20 tips när du har svårt att komma på content

Kör du ofta fast i att det är svårt att göra innehåll? Vägrar idéerna att dyka upp när du som bäst behöver göra mer för din content marketing? Här har du 20 tips, både mer långsiktiga och livräddaren i ögonblicket som kan hjälpa dig

För många marknadsförare är det ett ständigt återkommande problem att få fram idéer för innehåll. Det här leder både till stress och svårigheter att få ett jämnt flöde i innehållsproduktionen – samt att det innehåll som tas fram kan vara svagt eller irrelevant.

Om du känner igen dig i den här beskrivningen så har jag totalt 20 tips som jag gärna vill dela med mig av till dig. De har alltid fungerat bra för mig. Några av dem är mer övergripande, de flesta är mycket konkreta.

Tre tips om planering

Det bästa sättet att komma tillrätta med idétorka och contentkramp är att lägga tid på att planera vilket innehåll som ska tas fram. Här har jag tre tips som verkligen kan hjälpa dig på lång sikt:

1. Gör en innehållsplan för året, där du tar med viktiga händelser, datum som har betydelse, lanseringar och annat. Då får du en överblick över vad som måste produceras under året, och när. Den kunskapen kan du använda till att ta fram konkreta innehållsidéer.

2. Skapa ett redaktionsråd eller liknande med medlemmar från olika avdelningar och enheter. De kan både hjälpa dig med övergripande tips på vad som är viktigt att skapa innehåll kring, och med konkreta idéer och uppslag.

3. Håll koll på dina egna idéer. De flesta av mina innehållsidéer kommer inte när jag sitter och stirrar in i en skärm, utan när jag gör något helt annat. Tack vare en app som jag har tillgång till på alla mina enheter kan jag snabbt anteckna vad jag kommit på och sedan utveckla den när jag har möjlighet.

De här tre råden kan hjälpa dig på längre sikt, men om du sitter där och behöver komma på något snabbt då är de till mindre hjälp. Så därför är det dags för de riktiga livräddarna, de som löser problemet med det samma.

17 konkreta tips

 

1. Kolla vad kunderna frågar om:  Vilka frågor ställer de på er sajt, i sociala medier, till kundtjänsten osv. Den bästa sortens innehåll är det som svarar på riktiga frågor från målgruppen.

2. Prata med dina kollegor: Förutom att de som jobbar som säljare eller med produkterna ofta får höra vad kunder vill veta mer om så kan de ha egna idéer för innehåll som skapar värde.

3. Ta upp något som händer  dina kunders liv eller verksamhet: Ifall det finns en naturlig koppling till det ditt företag erbjuder så har du en bra ingång där.

4. Gör en  undersökning av relevanta nyckelord, med t.ex Google Ads: Ord med stor sökvolym är definitivt något du vill göra innehåll kring.

5. Vinkla om innehåll som gått bra tidigare: Kolla datan från dina olika kanaler och medier för att hitta det som väckt störst intresse, och hitta sedan en ny tvist eller ingång till det.

6 Undersök vad konkurrenter gör content om: Det kan vara ett ämne du har missat eller där ni har en annan lösning.  Låt dem inte äga området utan konkurrens.

7. Byt format på något du redan har gjort: Du kan göra en video av en text, eller en text av ett poddavsnitt, Och du har garanterat inte gjort ett bildspel eller infografik.

8 Borra djupare i ett ämne: Mycket content skrapar bara på ytan, genom att gå mer på djupet ger du mer värde till dina mottagare.

9. Koppla ditt budskap till något aktuellt: Det kan till exempel vara en högtid eller en årstid, eller varför inte en konkret dag eller händelse. Dina kunder är redan där i tankarna, så hitta en koppling.

10. Kolla vad som diskuteras i sociala medier: Jag fick idén till den här artikeln efter att ha läst en post på LinkedIn. Och glöm inte kommentarerna, många delar med sig av verkliga utmaningar där.

11. Besök en relevant grupp på Facebook eller LinkedIn: Du kan få en bra idé när du läser om vad som diskuteras där.

12. Ge din syn på en fråga eller ämne som du vet din målgrupp pratar om: Allra helst om du kan tillföra ett perspektiv eller kunskaper som inte varit uppe tidigare.

13. Berätta hur något har förändrats eller utvecklats: Genom att sätta din lösning i en kontext skapar du intresse och delar kunskap.

14. Dela en framgång eller motgång: Berätta om något bra eller mindre bra som hänt ditt företag och koppla det till något din målgrupp bryr sig om.

15. Berätta om saker dina kunder ska undvika: Du kan t.ex vända på innehåll som tipsar, och säga vad de inte ska göra.

16 Hitta lite statistik som du kan utgå ifrån: En bra bit data ger dig en trovärdig utgångspunkt för ditt innehåll.

17. Använd Googles automatiska kompletteringar på sökresultat: De bygger på verkliga sök och kan ge.

Tänk på det här

En orsak till varför vi har svårt att komma på idéer för content kan vara att vi ställer för höga krav på innehållet. Det ska vara en helt ny idé, som tacklar något som inte sagts tidigare och gör ett oerhört intryck på mottagaren. Det är förstås bra att ta fram sånt innehåll också, men det ska inte vara majoriteten av vad du producerar. Tvärtom. Det mesta du tar fram ska vara varianter på ett tema, olika sätt att säga samma sak – därför att det i slutändan ska övertyga någon att köpa från ditt företag eller vilja ha en direkt kontakt med er. För att lyckas med det behöver du vara konsekvent i det du säger och inte variera dina budskap för mycket.

Och det är därför de allra flesta av de tips jag har gett dig här just är till för att kunna skapa  variationer på ett tema.

 

Vill du ha hjälp att komma igång?

Även med här tipsen och din egen kunskap kan det vara svårt att få ordning på innehållsproduktionen. Då kan det vara bra med lite hjälp från utsidan. Jag har stor erfarenhet av att hjälpa fr.a B2B-företag att skapa värdefullt och användbart innehåll.  Utifrån det kan jag hjälpa dig att få en bra start på ditt nya arbete.

Hör av dig till mig på mejl så kan vi prata mer om vad ni vill åstadkomma. Du hittar mig även på LinkedIn.

0 kommentarer på 20 tips när du har svårt att komma på content

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.