LinkedIn genomgår stor förändring

Det händer mycket på LinkedIn just nu, med stora förändringar i användning och beteende. Jag tittar närmare på det och kommer med lite tips för hur du kan använda nätverket

Under det senaste året har det skett en gradvis förändring av hur LinkedIn fungerar – eller rättare sagt hur många av medlemmarna använder nätverket. Det är en intressant utveckling som antingen kan lösa ett av LinkedIns grundläggande problem eller bidra till att förvärra det. Spännande tider.

Låt oss titta närmare på vad jag menar:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

LinkedIns dilemma

Från sin tillkomst 2003 och fram till för ett par år sedan var LinkedIn för de flesta av sina medlemmar en plats för oregelbundna besök någon gång i månaden eller halvåret, som mest blev intressant ifall man sökte jobb. Detta var förstås LinkedIn väl medvetna om och har försökt ändra på det med flera innovationer – influencers som delar innehåll, grupper, möjligheten att blogga och inte minst flera stora förändringar av användarupplevelsen.

Till viss del har man lyckats. Enligt Svenskarna och Internet var Linkedin 2016 det tredje största sociala nätverket i Sverige bland användare över 16 år. 26% av alla internetanvändare i Sverige använder det någon gång. Men den dagliga användningen av Linkedin är låg, endast 2%.

Så här har användningen förändrats sedan 2012:

Och så här ser användningen ut i olika åldersgrupper:

Vad som har hänt är alltså att LinkedIn till och med förra året lyckats öka antalet medlemmar rejält, inte bara i Sverige utan över hela världen – i april nådde man en halv miljard användare globalt. Men man har inte fått siffror i närheten av Facebook, Instagram eller för den delen Snapchat vad gäller månatliga besökare. Där ligger man strax över 100 miljoner världen runt. Facebook har inte bara över 2 miljarder användare, nästan alla av dem är där minst en gång i månaden – och över en miljard är där varje dag.

Så där har du LinkedIns dilemma – antalet medlemmar ökar, men inte användningen. Vilket behövs för att sälja mycket annonser, rekryterings- och säljverktyg mm.

Ny utveckling

Det LinkedIn behöver är alltså vad de flesta andra sociala medier-nätverk har lyckats med, att få medlemmarna att komma dit ofta och spendera mer tid där. För att lyckas med det måste man förändra synen på vad det kan användas till. Det har under de senaste åren funnits en stor aktivitet i vissa branscher och fr.a i vissa kontexter – rekrytering och försäljning samt de inom främst B2B som bedriver content marketing. Men det har inte varit tillräckligt för att bryta igenom till den stora gruppen användare. Ett annat sätt att säga det är att LinkedIn är rätt osocialt för att vara ett sociala medier-nätverk – för många användare sker det inte särskilt mycket interaktion där, och det minskar förstås intresset för att tillbringa tid där.

Men sedan snart ett år tillbaka tycker jag det har skett en förändring på LinkedIn, i varje fall i Sverige. Och den förändringen har varit ännu mer märkbar under första halvan av 2017. Förändringen består av några olika saker:

Fler poster med frågor/reflektioner

Den klassiska LinkedIn-posten var tidigare en länk till en intressant artikel, möjligen med ett par rader som förklarade varför det var relevant att läsa den. Ofta var det medarbetare på företaget som artikeln kom ifrån plus andra som varit delaktiga i den som delade, eller så var det artiklar från kända namn alternativt stora publikationer.

Vad som har hänt är att fler poster nu inte innehåller länkar utan istället ställer en fråga eller gör en reflektion, som sedan andra kan besvara i kommentarerna, gilla eller dela vidare. Det har fr.a varit några kända personer som gått i spetsen för detta, som t.ex Per Holknekt och Nina Jansdotter, men även många andra har gjort det och gör det fortsatt. Nu ser jag alltfler göra det.

Nyligen skrev Amanda Oxell en krönika om detta, där hon bland annat identifierade fyra typer av poster som stämmer in på den förändring jag talar om. Läs gärna den. Jag skrev även en artikel där jag gick närmare in på varför det kan vara en bra idé att posta t.ex citat på LinkedIn.

Nätverkstrådar

Nätverkstrådar är poster där en person bjuder in andra att kommentera med sitt namn/profil för att på så sätt få fler kontakter.Varianter på det är trådar för de som söker en viss kompetens eller omvänt söker arbete. Det är gärna personer med många följare som drar igång en sådan här tråd, och gensvaret har så vitt jag kan bedöma varit mycket stort.

En av de första att börja med nätverkstrådar var Nina Jansdotter. Jag bad henne berätta lite mer om hur hon arbetar med LinkedIn: 

Jag har ganska nyligen ”flyttat in” på LinkedIn med mitt intensiva nätverkande. Det var någon gång i våras som jag kände mig lite trött och mätt på Facebook, där jag har hållit igång många följare i många år nu. Twitter kände jag mig inte så sugen på så då tänkte jag att jag får väl testa hur det är att driva igång nätminglandet på LinkedIn istället.

