Ska företag ta ställning? Många företag undviker det, men en ny undersökning från Sprout Social visar att en majoritet av konsumenter förväntar sig engagerade företag. Och främst i sociala medier.
En undersökning från Sprout Social (baserad på intervjuer med 1000 personer i USA) ger några intressanta perspektiv för företag att fundera på när det handlar om att ta ställning till och driva frågor. Den generella visdomen i många år har varit att företag ska undvika detta, men det kan vara värt att inte behålla det perspektivet av gammal vana utan faktiskt undersöka vad som gäller för just er situation.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Ska företag ta ställning?
Den grundläggande frågan – Hur viktigt konsumenter tycker det är att varumärken tar ställning i sociala eller politiska frågor – besvarades så här:
Här kan vi se att en majoritet av de tillfrågade tyckte att det var mycket eller ganska viktigt, med en tydlig övervikt för det senare alternativet. Med andra ord – viktigt för företag att välja sida, men inte på bekostnad av kvalitet, leverans osv.
Var ska detta göras?
Sprout Social frågade även sin panel om vilka kanaler det var lämpligt att göra detta i och fick följande svar:
Nästan 60% tyckte att sociala medier var bästa kanalerna för att ta ställning, följt av TV/radio. Minst lämpligt var telefon och sms. Detta känns som rimliga resultat, kanske mer sociala medier med tanke på möjligheterna att interagera med budskapen och dela dem vidare.
Vilka ämnen fungerar bäst?
Viktigt att komma ihåg att detta är en amerikansk undersökning. Högst upp kom mänskliga rättigheter och arbetsmarknadsfrågor, följt av fattigdom och jämlikhet mellan könen. Hälsovårdsfrågor fick även det höga poäng, men där var det viktigt att det fanns en koppling till produkter eller tjänster.
Vad vi kan lära av detta
Om du jobbar på ett företag som idag inte aktivt tar ställning i politiska eller samhällsfrågor så kan det alltså vara värt att fundera över om ni gör det på goda grunder eller för att så har ni alltid gjort. I takt med att det generellt blir viktigare att ta ställning och visa vad man tycker i olika frågor ställs även krav på att företag ska göra detta.
Ett öppet ställningstagande för en eller flera frågor kan ge er ett starkare genomslag i viktiga målgrupper. Det ska dock inte göras på bekostnad av vad ni verkligen levererar eller med vilken kvalitet ni gör det. Ställningstagande är ett komplement i varumärkesbyggande, inte ett sätt att slippa leverera ordentligt.
Sociala medier är de bästa kanalerna att göra detta i. Här finns det en beredskap kring att ta ställning i olika frågor, och en möjlighet att skapa dialog och engagemang kring det ni vill driva.
Det är viktigt att ämnet eller frågan ni vill ta ställning för (eller emot) har med er verksamhet att göra. Det ökar trovärdigheten hos er som avsändare.
Tre saker att tänka på
Om ditt företag bestämmer sig för att öppet ta ställning i eller driva en fråga så är det några saker ni bör säkra i förväg:
- Intern förankring – Det är viktigt att alla som jobbar på företaget vet vad som sker och varför. Det ska inte komma som en överraskning för dem. Särskilt inte eftersom ni vill att de ska hjälpa till att sprida budskapet i egna kanaler.
- Se till att ha resurser och budget – Om ni ska lyckas måste det finnas medarbetare som har tid att ta diskussioner i t.ex sociala medier och pengar för att skapa synlighet kring er fråga
- Tänk långsiktigt – Det kommer att ta tid att nå ut och det är inte bra att se detta som en kampanj som ska ge resultat på kort sikt och sedan är över
- Gör bra innehåll – Ta fram tydliga budskap och producera innehåll kring dem i olika format så ni kan få genomslag för ert ställningstagande. Särskilt i sociala medier.
Vad tycker du själv om företag som tar tydlig ställning? Lämna en kommentar eller mejla mig.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
Bild: Japheth Mast på Unsplash
0 kommentarer på Sociala medier bästa stället för företag att ta ställning