Företagssida eller medarbetare – vad fungerar bäst i sociala medier?

Ska företag ha egna sidor i sociala medier eller är det bättre att satsa på medarbetarnas närvaro? Som jag ser det är en kombination det bästa svaret, det fungerar inte att bara använda det ena eller andra.Jag skrev nyligen en artikel om tre insikter företag måste ha kring hur sociala medier fungerar. En av dem var att sociala medier är till för personer, inte företag. Efter det fick jag några frågor som alla var varianter på temat ”Ska vårt företag ens ha en företagssida i sociala medier eller är det bättre att enbart låta personer posta?”

En uppdatering av informationen i den här artikeln i maj 2020: Utvecklingen på fr.a LinkedIn har gjort det mindre relevant för medarbetare att dela innehåll från företagssidan där. Istället är det bättre att de gillar och/eller kommenterar där och gör en unik post från sin egen sida om det är en bit innehåll de vill att deras nätverk ska känna till. Det kan då vara bättre att de lägger länken i kommentarerna, inte i själva posten.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Så här tänker jag kring den frågan:

Därför behöver ditt företag en företagssida

Det finns flera orsaker till varför det är bra för ett företag att ha sin egen sida på t.ex Facebook eller LinkedIn:

Allra viktigast är förstås att det ska vara enkelt för dina kunder och andra att kunna hitta ditt företag i olika sociala medier. Det ska vara lätt att ställa frågor, ta reda på viktig information mm. Och det betyder förstås att du måste satsa resurser på att frågor och annat besvaras snabbt.

För det andra behöver ni en företagssida för att kunna annonsera i ett sociala medier-nätverk, även om annonsen inte ska synas i företagssidans nyhetsflöde. Möjligheten att annonsera, sponsra poster mm blir en allt viktigare del av företags användande av sociala medier.

En tredje viktig orsak är att en sida ger företaget en egen, sökbar närvaro i ett sociala medier-nätverk. Även om sannolikt ett minimum av interaktioner med era poster sker för att någon aktivt sökt upp er sida (de sker istället i användarens eget flöde) så kan det förekomma och då ska ni kunna möta upp med en bra sida.

Och en fjärde orsak är att en företagssida gör det lättare att samla innehåll om olika ämnen på en och samma plats, vilket i sin tur gör det lättare för den intresserade att hitta det och sprida det vidare. Alternativet skulle vara att du spred ut olika ämnen på avdelningar och medarbetare, t.ex att säljare ansvarade för visst innehåll, HR för annat – vilket skulle göra det svårt att både få överblick och att få till en maximal spridning.

Samt detta: Medarbetare kommer och går. Du kan inte bygga ditt företags närvaro i sociala medier på att de ska stanna särskilt länge.

Medarbetare och andra avgörande för spridning

Det finns alltså flera skäl till varför det är viktigt för företag att ha en egen sida eller konto i sociala medier. Men vad jag menade med att säga att sociala medier är skapade för individer innebär att en företagssida i sig själv aldrig kommer att hjälpa dig direkt när det gäller att få ditt innehåll spritt. Det är här som medarbetare, kunder, fans och andra blir avgörande.

Det finns några olika skäl till detta också:

Dina medarbetare och andra har sammanlagt en betydligt större räckvidd på t.ex LinkedIn än vad din företagssida har. Med andra ord, om du verkligen ska göra ditt innehåll synligt för många behöver du hjälp att dela det vidare.

För det andra, personer upplevs i allmänhet som mer trovärdiga och relevanta än företag, vilket betyder att om en medarbetare delar ditt innehåll så kommer fler personer att interagera med det på olika sätt än om det bara fanns på ditt företags sida.

En tredje orsak är att åtminstone Facebook strävar efter att göra innehåll från privatpersoner (vänner och familj) mer synligt på bekostnad av poster från företag och medier. Genom att få medarbetare och andra att dela företagets poster skapar du med andra ord större möjligheter för att det överhuvudtaget ska synas utan köpt förstärkning.

En sista, viktig orsak är att det förstås finns ett värde i sig att få medarbetare att dela, eftersom det visar att de är engagerade i och stöder det företaget håller på med.

Så får du medarbetarna att dela

Jag har skrivit om detta tidigare, men det är värt att upprepa tipsen och få med lite nya förslag:

Se till att de är aktiva i sociala medier

Ta inte för givet att alla på företaget är aktiva i sociala medier, undersök hur det ligger till och hjälp de som inte är aktiva att komma igång. Det kan handla om hjälp i allt från hur man vässar sin profil på LinkedIn eller delar, gillar eller kommenterar på en post. Men kolla alltid att de verkligen vill vara aktiva eller dela innehåll från företaget – det är deras sociala medier, inte dina.

Berätta att det finns nytt innehåll att dela

Tro inte att alla medarbetare har koll på vad som händer på företagssidorna. Du måste hitta ett eller flera sätt att uppmärksamma dem på att nu finns det innehåll som det vore bra om de delade eller på annat sätt interagerade med. I mindre organisationer kan det räcka med ett mejl, i större kan det vara bättre att du arbetar via en grupp ambassadörer som sprider det vidare.

Gör det lätt att dela

De flesta av oss delar innehåll när vi befinner oss i sociala medier-nätverket. Att mejla mm räcker alltså inte, du måste göra posten tillgänglig på LinkedIn, Facebook mm. I mindre organisationer kan du använda meddelandefunktionen, i större kan det vara värt att titta närmare på de verktyg som finns för just detta.

Ge dem tid att dela

För att verkligen få medarbetare att dela måste vi ge dem tid och möjligheter att göra det. Detta är avgörande inom social selling och för ämnesexperter, men alla medarbetare behöver få den här möjligheten. Här måste alla chefer vara med på tåget.

Gör det till en win-win

Kräv inte av medarbetarna att de ska dela, hjälp dem bli bättre i sociala medier och gör de poster du vill att de ska dela till en del av den profileringen. Detta gäller särskilt för LinkedIn med sitt yrkesfokus. Hjälp dem förbättra sin professionella profil och visa hur de kan stärka sin egen profil genom att dela rätt innehåll.

Vända på steken

Ett sista perspektiv på frågan om företagssidor relativt medarbetares egen närvaro – vi har lätt för att tänka att flödet av delningar och innehåll ska gå åt ett håll: från företagssidan till den enskilde medarbetaren. Men det finns fördelar i att tänka omvänt, att låta medarbetare skapa innehåll som de först delar på egna sidor – texter, video mm – och som sedan läggs på företagssidan. Då postas det först där intresset och engagemanget är som störst för att sedan utnyttjas för de fördelar en företagssidan har.

Där har du mitt svar på frågan om företag ska satsa på egna sidor eller låta medarbetarna stå för delning och spridning av innehåll i sociala medier. Det fungerar inte att göra det ena eller andra – det är i kombinationen som styrkan och möjligheterna finns.

Vad tycker du? Om du har frågor, egna exempel eller annat – lämna en kommentar eller mejla mig.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

2 kommentarer på Företagssida eller medarbetare – vad fungerar bäst i sociala medier?

  1. Pingback: Leonardh Ninjason

    • Pingback: admin

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.