Gensvaret på mitt sätt att kommunicera blev otroligt stort. Speciellt på mina nätverkstrådar, där jag uppmuntrade de som ville utvidga sina nätverk att presentera sig och connecta med varandra. Jag blev lite förvånad faktiskt för jag hade räknat med att jag skulle behöva jobba mycket hårdare än att det skulle fungera så bra direkt, vilket jag är glad och tacksam för. Jag välkomnar det öppna nätverkandet till alla som vill lära sig mer om sig själva och andra och bygga intressanta kontakter för framtiden.

Nu tar jag inte åt mig hela äran för att det har blivit mer aktivitet sedan jag satte igång med nätverkstrådarna. Det handlar mindre om mig och mer om att det verkar som om det fanns ett uppdämt behov av att få kontakt med och socialisera med fler än de som man redan hade i sin kontaktlista. Vi är sociala varelser helt enkelt och många av oss var nyfikna på att få vara en del av en större flock. Det har dock sina för och nackdelar med ett stort nätverk. Det kräver mer tid, närvaro och engagemang om det ska bli bra. Tid som inte alla är beredda på eller kan lägga.

Gränslinjen yrkesliv/privatliv suddas ut

Det tredje som har hänt är att den tidigare ganska strikta gränsen mellan yrkeslivet – LinkedIn har ju alltid beskrivits som det professionella nätverket – och våra privata liv har mjukats upp rejält. Till viss del är detta säkert på grund av att den allmänna utvecklingen går mot att vi mixar jobb och privatliv mer, men det har fr.a blivit tydligt på LinkedIn. Det är fler poster som handlar om förändringar i det privata livet, framgångar, motgångar, barn, fritidsintressen mm än för bara några år sedan.

Kritiska röster

Den har förändringen har inte skett utan kritik och invändningar – jag tycker mig både ha sett och hört talas om personer som menar att utvecklingen går åt fel håll på LinkedIn. Amandas krönika som jag skrev om tidigare är ett exempel. Detta gäller i alla tre fallen, det finns de som är emot nätverkstrådar, mer reflekterande poster och att gränsen yrkesliv/privatliv blir mindre skarp.

En sak som jag tycker många av de som är kritiska missar är att den här utvecklingen är precis vad LinkedIn behöver. Om nätverkande, frågor och mer personligt innehåll ökar den tid och frekvens användarna lägger så är det av godo. Det kanske inte är din kopp te, men då finns det möjligheter att avfölja personer och trådar du inte är intresserad av.

Att ha en stor mängd användare som vänder sig emot varje förändring, bra eller dålig, har länge varit Twitters förbannelse. Det är ett tveeggat vapen att ha en grupp early adopters som anser sig ha rätt att ange tonen och reglerna – inte minst för att vad de tycker är bra inte nödvändigtvis är vad den större gruppen användare tycker. Jag tror att det är precis detta vi ser nu på LinkedIn, en breddning av den aktiva användarskaran som till viss del vill helt andra saker än de som dominerat tidigare. Det är just därför Nina fick det snabba och stora gensvar hon talar om.

Vad du kan lära av detta

Den lärdom du kan dra av detta är att ditt spelrum på LinkedIn har ökat avsevärt, det finns flera saker du kan göra där än tidigare. Samtidigt tror jag det är viktigt att bestämma sig för vad eller vem man vill vara där.

För min egen del, som framför allt använder LinkedIn för att bygga min position som kunnig inom content marketing, sociala medier mm, så är det fortfarande relevant att arbeta som tidigare – fr.a genom att dela värdefullt innehåll, delta i diskussioner mm. Det jag ändrar på handlar mer om att jag t.ex utnyttjar möjligheten att lägga upp video direkt. Det värdefulla innehåll jag delar kan lika gärna vara microcontent som en länk.

Om du håller på med t.ex social selling tror jag en mix av att dela värdefullt innehåll och att vara aktiv i kommentarsfält, nätverkstrådar kan vara det rätta.

Ifall du fr.a är på LinkedIn för att bygga upp ditt nätverk i rekryterings- eller affärssyfte tycker jag det finns all anledning för dig att testa nätverkstrådar, ställa frågor/göra reflektioner i dina uppdateringar och inte vara rädd för att bli personlig.

Det kan däremot vara bra att hålla i huvudet att LinkedIn fortfarande är ett trögrörligt nätverk i jämförelse med Facebook, så du måste ha tålamod. Dina poster kanske inte får stor spridning till en början, utan du bygger successivt upp ditt genomslag.

Under alla omständigheter ska det bli spännande att följa den utveckling LinkedIn genomgår för närvarande

 

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

 

2 kommentarer på LinkedIn genomgår stor förändring

  1. Pingback: Monica Atterberg

    • Pingback: admin

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.