det numera finns grupper kring nästan vad som helst. Oavsett om det är sporter, underhållning, sakfrågor, nostalgi, hantverk mm så är chansen stor att det finns en grupp för det. Eller att det går att bygga en grupp kring ämnet.

3. Kontakter

En mycket grundläggande orsak till varför vi är med i grupper är för att få kontakt med andra som delar våra intressen, åsikter eller annat. Vi söker nya bekantskaper inom områden som är viktiga för oss.

Vi går även med i grupper gör för att upprätthålla eller återknyta kontakten med familjen, vänner och bekanta.

4. Uttrycka åsikter

Vi går inte bara med i grupper som bildats kring frågor och ämnen vi är intresserade av, vi gör det även för att vi vill dela med oss av de starka åsikter vi har. Och det kan gälla nästan vilket ämne som helst. Grupper av likasinnande (och ibland motståndare) fyller en viktig roll, för att där kan vi diskutera med andra som delar våra åsikter eller som kan ge oss andra perspektiv.

5. Inspiration

Att bli inspirerad och engagerad är viktigt för de flesta människor. Vi söker ofta inspiration i grupper och sammanhang som är viktiga för oss.

Lika viktigt är att vi söker efter grupper där vi kan dela med oss av det som inspirerar och engagerar oss.

6. Hålla sig uppdaterad

Vad har hänt inom de områden vi bryr oss om? Att vara medlem i en grupp skapad kring ett ämne eller område kan vara det bästa sättet att hålla sig uppdaterad. Du får tillgång till kunskap från flera håll.

7. Samarbeta

På många arbetsplatser och inom yrken/kompetenser startas det ofta grupper för att enkelt kunna hålla kontakten och utbyta information.

8. Skapa kännedom

Vi vill gärna sprida kunskap och skapa intresse kring frågor och ämnen som vi känner starkt för. Detta betyder att vi inte bara går med i grupper bestående av andra som bryr sig mycket om en fråga, utan även grupper med meningsmotståndare.

9. Organisera

Grupper är ett praktiskt sätt att organisera olika aktiviteter, målgruppen finns redan samlad och den är intresserad. Här blir gruppen även en viktig brygga mellan den digitala världen och den fysiska.

10. Erbjudanden

Vi är gärna med i grupper där vi kan byta eller köpa/sälja olika saker. Även grupper där man kan skänka eller ta emot saker går bra. I den här sortens grupper blandas vår önskan om att göra fynd eller bra affärer med en sida där vi vill hjälpa andra.

 

När du startar eller utvecklar din Facebook-grupp är det bra att reflektera kring vilka av de här anledningarna som kan få människor att vilja vara med i just din grupp. Och hur du utifrån den insikten bör arbeta med gruppen, kring innehåll, aktiviteter osv.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

Photo by Paul Hanaoka on Unsplash

0 kommentarer på Varför vi använder Facebook-grupper? 10 orsaker

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.