Utgå inte från att sociala medier fungerar på samma sätt världen över som de gör där du bor. Företag och organisationer som använder olika plattformar måste ha koll på dem ur ett globalt perspektiv.
När vi tänker på vilka sociala medier som finns hur de används är det lätt att utgå från vad som gäller i vår närmaste omgivning. Både när det gäller plattformar och beteende. Men det finns en klar fara i att göra så – sociala medier är i högsta grad globala företeelser, men det betyder inte att de ses eller används på samma sätt världen över.
Eller sagt på ett annat sätt: Din uppfattning om hur sociala medier fungerar, vilka som använder olika plattformar och så vidare kan utgå från vad du ser i din närhet och i din egen användning.
Ifall du jobbar på ett företag som använder sociala medier gentemot en global eller internationell publik – oavsett om det är kunder, medarbetare, opinionsbildare eller andra aktörer ni vill nå – så är det väl värt att undersöka vilka som använder de olika plattformarna och i vilka syften i olika delar av världen. Det här är viktigt oavsett om du jobbar med B2C eller B2B (eller för en organisation) – vilka plattformar som fungerar bäst för att nå de som är viktiga för dig är långt från givet.
Jag vill gärna hjälpa dig att komma igång, så här har du lite globala siffror för sex av de främsta nätverken på hösten 2021:
Facebook är fortfarande världens klart största sociala medier-nätverk, med runt 2,9 miljarder aktiva användare varje månad.
Användarna finns över hela världen, och den främsta ökningen sker i länder där Facebook är om inte nytt så fortfarande spännande. Det betyder att den stagnation bland yngre man ofta talar om i Sverige och andra mogna marknader inte gäller i andra delar av världen. Detta reflekterar även åldersgenomslaget – på mogna marknader sker tillväxten bland de som är över 55 år, men totalt sett är de flesta av Facebooks användare mellan 18-44 år. De finns en viss övervikt för män bland användarna.
Tänk på: Facebook är ett verkligt globalt nätverk, men en stor mängd dagliga och månatliga användare. Beroende på var din målgrupp finns kan det finnas fler aktiva yngre eller äldre användare.
YouTube
YouTube är precis som Facebok en enorm plattform, och dessutom världens nästa största sökmotor efter ägaren Google. De aktiva användarna på månadsbasis är runt 2,3 miljarder. Till YouTube går vi både för att bli underhållna och för att lära oss.
Användarna finns över hela världen, och ökningen sker i de flesta målgrupper. Den största gruppen är mellan 18-35 år, men många börjar använda YouTube långt tidigare och det finns många användare över 55 år. Det är fler män än kvinnor bland användarna.
Tänk på: YouTube är också ett verkligt globalt nätverk, men en stor mängd dagliga och månatliga användare. Det är en stor spridning åldersmässigt bland användarna världen runt.
Instagram har haft en snabb tillväxt under flera år och har nu runt 1,4 miljarder aktiva användare varje månad.
Precis som Facebook och YouTube finns användarna över hela världen. Det är även en plattform där användarna lägger mycket tid. Händelser/Stories har ökat på intresset för Instagram.
Majoriteten av användare är under 35 år, men Instagram växer snabbt i åldersgrupperna ovanför. Det är fler kvinnor än män bland användarna.
Tänk på: Instagram är ett verkligt globalt nätverk, men en stor mängd dagliga och månatliga användare. Än så länge är det lättare att hitta användare under 35, men på mogna marknader förändras detta snabbt.
TikTok
TikTok har på bara några år haft en enastående utveckling. Appen har laddats ned mer än 2,6 miljarder gånger, och under 2021 sprängdes miljardgränsen för aktiva användare varje månad. Mer än en miljard aktiva användare per månad med andra ord – en siffra de andra plattformarna fick kämpa längre för att uppnå.
Användarna av TikTok finns i de flesta delar av världen. Idag är runt hälften under 30 år, och många betydligt yngre än så. Men allt fler personer i högre åldrar skaffar och använder TikTok. Totalt sett är det något fler män än kvinnor bland användarna.
Tänk på: Instagram är ett verkligt globalt nätverk, men en stor mängd dagliga och månatliga användare. Än så länge är det lättare att hitta användare under 35, men på mogna marknader förändras detta snabbt.
Till skillnad från de plattformar jag gått igenom hittills är Twitter inte lika stort över hela världen. Det finns säkert användare i många länder, men det globala genomslaget är inte lika stort. Istället finns Twitter 436 miljoner aktiva användare på månadsbasis framför allt i vissa delar av världen. Som Nordamerika, Storbritannien, Brasilien, Japan samt delar av Mellanöstern.
För många svenskar är det en överraskning att medelåldern bland Twitteranvändare är rätt låg – över 60% av användarna är under 35 år. Detta för att många använder Twitter kring intressen och för att interagera med sina idoler. Däremot är det nog ingen överraskning att 70% av användarna globalt är män.
Tänk på: Twitter är en stark plattform på vissa marknader, men det är viktigt att analysera om det är marknader som är viktiga för dig.
LinkedIn har 770 miljoner användare totalt (alltså inte aktiva per månad, vilket är en viktig skillnad). Närvaron finns i många delar av världen och främst i åldrarna 30-55 år. Det finns fler män än kvinnor där.
Som det enda nätverket med fokus på yrkeslivet är LinkedIn förstås en viktig affärsplattform för B2B-företag och av stort intresse för övriga företag och organisationer. En sak som är viktig att förstå med LinkedIn är att närvaron är mer baserad på yrkesroll än på geografi eller ålder. ’
Tänk på: Undersök hur väl använt LinkedIn är på de marknader du är intresserad av. Stora delar av Europa, Nord- och Sydamerika samt vissa delar av Asien fungerar bra, andra kan vara mer tveksamma.
Du kan läsa mer om användningen av LinkedIn i Sverige och globalt här.
Men de andra då?
Det finns förstås betydligt fler sociala medier-nätverk än de här sex, och inte minst ifall du vill nå den kinesiska marknaden är det helt andra plattformar som är centrala. Jag rekommenderar varmt att du tar dig en titt på de utmärkta rapporterna som finns kostnadsfritt på Datareportal. Här är deras senaste översikt av de olika plattformarnas användning för Oktober 2021:
Vad du ska ta med dig
Här är några viktiga insikter jag tycker du ska ta med dig:
- Se inte sociala medier som ett enhetligt begrepp, vare sig i Sverige eller globalt. Det finns stora skillnader mellan de olika plattformarna världen runt, både kring användare och beteenden.
- Utgå aldrig från att andra människor och marknader beter sig som du och dina kontaker gör.
- Analysera de marknader du vill nå fram till och ta reda på vilka plattformar som fungerar bäst där.
- Tänk på att i många delar av världen får människor tillgång till sociala medier först nu, och det är dem de stora plattformarna fokuserar på.
- Håll dig uppdaterad om hur utvecklingen och användningen ser ut, genom att t.ex ta del av Datareportals rapporter
Behöver du hjälp att komma igång?
Om du vill veta mer om hur sociala medier fungerar i olika länder, och vill få hjälp med att undersöka olika marknader mer – hör av dig! Jag kan hjälpa er, med allt från utbildning till genomförande.
Hör av dig till mig på mejl så kan vi prata mer om vad ni vill åstadkomma. Du hittar mig även på LinkedIn.
0 kommentarer på Sociala medier i ett globalt perspektiv