Enligt en ny infograf kommer vi att lägga mer tid över våra liv på sociala medier än på att äta eller att umgås med vänner.
Ett intressant mått på användningen av sociala medier är hur mycket tid vi lägger på det, jämfört med andra aktiviteter. Mediakix har tagit fram en infograf som visar just det.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Detta är förstås internationella siffror, och dessutom i hög grad beroende på ålder. Men enligt Mediakix ser användningen per dag ut så här:
YouTube: 40 minuter
Facebook: 35 minuter
Snapchat: 25 minuter
Instagram: 15 minuter
Twitter: en minut
Och om man skulle utgå från de siffrorna för att förutse användningen över en livstid:
YouTube: ett år och 10 månader
Facebook: ett år och sju månader
Snapchat: ett år och två månader
Instagram: åtta månader
Twitter: 18 dagar
Vilket totalt skulle innebära att vi lade fem år och fyra månader av våra liv på sociala medier.
Här har du infografen:
Intressant att notera att vi fortfarande skulle lägga mer tid på TV, medan sociala medier sett över en livstid med råge passerat sociala interaktioner IRL.
Hör av dig om du har frågor eller funderingar – antingen med en kommentar här nedan eller mejla mig.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
Pingback: 7 enkla sätt att bli mer fokuserad, och spendera mindre tid på sociala medier - Peter Ahlgren